DOF sikrer seg Kontrakt på over 1,3 MRD

Slettet bruker
DOF 25.02.2019 kl 08:37 32413


Dette var DOF-sjefens ess i ermet da han vant Brasil-kontraktene
Et omfattende byggeprogram i Brasil sikret Austevoll-rederiet storkontrakten verdt 1,3 milliarder kroner.


av Gerhard Flaaten
Publisert 25.02.2019 07:09
Torsdag morgen kom Austevoll-rederiet DOF med meldingen om tre langtidskontrakter i Brasil, hver på tre år.

Langtidskontraktene har oppstart allerede i andre kvartal av 2019, og har en samlet verdi på 1,3 milliarder kroner, melder selskapet.

Det gir en gjennomsnittlig dagrate på tett opptil 400.000 kroner for de små konstruksjonsstøtteskipene.

Les mer om kontraktene og båtene ved å klikke på faktaboksen under

Fakta Forlenge
Har slitt med inntjeningen
DOF-sjef Mons Aase understreker at det er to ROV-er per båt, og dermed flere ansatte som skal ha lønn enn den maritime besetningen om bord på skipene.

Likevel er han godt fornøyd med ratene.

– Det er en kontrakt som vi vurdere til å være betydelig bedre enn alternativet for disse båtene, sier Aase.

En annen ting han synes er gledelig, er at ingen av disse skipene regnes for å være blant de fremste i flåten.

Annonseinnhold

Slik skal norsk vann- og vindkraft bidra til å løse et av verdens største problemer
– Dette er fartøy som har slitt med inntjeningen de siste årene, sier Aase, som kan meddele at segmentet for konstruksjonsstøtteskip har vært tøft.

To av båtene har ligget med null i driftsresultat det siste året.

– Det er ekstremt positivt at vi klarer å få lange kontrakter for den lave enden av flåten vår.

Strategisk byggeoprogram
DOF er blant de norske rederiene som har lyktes best i Brasil. Det kommer først og fremst av at de har bygget en god del av flåten sin der.

Siden 2003 har selskapet bygget 18 offshoreskip ved brasilianske verft, hovedsakelig hos Vard.

– Det er dyrere å bygge i Brasil, men dette har vært en del av den langsiktige strategien vår. Hvis du ikke har brasiliansk tonnasje, har du ingen muligheter i dette markedet når situasjonen er slik den er nå, sa DOF-sjef Mons Aase til Sysla i 2017.

Kontrakten til enhver utenlandsbygget båt i Brasil er i konstant fare for å bli terminert, dersom det finnes tilgjengelige båter med Brasil-flagg som kan gjøre jobben.

Fenomenet kalles blokkering (les mer i faktaboksen under).

Fakta Forlenge
Det fikk norske rederier smertelig erfare da aktiviteten på brasiliansk sokkel falt som en stein, på lik linje med resten av verden, etter oljeprisfallet i 2014.

Nøkkelen er flagget
Som Cristina Pinho i Petrobras tidligere har sagt til Sysla, reduserte de offshoreflåten sin med over 30 prosent på halvannet år (les mer i faktaboksen under).

Fakta Forlenge
Les også: Etter ni år i Brasil endte Havila-båtene i opplag her

Den eneste garantisten for jobb i Brasil, er brasiliansk flagg. Slik sikrer landet at lokale arbeidstakere har et fortrinn foran utenlandsk mannskap. Og Brasil-flagg får du bare gjennom å bygge båter i Brasil.

Som en tilleggsbonus får de som bygger båtene sine der importere en halv båt per Brasil-bygget båt de allerede har, eller to båter per fartøy de har under bygging.

Det er akkurat dette DOF har gjort, og nå gjør igjen. Alle de tre båtene som går på kontrakt i Brasil nå, får såkalt REB-flagg, som følge av at DOF har bygget i landet tidligere.

– Hadde vi ikke hatt denne muligheten ville vi ikke kunnet vinne disse kontraktene, sier Aase.

