<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Petter Northug: Fra grilldress til designbriller

    Publisert 30. nov. 2018 kl. 10.37
    Oppdatert 30. nov. 2018 klokken 11.30
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 308 ord

    (Finansavisen): Det er Jon Inge Gullikstad som står bak. Mannen som kommersialiserte Ulvang-sokken, Therese-­hanskene og Kygo-­hodetelefonene. Nå skal han gjøre butikk av Petter Northug-navnet i det hovedpersonens karriere stuper mot avgrunnen og kan være over lenge før en eneste brille har kommet til butikkene.- Vi vil vinneBrand Assist er navnet på selskapet Gullikstad har satt opp for Northug-satsingen. Selv eier han 90 prosent av aksjene, mens kompanjongen Frank Solli har resten. Northug har ingenting - kun en lisensavtale. Designer Bård Eker eier heller ingenting, men er hyret inn som designer, skriver Finansavisen.- Jeg har vært med på noen kjendiser, men det er noe spesielt med Petter Northug, sier Gullikstad til avisen.I tillegg til sportsbriller skal det også lanseres langrennshansker med Northug-logo.Avtalen med Northug er langsiktig. Gullikstad vil ikke være konkret, men nikker gjennom telefonen når Finansavisen spør om den minst er på ti år.- Vi skal bygge merkevaren slik at Petters barnebarn får oppleve merkevaren, sier han.- Hva er ambisjonen?- Vi er ikke inne i dette for å delta. Vi vil vinne.Tjener 30–60 kroner per brille- Men potensialet?- Potensialet er å bli den ledende merkevaren i Norge i alle produktområdene vi går inn i. Det mener jeg er et hårete mål, sier Gullikstad videre til avisen.- I kroner og øre?- Det kan jeg ikke si noe om.Foreløpig er det bare puttet inn 50.000 kroner i Brand Assist. Brillene produserer Gullikstad i Taiwan hos det han kaller en «high-end»-produsent.I butikk skal brillene ifølge avisen koste mellom 800 og 1.500 kroner etter at de har ganget opp sin innkjøpspris 2 til 2,5 ganger. Northug får en markedsmessig royalty.Gullikstad vil ikke indikere nivået, men svarer at vi ikke tar så mye feil når vi foreslår 10 prosent av hans utpris. Det betyr i så fall at mellom 30 og 60 kroner havner i lommene til Northug for hver brille som selges.