<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ikonisk bilprodusent stuper på børs

Brukte 1,5 milliard på børsnotering.

Publisert 28. feb. 2019 kl. 20.15
Oppdatert 28. feb. 2019 klokken 20.31
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 280 ord

 Den eksklusive britiske bilprodusenten Aston Martin hadde i dag det største fallet på børsen siden selskapet ble børsnotert i fjor høst. Dagen endte med et fall på hele 21,42 prosent. Siden børsnoteringen har aksjen falt 40 prosent.Selskapet la i dag frem årsrapport, og 2018 endte med et tap på 68,2 millioner pund før skatt. En kraftig nedgang sammenlignet med et overskudd på 84,5 millioner pund før skatt i 2017.Mye av resultatnedgangen skyldes store kostnader knyttet til børsnoteringen. Totalt kostet den selskapet 136 millioner pund, eller drøye 1,5 milliarder kroner.Omsetningen til selskapet økte med 26 prosent fra 5.098 millioner pund i 2017 til 6.441 millioner pund i 2018.-2018 var et utmerket år for Aston Martin Lagonda, med sterk vekst og høyere inntekter, solgte enheter og justerte resultater, sier Aston Martin-sjef Andy Palmer.Brexit bekymrerTil tross for den fornøyde sjefen, stupte altså Aston Martin-aksjen på London-børsen i dag.Ifølge Bloomberg skyldes det kraftige fallet blant annet bekymringer om at usikkerhet rundt Brexit fører til at noen europeiske kunder utsetter kjøp av produsentens biler.I tillegg mener flere at børsnoteringen i selskapet i utgangspunktet var overpriset, og at handelsspenninger og trege bilmarkeder trekker selskapet ned.Ifølge Bloomberg sier Palmer at verdivurderingen i børsnoteringen ble rettferdiggjort av planer om å doble produksjonen til 14.000 biler innen 2023, men selskapet vil ikke klare å løfte produksjonen betydelig før en ny fabrikk begynner å levere SUVen DBX neste år.Palmer spår et salg på 7.300 biler i år, som er den øvre grensen på den nåværende produksjonskapasiteten. Han er optimistisk for det kinesiske markedet, og sier at Aston Martins sortiment er bedre egnet i markedet der enn tilbud fra andre luksusprodusenter som Jaguar og Land Rover, som har rapportert lavere etterspørsel.