De har fortsatt mulighet til å flagge inn flere båter til REB-flagg.

– Vi klarer noen til, hvis vi har lyst.

Posisjonert for opptur
Nordsjøen ligger fortsatt foran det søramerikanske landet hva gjelder aktivitet.

– Men med inntoget av de store internasjonale oljeselskapene i landet er det klart at det markedet kommer til å vokse kraftig.

Les også: Equinor vil investere 125 milliarder i Brasil

Det blir ikke i år, tror Aase, men så vil det løsne, mener han.

– På lengre sikt har vi store forventninger for Brasil. Da er vi posisjonert for det, sier Aase.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2019 kl 11:12 4501

Ikke lenge før sperren på 114 000 aksjer dukker opp igjen nå.
Håper vi kan plukke den fra hverandre..
ctrlaltdel
01.03.2019 kl 11:13 4499

Feistein er på tur til Aberdeen fra Peterhead. Er hvertfall i bevegelse!!!
drekkapilsen
01.03.2019 kl 11:44 4469

Feistein skal være ferdig med oppdraget sitt 08.03. Men det kunne kanskje vært en ide å hatt den i spotten i sommer, for det kan bli tight der når så mange PSVer har fått kontrakt for sommeren.
Jyslafancy
01.03.2019 kl 11:46 4461

Mener K-Line er langt fra ett knerte rederi. Er ikke det en del av ett gigantisk Japansk konsern?
hifidude
01.03.2019 kl 12:03 4429

K-line båtene driftes av OSM og er eid fra Japan. Solid
Slettet bruker
01.03.2019 kl 12:19 4412

ctrlaltdel skrev Ligger på 5.11
Ja, der ligger den 114 250 den samme som har ligget lenge.
Hvordan skal vi klare å få dette svineriet bort?
Kingfisher
01.03.2019 kl 12:36 4384

Den forsvinner fort om der skulle dukke opp ytterligere positive nyheter .

Er der short i Dof ?
Redigert 01.03.2019 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
davan
01.03.2019 kl 13:44 4319

Skandi Hera på nytt oppdrag!!! Alt går mye bedre nu!!
drekkapilsen
01.03.2019 kl 13:48 4317

i offshore er K-line en miniputt, spørs hvor lenge de japanerne er interessert i å eie 4-5 offshoreskip
Slettet bruker
01.03.2019 kl 15:18 4260

Fornøyd med oppgangen i februar. Dette er bare begynnelsen på en lang oppgang videre fremover våren.
Bare å laste opp enda mer
Kontur
01.03.2019 kl 20:29 4085

Egentlig en ok uke ettersom den til de grader har vært preget av problemer i andre rederier enn Dof
Håper flere investorer satser på Dof som sitt toppvalg i en sektor i bedring. Håper og at markeder klarer å skille selskapene fra hverandre utifra hvordan flåten er satt sammen, ref Dof les satsing Subsea.
Neste uke mener jeg bestemt det kommer flere kontrakter samt at vinteren nå for alvor er på hell.
Vi går en god Dof aksjonær framtid i møte
evenah
02.03.2019 kl 01:46 3951

Stemmer det, var snakk om Canada, men ikke firm kontrakt enda.
Kontur
04.03.2019 kl 09:18 3512

Bare å laste ytterligere opp med Dof. Det soleklart beste alternativet på OSE innen sektoren.
Tipper Havila båter finner veien inn i Dof flåten, når bankene har filleristet Havi skikkelig. Soff kjører konvertering, emisjon og skroting tror jeg.
Dof er langt i forkant både finansielt og driftsmessig. Dollar vs BRL går også Dof sin vei nå:
Dette betyr opptur.
Kjøp Dof
marco83
04.03.2019 kl 09:33 3480

https://sysla.no/maritim/denne-nyvinningen-kan-fa-stor-betydning-for-offshorerederiene/

