<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hoppet av studiene - ble russebussgründere

De var studenter i jus og entreprenørskap da russetiden hentet dem tilbake.

    Publisert 11. mai 2019 kl. 11.03
    Oppdatert 11. mai 2019 klokken 11.12
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 566 ord

    (Finansavisen): Russebussen «Wild Bunch» står parkert i en boliggate i Holmenkollen. Guttene som disponeres bussen er på skolen, og man trenger ikke være detektiv for å skjønne at den har vært i bruk bare noen få timer tidligere.Gulvet er klissete og i midtgangen ligger syv-åtte flatklemte ølbokser.Eierne er russebusselskapet Redbuss, som eies av gründerne Rodrigo Alexei Flores Hidalgo (22), Igor Draskovic (22) og Marek Krysiak (32).Brukte studielånet- Vi brukte studielånet til å finansiere den første bussen vi fikset opp, sier Flores.Han og Draskovic gikk på videregående skole i Oslo, og var på samme russebuss da de var russ 2015. I løpet av den våren meislet de to gründerne ut en forretningsplan sammen med den tredje gründeren, polske Marek Krysiak.Krysiak jobbet som maler, snekker og bilmekaniker i fire år i Norge før han ble medgründer i Redbuss.I dag hevder Redbuss å være den største bedriften på utleie, styling og salg av russebusser samt utleie av lydanlegg.Selskapet omsatte for 5,6 millioner kroner i 2018, og ligger an til å omsette for over 10 millioner kroner i år.- Bare så langt i år har vi omsatt for 6 millioner kroner. Hvis vi klarer å doble to ganger til, blir vi gasellebedrift, sier Draskovic.13.600 på InstagramInternt i bedriften er Krysiak ansvarlig for snekkerarbeid, mekanikk og elektrisk. Flores er ansvarlig for økonomi, markedsføring, prosjektledelse og salg. Draskovic er daglig leder, og jobber i tillegg med markedsføring på sosiale medier.Bedriften har 13.600 følgere på Instagram. Der deler Draskovic og Flores russebussrelaterte bilder og videoer mer eller mindre daglig.De rakk å være studenter i ett år før russetiden kom og hentet dem tilbake. Draskovic studerte eiendomsjus ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet på Ås, mens Flores begynte på entreprenørskap- og økonomistudiet på BI i Oslo.- Oppdragene i Redbuss tok av, og da valgte vi å gå all in. Siden da har veksten gått så fort at man må være ung for å henge med. Vi er fullbooket ut 2020, sier Draskovic.45 busserSå langt i år har Redbuss levert tjenester til 45 busser i Stavanger, Bryne, Tønsberg, Gjøvik, Hamar og Oslo-området.Russebussgründerne disponerer syv busser som de tilbyr å leie ut.Medieoppslag om russens pengebruk er et sikkert vårtegn, og gründernes svar er å tilby faste pakkepriser slik at russen i det minste vet hva utgiftene kommer på.- Det er en stor fordel å kjøpe en komplett russebusspakke fra oss. Da slipper man å stresse med kjøp av russebuss, oppussing og salg i etterkant. I stedet kan man konsentrere seg om skolearbeidet, reklamerer Flores.- I tillegg leier vi inn verdens mest berømte grafittiartister samt lydteknikere fra Danmark for å holde kvaliteten så høy som mulig, legger Flores til.Vil bli totalleverandørSelskapet har fem heltidsansatte, pluss ytterligere tre som jobber med bygg og anlegg i høysesongen.Planen fremover er å satse på klær og bli en totalleverandør av russemateriell, forteller FloresI dag er Sandefjord-baserte Russeservice og Oslo-baserte Redress de største i dette markedet. Begge har en omsetning på rundt 70 millioner kroner og marginer på 5–10 prosent årlig.- Alt i alt bruker russen rundt 500 millioner kroner, så det er mye å ta igjen, sier Draskovic.- Kommer dere til å jobbe med dette når dere er 40–50 år?- Alle gründeres drøm er å ha en bedrift som går av seg selv, slik at man frigjør tid til å jobbe med andre prosjekter. Men vi har absolutt lyst til å være gründere. En åtte til fire-jobb frister ikke, sier Draskovic.