Det må satses andre steder enn Oslo og Akershus

Slettet bruker
13.08.2019 kl 13:45 951

https://www.dn.no/eiendom/boligsalg/boligbygging/-da-vil-man-fa-en-kraftig-boligprisvekst-i-oslo/2-1-653137

Det er ikke samfunnskonstruktivt å la så mye av veksten skje i Oslo og Akershus.
Det må legges en nasjonal politikk som går ut på å styrke alle andre områder i
landet, enn Oslo og Akershus. Landet som helhet vil tjene stort på en sånn politikk.

Likeledes må offentlig sektor trappes ned, og privat sektor økes. En sånn politikk
vil landet som helhet tjene stort på. Og fortinnsvis må den private sektoren være
konkurranseutsatt. Ikke bare istedenfor noe i offentlig sektor. Det er viktig.
Redigert 20.01.2021 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2019 kl 17:16 835

Mht. fergefri E 39 er jeg enig. Ingen kjører trailer fra Kristansand til Trondheim via Vestlandet.
Det kan trenges en vei Stavanger - Bergen. Dette er vanskelig, men ganske viktig.
Og Ålesund - Trondheim trenger også en vei. Men spørsmål om hvordan. Lytt litt til Listhaug
akkurat her. Bergen - Ålesund kan kuttes ut. Det er ikke trafikkgrunnlag. Dyrt. Og natur viktig
å bevare.
E 134 make sense. Bergen og Haugesund - Drammen/Holstad i Ås, og Holmestrand/Moss.
Slettet bruker
13.08.2019 kl 16:59 845

Nei, forsåvidt ikke jeg heller.

Men, vi burde kanskje se litt mer på det.
Det jeg har fått for meg er at det er unaturlig for dansker å drive
med Grønland. Vi hadde vitterlig Grønland før altså, inntil det ble
tatt fra oss.
Dette har for meg med at vi ble fratatt en grensesektor i havet ved
elendig norske forhandlinger med russerne. Senere har det for meg
fremkommet at 1/3 av Frans Josefs Land (den vestlige del) burde vært
norsk eller norsk og svensk. Kanskje hele øygruppen. Og kanskje deler
av den sammen med andre enn russere. Kanskje noe britisk mv ?
Det er i summen av alt dette, at spørsmålet om Grønland også reiser seg.

Det er helt unaturlig og kunstig for danskene å drive med Grønland. Her
kan flere ting tillegges. Men det tar jeg ikke her nå. Stikkord H7 og Tasmania.

Det kan også være et behov for at vi må være offensive. Fordi det kan være
tilbøyeligheter til frekkheter fra andre på f.eks. Svalbard.
Redigert 13.08.2019 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
Zorin
13.08.2019 kl 16:40 870

I USA på nybyggertiden så bygde man ut jernbanen etterhvert som folk måtte trekke lenger og lenger inn i landet for å finne land. I Norge bygde man jernbanen på 1900 tallet selv om det var svært lite bebyggelse alle plasser. Hvorfor? Jo for å kunne ta landet i bruk! Nordlandsbanen vil ikke bare frakte mennesker. Den vil være med på å styrke næringslivet og knytte landet tettere sammen! Så Nordlandsbanen er gull verdt! Fergefri E39 derimot et pengesluk!
Slettet bruker
13.08.2019 kl 14:45 914

Mht. jernbane i Nord-Norge, så tror jeg finnene er så sugne på en forbindelse til Kirkenes,
at det kommer. Fra Rovaniemi og korteste vei til K. Svenskene og europeerne er også interessert
i dette. Det er egentlig bare tiden av veien. Det er skipstrafikk i full fres forbi Kirkenes og Finnmark om 10 år.

Når sånn satsning er synlig underveis, vil andre viktige og naturlige behov vokse til.
Og mulige prosjekter må klekkes ut, utvikles og studeres nærmere.
Jeg tror Oslo - Sthlm 2.20 blir bygget før en evt. Tromsbane. Oslo - Gtbrg 1.30 kan
også bli bygget før en evt. Tromsbane.

Norge må også sikre norske interesser på Svalbard. Av de større Nord-Norske
flyplassene ligger Alta nærmest Svalbard. Norske østliggende øyer på
Svalbard er også viktig. Norge burde hatt den vestlige tredjedelen av Frans Josefs Land.
Og Grønland tilhørte oss tidligere. Det ble frastjålet oss.
paneldata
13.08.2019 kl 14:30 929

Vil du anbefale Nord-Norge banen også?
Virker råflott med en befolkning litt større enn i Groruddalen. Men du tenker kanskje å sende flere skattebetalere dit?