Christen Sveaas i nytt selskap med mange av verdens aller rikeste
Bernard Arnault. Jeff Bezos. Jay-Z. Fyrsten av Liechtenstein. Og Christen Sveaas. Hva har de til felles?
I over 30 år har den amerikanske kunstavisen Artnews kåret de 200 mest aktive og innflytelsesrike samlerne i verden. Nå er årets versjon klar, og igjen er listen spekket med navn på mange av verdens aller rikeste. Flere har samlinger som helt eller delvis kan matche de råeste museer i verden, og som naturlig nok også er verdt en formue. Nytt av året er at investor, milliardær og ikke minst liebhaber og naturligvis kunstsamler Christen Sveaas har kommet med på Top 200 Collectors List, som den heter.
Han er her i selskap med mange av verdens aller rikeste mennesker, deriblant Amazon-gründer Jeff Bezos, Bernard Arnault, mannen bak luksuskonglomeratet LVMH og den kjente musikkprofilen Jay-Z. Disse og en rekke andre superrike er med i oversikten. Se oversikt med navn lenger ned i saken.
Det er 35. gang Artnews lager listen. I mange år var skipsmegler Hans Rasmus Astrup den eneste norske samleren. Astrup står som kjent bak Astrup Fearnley Museet. Han gikk bort i 2021. Men så kom tvillingsøstrene Cecilie og Katrine Fredriksen, døtrene til Norges rikeste mann, John Fredriksen, til i oversikten for noen år siden. Og nå har altså Sveaas fått en plass i dette meget rike og celebre selskapet.
Milliardær = bygg et museum
Hver samler har en liten omtale. Sveaas er notert innunder samtidskunstkategorien. Avisen har fått med seg at Sveaas har hatt et øye for samling siden barndommen.
“Hvordan får man plass til en så massiv samling, som inneholder arbeider av kunstnere fra Edvard Munch til Yayoi Kusama til Keith Haring? Hvis du er norsk milliardær, bygger du et stort, romfartøyslignende bygg som snor seg over en elv, kalt The Twist,” skriver de.
Artnews refererer også til alle de positive omtalene og “må se”-anbefalingene av det spektakulære museumsbygget som sto ferdig i 2019. Alt fra kjente publikasjoner som New York Times til Bloomberg og Daily Telegraph har skrevet om The Twist i rosende ordelag.
– Jeg visste ikke at jeg var på den listen. Så foreløpig kan jeg ikke kommentere, sier Sveaas når Kapital tar kontakt.
Kunst for over en mrd.
Få vet nøyaktig hva Sveaas har i samlingen sin. I 2020 gav han bort omtrent halvparten og la det i Christen Sveaas’ Kunststiftelse. På det tidspunktet var det snakk om kunst verdt over en milliard kroner og nesten 800 kunstverk. Det betyr at han på det tidspunktet angivelig hadde kunst privat for en tilsvarende sum, men verdien på kunst fluktuerer hele tiden og er derfor vanskelig å anslå nøyaktig.
Investoren låner flittig ut fra stiftelsen og egen, privat samling, også til mange andre institusjoner enn hans eget Kistefos på Jevnaker. Nå senest har han lånt ut verker av de to amerikanske samtidskunstnerne Laurie Simmons og Carroll Dunham. De er å se i Le Consortium Dijon i den franske byen Dijon i Burgund, hvor den kjente senneppen ved samme navn lages – i tillegg til noe av verdens beste og dyreste vin. Dessuten har Sveaas generøst også skjenket kunstverk til inn- og utland og kjente institusjoner som Metropolitan Museum of Art i New York og Kunsthaus Zürich. Det gir naturligvis oppmerksomhet.
Den neste i skulpturparken
“Museumsbygget The Twist er kjernen på Kistefos Museet, en skulpturpark plassert i en skog nord for Oslo og grunnlagt av Sveaas i 1996,” skriver Artnews videre. “Anish Kapoor og Tony Cragg er bare to av kunstnerne som er med der. Hvilket arbeid ville nordmannen tilført parken sin hvis han kunne velge noe? – En fabelaktig bronseskulptur av Brancusi,” sa han til Art Newspaper, ifølge Artnews.
