Mercedes-Benz GLE starter under millionen
- GLE er antakelig markedets mest avanserte modell, hevder Mercedes-importøren.
Nå er det klart for bestilling av nye Mercedes-Benz GLE, som for første gang blir tilgjengelig som 7-seter, melder importøren.Høydepunktene inkluderer aktiv luftfjæring, 100 prosent variabel firehjulsdrift, autonom køkjøring og det nye brukergrensesnittet MBUX. GLE prises fra 914.000 kroner og kommer til Norge tidlig neste år.- GLE er antakelig markedets mest avanserte modell, og med standardutstyr til over 65.000 kroner inkludert, er det en svært attraktiv pakke som nå tilbys norske kunder. I tillegg er det ekstra gledelig å kunne bekrefte at nye GLE også kommer som plug-in hybrid, med hele 100 km elektrisk rekkevidde, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef Mercedes-Benz personbil, i meldingen.Fra salgsstart blir GLE tilgjengelig med en sekssylindret EQ Boost-motor og en ny dieselmotor. GLE 450 4MATIC får en effekt på 367 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Newtonmeter. Den integrerte startgeneratoren gir i akselerasjonsfasen ytterligere 22 hk og 250 Nm. GLE 300 d 4MATIC får en svært effektiv dieselmotor med lavt forbruk og et solid dreiemoment på 500 Newtonmeter.Flere bensin- og dieselmotorer vil følge, i tillegg til en plug-in hybrid med 100 kilometers elektrisk rekkevidde.
Mercedes-Benz | GLE 300 d 4MATIC | GLE 450 4MATIC |
Sylinderarrangement | R4 | R6 |
Volum (cc) | 1950 | 2999 |
Ytelser (kW/hk) | 180/245 | 270/367 |
Ved rpm | 4200 | 5500-6100 |
Ekstraytelse via EQ Boost (kW/hk) | . | 16 (22) |
Dreiemoment (Nm) | 500 | 500 |
Ved rpm | 1600-2400 | 1800-4500 |
Ekstra dreiemoment via EQ Boost (Nm) | . | 250 |
Blandet forbruk (l/mil) | 6,4-6,1 | 9,4-8,3 |
Blandet utslipp (g CO2/km) | 169-161 | 214-190 |
Akselerasjon 0-100 (km/t) | 7,2 | 5,7 |
Topfart (km/t) | 225 | 250 |
Pris i kroner eks. lev. | 914.000 | 1.105.000 |