<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nå røper de mer om sin kommende luksuselbil

Jaguars første luksuriøse elbil blir en lang, bred og ruvende 4-dørs GT sedan.

Publisert 14. nov.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 398 ord
Article lead
lead
IKKE AUDI: Del av forkledningen av den første helelektriske luksus-sedanen, er en «grill» formet påfallende likt med luftinntak på eldre Audi-er. Foto: Jaguar/Nick Dimbleby

Dagens portefølje av biler utgår og denne uken opphørte alt salg av nye Jaguar-biler i Storbritannia. Dermed slår I-Pace, E-Pace, XE og XF følge med F-Type, og går ut av sortimentet. F-pace skal riktignok bygges frem til slutten av 2026 for enkelte markeder, og mulig også enda litt lengre tid for det Nordamerikanske markedet.

Ifølge importøren blir det mulig å kjøpe enkelte I-Pace og andre modeller som står på lager, men i hele 2025 må entusiastene smøre seg med tålmodighet frem til lanseringen av den nye generasjonen luksus-elbiler.

LUKSUS O'HOI: Jaguars første splitter nye elbil får dimensjoner og en linjeføring akterut som kan minne om Rolls-Rolls Wraith og Saab Aero-X. Foto: Jaguar/Nick Dimbleby

Én felles elbil-plattform

Nye Jaguar som snart røper et helt nytt image, komplett med nye logoer, ny font og nye signaturtrekk, skal bestå av tre helt elektriske biler. 

Hvorfor Jaguar går all-in på elbiler, i en tid der mange andre har fått kalde føtter og ser for seg en mer blandet miks av drivlinjer, skal vi vende tilbake til. Detaljene rundt hamskiftet og elbilsatsingen røpes neste uke.

Samtlige av de nye elbilene bygges på én felles plattform kalt JEA, som står for Jaguar Electric Architecture.

Den godt kamuflerte bilen avbildet er første modell ut, en 4-dørs GT sedan som nå testes av fabrikken på offentlige veier i Storbritannia og på utvalgte lokasjoner rundt om i verden. Elbilen skal bygges i Solihull.

SJEKK DET PANSERET: Hvorvidt bagasjerommet er like stort som det laaange panseret, gjenstår å se. Én mulighet er utradisjonell plassering av batteriene. Foto: Jaguar/Nick Dimbleby

Langt panser og germanske trekk

Formspråket er helt nytt, mer kantete og germansk i snittet enn vi er vant til. Luksussedanen er dominert av et laaaangt panser, høyreiste linjer, store hjul og en voksen coupé-form. Det snakkes mye om nobilitet og wow-faktor, og uten å røpe for mye ­– før vi faktisk har lov til det – har de nye Jaguar-bilene fått mer særpreg.

Rekkevidde og ladekapasitet blir på høyde med det beste fra Mercedes-Benz, men detaljene har vi dessverre ikke lov til å røpe riktig ennå. 

I desember viser Jaguar frem konseptbilen som har informert designspråket på den nye 4-dørs luksus-sedanen, og de øvrige to modellene som trolig blir en luksuriøs SUV og en todørs GT coupé. 

Lanseringen av deres Design Vision Concept er lagt til Miami Art Week som starter 2. desember, der også «Jaguar Reminagined»-strategien vil avdekkes i sin helhet. Vi har detaljene og røper alt samme dag.