<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Agenda

Annonsørinnhold

Annonsørinnhold

Opplevd virkelighet - kjernen i Industri 4.0

Flere og flere teknologier går fra å være kjekke å ha til å være helt nødvendig for effektive selskaper, det hevder Bhaskar Mitra fra TeamViewer.

Han forteller om nye verdikjeder, kostnader og overraskende små hindringer på veien inn i det han kaller Industri 4.0.

Hvilken rolle spiller opplevd virkelighet innen overgangen til Industri 4.0?

– Ikke bare én rolle, men tre roller spiller opplevd virkelighet her.. Den første er prosessoptimalisering. Den andre er AR, som hjelper å dele brukerkunnskap. Den tredje, er støtte innen reparasjon og vedlikehold.

Tre roller på en gang?

–Ja, absolutt. Jeg kan gi deg et eksempel: En av våre kunder fraktet store mengder medisinsk utstyr til Nord-Amerika under pandemien, men kunne ikke være tilstede for å lære opp brukerne ved de lokalmedisinske sentrene. Så fjernopplæring ble nødvendig. Med vår TeamViewer AR-løsning, var kunnskapsoverføring rundt det aktuelle utstyret mulig. Da kunne staben jobbe med det feilfritt. Ingen annen teknologi tilbyr denne typen direkteforbindelse mellom data og virkelighet.

Bhaskar Mitra

Hvordan oppnår industriselskaper fordeler fra opplevd virkelighet?

– En av våre kunder opererer store produksjonslinjer i Tyskland og andre land. En av linjene er på størrelse med en fotballbane. Om noen av maskinene bryter sammen som følge av en defekt, vil hele produksjonslinjen stoppe opp. Den nedetiden vil koste tusenvis av Euro hvert eneste minutt. Ved å bruke AR-briller, kan en ekspert gi presise instruksjoner fra distanse til en ansatt på plassen som løser problemet.

Prosessoptimalisering og reparasjon i samme løsning?

– Eksakt!. Det er en stor fordel at ekspertstøtte er tilgjengelig umiddelbart, spesielt under initiell feilsøking. Og reparatøren som er til stede kan motta ekspertråd rundt oppgaven i sanntid. Det betyr en stor forbedring av effektiviteten.

Vil AR-teknologi true forretningsmodellen til noen?

– Verdiskapingen endrer seg. Men jeg ser heller ikke nødvendigvis at serviceselskap blir nytteløse. Tjenestetilbydere og produsenter kan begge inkludere AR-baserte tjenester i sin portefølje og generere ekstra salg. Slike ting vil bare hjelpe på i digitaliseringsprosessen. For om hjelp til reparasjon eller inspeksjon alltid er tilgjengelig, vil nedetiden blir veldig redusert, noe som igjen er positivt for tjenestetilbyderne.

Hvor vanskelig er det for selskaper å utføre omstillingen til opplevd virkelighet i Industri 4.0?

– Hindringene er ikke store i det hele tatt. Vi har flere løsninger for forskjellig bruk på tvers av hele verdikjeden, som fjernassistanse, opplæring, montering, inspeksjon og plukking for logistikk og lager-industrien. Våre applikasjoner støtter mobile enheter, nettlesere samt smartbriller. De billigste lisensene på dette koster under et tosifret Euro-beløp per bruker, noe som er billig for selv små selskaper. De første stegene mot Industri 4.0 er derfor veldig rimelige.

I hvilke land ser du mest tetthet i selskaper som bruker Industri 4.0-applikasjoner?

– Det er i de nordiske landene, som hos hos velkjente industriselskaper i Sverige. Men selskaper i Tyskland er også blant de ledende i utviklingen av Industri 4.0-applikasjoner. Én av dem er en robot-produsent som jobber med å forbedre samhandlingen mellom mennesker og roboter.

Selskapene du nevnte har definitivt stort potensial. Men hva med små- og mellomstore bedrifter?

– Små- og mellomstore bedrifter er på en måte kraftverkene i Industri 4.0. I Tyskland er det tusenvis av selskaper som kaster seg på nye teknologier. Applikasjoner som kan bli implementert raskt og er relativt billige er veldig populære. Det er derfor det var viktig for oss å lage vår egen opplevd virkelighet-løsning enklest mulig. For mindre enheter, er alt som behøves en moderne smarttelefon og et selskap som kan nyttegjøre seg av AR-teknologi.

En mulig hindring for bruken av software, er databeskyttelse. Hvordan kan du garantere datasikkerhet?

– Dette er et viktig for mange selskaper. TeamViewer er kjent for sin sikkerhet og vi har implementert industristandard for alle våre produkter. Du vil ikke finne denne typen av sikkerhet sammen med applikasjonsutvalger hos noen annen konkurrent.

Er potensialet for AR-teknologi innen funksjonalitet allerede oppnådd?

– Potensialet for opplevd virkelighet er fortsatt stort. Vi ser mange nye bruksområder komme i forskjellige industrier. Fra byggebransjen, eiendom til skoler og helsetjenester. Vi er bare i startgropen. AR var en kort tid tilbake noe vi så på som kjekt å ha. Nå har teknologien blitt mer et krav i flere og flere industrier.

Les mer innhold fra TeamViewer
Annonsørinnhold