Dårlige nyheter for de som har AHTSer. Halverer visstnok antall arbeidsdager/behovet fra AHTSene
ctrlaltdel
04.03.2019 kl 11:27 3356

Skandi Texel ut av opplag i går 03/03/19.
Slettet bruker
04.03.2019 kl 11:54 3321

For enkelte type oppdrag er dette nok tilfelle. Men jeg tenker at de beste offshorerederiene finner alltid et marked. Det handler om å ligge i front. Men det er klart at har man porteføljen full av marginale AHTS så kan dette være en utfordring.
Det gjelder ikke i stor grad DOF som tidlig så verdien av å satse Subsea
Slettet bruker
04.03.2019 kl 11:57 5102

Vil være urolige tider litt nå pga det som skjer med både Havila og SOFF.
Vi som sitter i DOF må bare prise oss lykkelig for at vi er i DOF.
Jeg tror og at dette åpner muligheter for DOF både hva enkeltskip angår, men også som totalitet når disse selskapene omsider finner løsninger.
DOF gjør det bra, husk på det.
Kan heller ikke være veldig lenge før der kommer en eller annen analyse nå
Dofulf
04.03.2019 kl 12:02 5088

Ja, denne ble publisert 31.01.19
DOF has been awarded 1-year contracts by the Southern North Sea (SNS) Pool, for the vessels Skandi Captain and Skandi Texel. Commencement for Skandi Captain will be in direct continuation of existing contract, with Skandi Texel commencing in Q2.
danm
04.03.2019 kl 12:35 5031

PSV opnår gode priser, nu 14000 pund.
Slettet bruker
04.03.2019 kl 12:58 4993

Venter fortsatt på disse PSV kontraktene, hvor er de?
kvirrevi
04.03.2019 kl 13:02 4983

Jeg tror forbedringer i DOF utover året vil være.

1. Klart høyere EBITDA for PSV-segmentet. Dette er drevet delvis av høyere rater på de langsiktige kontraktene DOF har inngått mange av de siste 3-4 månedene og som omfatter en stor del av den samlede PSV-flåten til DOF.

2. Betydelig høyere EBITDA i subsea IRM-segmentet. Her skal vi huske på at økningen vil komme fra et meget lavt nivå i 2018, der DOFs margin i segmentet var meget svak. De mange nye kontraktene er jeg helt sikker på er gjort til bedre vilkår. Blant annet oppgir Aase at 1,3 milliarder kontrakten gir bidrag som er betydelig bedre enn alternativet. Her skal vi for det første få med oss at han sier "betydelig bedre" og for det andre er det ikke sikkert at alternativet er "null i driftsresultat". DOF har inngått mange subsea kontrakter i det siste og det vil kunne komme en betydelig økning i den samlede EBITDA av disse kontraktene.

3. Økt EBITDA i DOF Subseas "long term contracts" divisjon. Denne vil være drevet av en betydelig EBITDA fra den siste båten Skandi Olinda.

4. Økt EBITDA fra kontrakter som ennå ikke har blitt publisert. Avhengig av hvilke ytterligere kontrakter DOF får vil dette kunne innebære en vesentlig økning i EBITDA. Vi som investerer kan ikke la være å ta hensyn til hvor flinke DOF har vært til å skaffe seg kontrakter den siste tiden og at selskapet vil vinne flere ytterligere kontrakter i tiden fremover som vil gjøre 2019 til et meget godt år for selskapet og som vil redusere den finansielle risikoen i selskapet betydelig før 2019 er omme.

Dette er mine hovedtanker for DOF fremover. Sitter veldig rolig og komfortabelt vel vitende om at DOF allerede har sikret seg høy kontraktsdekning for 2019 både innen PSV og subsea, og at DOF har vist seg å være meget dyktige.
Redigert 04.03.2019 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
marco83
04.03.2019 kl 14:15 4985

Texel fikk £14k pund?
Redigert 20.01.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
hifidude
04.03.2019 kl 15:42 4896

Texel tøffer mot Aberdeen
Redigert 20.01.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Met1976
04.03.2019 kl 15:44 4892

Danm operer i øyeblikket-at ratene etter hans post idag har gått ned 40% nevnes dog ikke, og ikke gjaldt det båten som ble diskutert heller.

