--- Boligsjef: IKKE et Bonanzamarked –Vi må slite for hvert salg

Slettet bruker
BOLIG 15.08.2019 kl 15:53 1063

(Finansavisen): Det var Rolf Thorsens første kvartalspresentasjon som adm. direktør i Selvaag Bolig, og en studie i dobbeltkommunikasjon. Thorsen kunne fornøyd klikke seg gjennom Powerpoint-slidene og vise frem høye, fine grafer:

– Det er gøy å kunne presentere slike tall på sin første resultatpresentasjon. Alle nøkkeltallene er sterke, og først og fremst er det et sterkt salg som preget kvartalet, og året også, sa Thorsen fra talerstolen, og kunngjorde et halvårlig utbytte på 2 kroner pr. aksje.

Fortsatt hett i Oslo
Men når det kom til markedsbeskrivelsen, ble tonen langt mer nøktern:

– Vi opplever ikke at vi har et bonanzamarked på noen måte, det er et «melk og brød»-marked. Vi må slite for hvert salg, og det er da en aktør som oss virkelig har en sjanse til å skille seg ut fra røkla, sa Thorsen.

I Oslo-området, der Selvaag Bolig er mest aktiv, tror selskapet at sparsom regulering vil sørge for fortsatt prisvekst. Samtidig blir både Bergen, Trondheim og Stavanger karakterisert som «kjøpers marked».

– IFRS-omsetningen er hovedsakelig drevet av overlevering i fem prosjekter, hvorav tre av de store – skal vi kalle det maskinene våre – i Oslo. Det er en fantastisk margin, vil jeg vel si litt ubeskjedent, sier den ferske toppsjefen om rekordmarginen.

– Jeg håper ikke det er der forventningen skal ligge på oss i all fremtid.

Selvaag Bolig solgte 453 boliger i første halvår. Til sammenligning ble det solgt 696 boliger i hele 2018 og 701 boliger i 2017.

– Det er ikke noen enorm befolkningsvekst i Norge, det er knapt 1 prosent, men en stadig større andel vil bo i Oslo og Akershus, sier Thorsen.

Rentespøkelset blekner
I juni satte Norges Bank opp styringsrenten til 1,25 prosent, og varslet at renten sannsynligvis skal opp ytterligere ett knepp til 1,50 prosent i løpet av året. Det kan skje enten i september eller desember, om ikke ytre faktorer som sjansen for hard Brexit, økt handelskrig og svekket internasjonal økonomi får sentralbanksjef Olsen til å ombestemme seg.

– Vi har jo lave renter, og det er klart at det har stimulert boligmarkedet. Den milde renteøkningen har ikke påvirket i det hele tatt, sier Thorsen, som heller mener strengere regler for boliglånsutmåling har bremset prisutviklingen.

– Men det blir spennende å se hva som skjer. En kraftig renteøkning vil nok kunne påvirke vårt marked, og det ganske kraftig og, men det er det vel egentlig ingen som tror på, fortsetter han.

– Vi tror på et stabilt boligmarked med en ganske balansert tilbuds- og etterspørselsside.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/08/Boligsjef-Ikke-et-Bonanzamarked
Redigert 18.01.2021 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2019 kl 06:39 947

Dette bekrefter bare det jeg har sagt en stund nå.
Slettet bruker
16.08.2019 kl 09:17 880

At Bergen, Trondheim og Stavanger blir karakterisert som «kjøpers marked»

Slettet bruker
16.08.2019 kl 09:59 849

Har ikke fått med meg at du tror på fortsatt prisvekst i Oslo John - har nok ikke lest alle innleggene dine....