<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
AnnonseVidere til FinansavisenLukk

Til den som virkelig har alt

L’Epée 1839 ser mot motorsportens spede begynnelse og lanserer bordklokken T35.

Publisert 6. sep. 2024
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
LEKEBIL: T35 er en mekanisk bordklokke med racingtema. Foto: L’Epée
LEKEBIL: T35 er en mekanisk bordklokke med racingtema. Foto: L’Epée

Mekaniske bordklokker kan neppe sies å ha sin storhetstid i herrens år 2024. Blant de hederlige unntakene finner vi Atmos fra Jaeger-LeCoultre, ymse påfunn fra de kreative sjelene i merker som Chanel, MB&F og Van Cleef & Arpels, samt et merke som nærmest utelukkende vier sin oppmerksomhet til fagfeltet, nemlig L’Epée 1839.

Racinghistorie

De siste årene er det selskapets håndgranat-formede klokker som kanskje har vekket mest oppmerksomhet, men det er likevel de bil- og flyinspirerte variantene som utgjør selve kjernen av kolleksjonen. Når selskapet skal feire sitt 185-årsjubileum er det derfor helt som forventet at en historisk racingbil har fungert som aktmodell – nærmere bestemt den ikoniske Bugatti Type 35.

ROSSO: Bordklokken kan leveres i fire ulike farger, herunder den røde "Rosso Corsa". Foto: L’Epée

Riktignok oppgir ikke selskapet selv den berømte bilprodusentens navn i sin kommunikasjon. Det skyldes trolig manglende rettigheter eller samarbeid, selv om klokkens visuelle profil levner liten tvil om at det er nettopp Type 35 som har vært det inspiratoriske bakteppet. I bilens storhetstid på 1920- og 30-tallet var den definitivt med å sette en gullstandard for datidens racing, med mer enn tusen seire å vise til.

Fire farger

I form av mekanisk bordklokke seiler T35 rett inn i kategorien luksustilbehør for sofistikerte herrer. Det betyr et chassis av lakkert aluminium, hvor valget står mellom fargene «French Racing blue», «British Racing green», «Obsidian Black» eller «Rosso Corsa».

Selve urverket er bygget inn i bilens bakre del, med balansen synlig gjennom et kurvet safirglass på førerplassen. Klokken stilles ved å dreie rattet mot venstre, mens man trekker opp den 8 dager lange gangreserven ved å dra bilen bakover, likt lekebilene du kjenner fra barndommen.

RACING: Et lakkert chassis i aluminium kler den klassiske bilen perfekt. Foto: L’Epée

Den viktigste funksjonen, klokkeslettet, vises ved hjelp av roterende sylindre på bilens venstre flanke, mens man på motsatt side og i fronten finner L’Epées egen logo. Som seg hør og bør er også lettmetallfelger med ekte gummihjul montert på den 44 cm lange og 4,52 kg tunge tidsmaskinen.

Påskeegg

L’Epée har også funnet plass til en liten overraskelse i bilens «motorrom». Ved bruk av det store håndbrekket på førersiden vil hele motorblokken kunne vippes ut og benyttes som gasslighter. Det sender trolig bordklokken inn som det perfekte tilbehøret på sigarrommet, dersom man har 35.000 sveitsiske franc (eksl. mva) som brenner i lommen.

GASSLIGHTER: Motorblokken kan vippes ut ved bruk av håndbrekket, dersom man trenger fyr til sigaren. Foto: L’Epée

Kun 100 eksemplarer av hver farge vil bli produsert og uten nåværende norsk forhandler må man lete utenfor landegrensene om nyheten skulle friste som tilskudd på gutterommet.