Mer interessant- NAO har 10 PSVèr, skrev de ned med 1,4mrd nå.... :-o
Redigert 20.01.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Peider
04.03.2019 kl 17:09 4801

Ratene går nedover, og DOF tar enda et fartøy ut av opplag. DOF har vært flinke på spotten i Nordsjøen den siste tida, men det virker som de har lite is og tar de første jobbene så fort som råd. DOF ledelsen har vært flinke, men håper de ikke har vært for snare med å slutte kontraktene.

Nedskrivinger var noe jeg var tenkt å skrive. Uten referanse er inntrykket mitt og hva jeg hører skriver DOF ned flåten lite i forhold til andre rederi. Men det skjer mye "spennende" nå, SOFF sliter veldi, Havila har problemer med 12 av sine fartøy, Olympic med 6 PSV/AHTS. Finner ingen artikler om at salget av Bourbon Arctic(Bygget 2016), men den låg til salg for omtrent 300 million, og nyprisen var 850 millioner. Utifra hva jeg hørte så for den for under 300... Det blir spennende framover å se ringvirkningene av dette. Jeg tror det må kome store nedskrivinger i DOF framover...

Olympic : https://e24.no/boers-og-finans/olje/olympic-subsea-skiller-lag-med-seks-offshoreskip/24572088
Havila : https://www.smp.no/naeringsliv/2019/03/01/%E2%80%93-Selskapets-situasjon-mer-utfordrende-18574416.ece
Redigert 20.01.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Kontur
04.03.2019 kl 17:25 4767

Dof har skrevet ned med over 5 MRD mener jeg så det du påstår er det ikke hold i.
Dof hadde sine runder i 2016 finansiering samt diskusjon med finans ship value 2017!var det vel
Etter det har de skrevet ned jevnt og trutt.
Dof er det beste rederiet nå å satse på by far
Redigert 20.01.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Peider
04.03.2019 kl 17:34 4760

Alle har skrevet ned, og hatt sine runder med finansiering. Det er planen fra 2016 f.eks Havila nå sliter med. Men jeg snakker om det som skjer NÅ, å hva det vil bety framover. Når båter nå må selges, tvangsselges, eller andre tar over driften. Det hjelper ikke DOF om det nå kommer masse båter til salgs som folk kjøper opp for slikk og ingenting. Vist det går flere båter nå for lav pris, så må DOF også skrive ned verdien på tilsvarende båt, eller?
Som sagt Kontur, jeg skrev selv jeg ikke hadde referanse på hva DOF har skrevet ned. Jeg har selv satset på DOF, men gikk som du inn litt for tidlig. Jeg har tro på DOF og ledelsen, men det blir spennende å se hva skipsverdiene blir fremover. Det er det markedet som bestemmer, ikke DOF eller ledelsen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Peider
04.03.2019 kl 17:44 4757

5 MRD av hvor mange MRD? Da får vi enkelt prosenten. Ta Bourbon Arctic, som er en ny og fantastisk båt 300/850= 0,35, Dvs den har mistet 65% av verdien sin på knappe 3 år....
Redigert 20.01.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
hstray
04.03.2019 kl 18:45 4677

Hei alle. Kan vi risikere en ny emisjon hos Dof Asa? Var det antydning til dette i Q4 rapport? Mons har hele tiden vært tydelig på at de ikke ønsker å strekke balansen ytterligere med oppkjøp av båter som kommer til salgs. Er ikke tvil om at banker, Giek som har sikkert pant i endel skip vurderer å avhende pantet sitt. Men tror ikke de gjør dette før de har avtaler klar mer nye redere ihh til videresalg
Redigert 20.01.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Kontur
04.03.2019 kl 18:53 4661

