<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Er shippingaksjer sesongvare?

Fraktratene øker ofte om høsten, spesielt for stortank, som har høy sesongvariasjon. Vil tankaksjene også stige i høst, spør ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen.

Publisert 09:16
Oppdatert 12:30
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 469 ord
STERK HØST: Over de siste femten årene er det faktisk bare ett år (2022) hvor gjennomsnittsrater for VLCC (stortank) i desember er lavere enn i september. Foto: Frontline

Gjestekommentar: Analytiker Petter Haugen i ABG Sundal Collier

I de fleste shippingsegmenter øker typisk fraktratene gjennom høsten og inn i vinteren. Årsaken har med himmellegemer å gjøre. Og nå tenker sikkert noen lesere at «endelig er det en analytikerdust som faktisk bekjenner at han egentlig er astrolog»!

Beklager til dere. Ratene stiger fordi solen beveger seg lenger fra den nordlige halvkule, hjem for nær 90 prosent av jordens befolkning, og vi fryser om vi ikke holder oss mer innendørs og brenner mer energi. Mye av denne energien leveres fra skip så etterspørselen etter sjøgående transporttjenester er rett og slett høyere om høsten og vinteren, når lagre bygges og været blir kaldere, enn om sommeren.

Med utgangspunkt i data på hvor mye olje som til enhver tid befinner seg på seilende tankskip regner vi oss frem til om lag 10 prosent høyere transportetterspørsel i uke 33 enn i uke 49 i perioden før covid (2016-2019).

Og med høyere etterspørsel, følger ofte høyere rater. Over de siste 15 årene er det faktisk bare ett år (2022) hvor gjennomsnittsrater for VLCC (stortank) i desember er lavere enn i september. I gjennomsnitt er ratene om lag 20.000 dollar pr. dag, eller omtrent 100 prosent, høyere i desember enn september.

Olje i transport. Kilde: ABG Sundal Collier

Tankaksjene er ikke like «enkle», men over de siste 15 årene er det faktisk fremdeles bare 4 år Frontline-kursen har stått lavere 31. desember enn 1. september, men det ene året hvor ratene falt er faktisk ikke ett av disse. Gjennomsnittlig avkastning i perioden er 12 prosent (altså over 4 måneder).

Og nå er selvsagt spørsmålet vi får fra mange investorer om sesongmønsteret skal gjenta seg også i år. Når vi svarer starter vi med overnevnte statistikk, men understreker selvsagt at etterspørsel etter transport av olje først og fremst betinges av etterspørsel etter olje.

ARTIKKELFORFATTER: Shippinganalytiker Petter Haugen i ABG Sundal Collier. Foto: Lars Brænden Schram

Og over de siste månedene ser denne ut til å vokse saktere enn hva de store analysebyråene antok ved inngangen til 2024 og særlig fremstår kinesisk oljeetterspørsel som svak. Dette så vi også i importtallene for juli som ble rapportert til «bare» 10 millioner fat pr. dag, svakeste importen siden september 2022, da 9,8 millioner fat pr. dag.

Så kan det legges til at i 2022 steg råoljeimporten til godt over 11 millioner fat pr. dag i desember samme år og videre til nær 13 millioner fat pr. dag sommeren 2023. Dersom kinesisk oljeimport nå følger mønsteret fra 2022 synes det som svært sannsynlig at tankmarkedet blir svært stramt kommende vinter, men det er selvsagt også tenkelig at kinesisk etterspørsel ikke skal vokse i hva som nå fremstår som en generelt svak økonomi preget av nær rekordlav «consumer confidence» og deflasjon.

Men vinteren kommer uansett. Så dersom kinesisk etterspørsel bare holder seg nokså konstant, er det god grunn til stole på astrologien også i år.