I 2012 skrev Kapital at Sveaas hadde gjort en kule på en kule. Da refererte vi til bronseskulpturen “Prométhée” laget av Constantin Brancusi for knappe ti millioner kroner som har en slags kuleform. På samme auksjon hvor Petter Olsen solgte Skrik i 2012, ble den solgt for 65 millioner kroner. Etter det Kapital erfarte, tilhørte den nettopp Sveaas. Auksjonshuset beholdt naturligvis en andel av det beløpet. Vi anslo at Sveaas innkasserte en gevinst på rundt 50 millioner kroner.
– Brancusi er neppe aktuelt for Kistefos Museet, sier Sveaas til Kapital nå.
Styrtrike samlere
Listen viser et utdrag av personer som er med i oversikten over verdens 200 viktigste samlere, formuesanslag på Forbes World's Billionaires List og hva de samler på. Navnene er sortert alfabetisk.
Navn, formue og samling
Hélène og Bernard Arnault, 168,6 mrd. dollar, samtidskunst
Jeff Bezos, 223,5 mrd. dollar, samtidskunst
Debra og Leon Black, 16,9 mrd. dollar, gamle mestere til samtidskunst
Shawn “Jay-Z” Carter, 2,5 mrd. dollar, samtidskunst
Alexandra og Steve A. Cohen, 21,3 mrd. dollar, impresjonister, moderne kunst og samtidskunst
Patrick Drahi, 6,7 mrd. dollar, impresjonister, moderne og orientalsk kunst
Cecilie og Kathrine Fredriksen, 16,1 mrd. dollar (John Fredriksen), etterkrigs- og samtidskunst
David Geffen, 8,5 mrd. dollar, moderne kunst, samtids- og etterkrigskunst, særlig abstrakt ekspresjonisme
Kenneth C. Griffin, 44,4 mrd. dollar, samtidskunst og postimpresjonister
Jeffrey Gundlach, 1,6 mrd. dollar, samtidskunst
Jo Carole og Ronald S. Lauder, 4,7 mrd. dollar, “alt”
Leonard A. Lauder, 9,4 mrd. dollar, kubisme
Niarchos-familien, 2,8 mrd. dollar, gamle mestere til samtidskunst
François Pinault, 21,2 mrd. dollar, samtidskunst
Sabine og Hasso Plattner, 13,7 mrd. dollar, østeuropeisk kunst, impresjonister
Alice Walton, 93,6 mrd. dollar, amerikansk kunst, samtidskunst
Stephen A. Wynn, 3,7 mrd. dollar, samtidskunst, moderne kunst
Mange på Forbes’ liste
Artnews skriver ikke hvilken fremgangsmåte de har brukt for å lande på de 200 navnene. I et kunstmarked som nå er mye mer rufsete enn det var, sørger denne gruppen samlere stort sett for å kjøpe uavhengig av markedet.
“Samlerne i toppsjiktet fortsetter å kjøpe mye kunst,” skriver avisen.
Det er unektelig enklere å kjøpe kunst når selve finansieringen stort sett ikke er noe tema. Mange av samlerne på Top 200 Collectors List står oppført i en av Forbes’ lister over USAs og verdens rikeste mennesker. Vi har plukket ut et knippe av dem, se boks. Nylig skrev Kapital en liten notis om USAs rikeste kvinne, Walmart-arving Alice Walton. Hun samler på amerikansk kunst og samtidskunst.
På kunstlisten er også blant andre private equity-toppen Leon Black. Han kjøpte Petter Olsens “Skrik” for ca. 120 millioner dollar hos Sotheby’s i New York i 2012. Det amerikanske businessbladet Forbes opererer med noe andre anslag enn Kapital for de få nordmennene som står på begge listene. Mens Forbes vurderte John Fredriksen til 182 milliarder kroner, er vårt anslag 253 milliarder kroner. Konverterer vi Sveaas’ anslag fra Kapital på 15 milliarder kroner til dollar med dagens kurs lagt til grunn, hadde han vært god for 1,4 milliarder dollar.
Det er ikke bare i Andy Warhols kunst vi finner dollartegn.