Send spm til Hilde så får du sikkert svar
Har vært veldig ok de gangene jeg har spurt om forskjellig siste par år.
Soff har utrolig mange av sine 141 skip som er utdatert og knapt nok Asia klasse, mye i Havi (ikke Subseabiten) er og gammelt og ligger i mer eller mindre opplag derav store nedskrivinger.
Jeg henviser heller ikke til ledelsen i Dof som de som bestemmer dette, og jeg har stor tro på at de er ajour.
Dertil spennende engang når markedet virkelig snur en gang i fremtiden og verdier skal oppskrives.
Jeg har vært med på lignende reise tidligere, dog i annen bransje der IRFS regelementet slo inn og anleggsverdier ble gruset og bankene stadig krevde mer pant. Så snudde det, men kostet aksjonærene blod også den gang.
Jeg hevder veldig hardnakket at Dof står i en ganske annen stilling enn både Soff, Havi og Olympic for å nevne noen
Redigert 20.01.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
hstray
04.03.2019 kl 20:33 4567

Men er selskapet sterkt nok finansielt, slik at vi slipper ytterligere emisjoner?
Ingen tvil om at DOF og Siem er betydelig bedre finansielt enn Soff, hvaila etc. En annen er styrke hos Dof er at de var tidlig ute med å satse på subsea. Vi så at Farstad også begynte å legge over til økt satsning på subsea og konstruksjonsskip på slutten av syklusen. Skip ble da bestilt til all time high priser før markert kollapset . mange som har bommet på Dof. Undertegende inkludert. Men når tunge bransje aktører som Aker går inn altfor tidlig i syklusen, og feilinvestorer grovt i Soff. Så har jeg full respekt for retail investorer som bommer.
Redigert 20.01.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
marco83
04.03.2019 kl 20:53 4529

Forstår det sånn at Bourbon Arctic mest sannsynlig er solgt til Bourbon. Og ja til en latterlig lav pris. Det er en moderne one of a kind AHTS faktisk.
Redigert 20.01.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Kontur
04.03.2019 kl 21:16 4490

Det stemmer,
Redigert 20.01.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Kontur
04.03.2019 kl 21:22 4475

Om spørsmålet er om Dof trenger emisjon til drift ut 2021 så er svaret helt sikkert nei. Men om styret kan finne på å be om penger til noe strukturelt det vet man jo ikke. Det var jo det som skjedde i 2017, ref Subsea.
Som tidligere nevnt påpekte DnB analysen et finansielt hull frem imot ultimo 2019. Dette dersom ytterligere forverring i markedet med dertil redusert kontantstrøm på 400 MNOK mener jeg det var.
Dette kan vi allerede nå se ikke har slått til og med ytterligere deler av flåten i arbeid kan jeg på ingen måte se det nødvendig.
Jeg er nær 100 % sikker og har forhørt meg med mange som skal vite noe om dette
Redigert 20.01.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
marco83
04.03.2019 kl 21:32 4456

Kontur skrev Det stemmer,
Var det en bekreftelse?:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
hstray
04.03.2019 kl 21:53 4437

Ok, tror det skal være en ekstremt bra deal visst Dof skal vurdere noe strukturelt iform av kjøp av flåter, enkelt skip eller selskap.
Da vil det være på Dof sine vilkår. Både Mons og Helge Møgster har vært tydelig gjennom hele denne nedturen at DOF har mer enn nok med seg selv. Hilde har også vært tydelig på at gjelden skal ned, og og balansen skal bedres. Ser ikke bort ifra at DOF kan drive endel skip for banker som utøver sitt pant mot mindre selskap som misligholder gjeld eller får konkurs.

De to store avtalene vi har sett ifår på 440 mill og 1,3 milliarder er det noen år siden vi så sist. Det i seg selv viser at syklusen holder på å snu. Derfor vil banker og andre kreditorer til eks Soff gjør sitt ytterste for å holde selskapet flytende til markedet tar seg opp
Redigert 20.01.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare