450.000 biler bytter eiere i Norge, hvert år. Nå lanseres en ny tjeneste som skal gjøre det mye lettere å handle bil og dessuten fjerne fordyrende mellomledd.- Byttbilen er et kroneksempel på digitalisering og disruptiv innovasjon som feier inn over bransjen fra alle hold, sier gründer og toppsjef Gunnar Birkenfeldt, en kjent profil fra bil- og entusiastmiljøet (Ferdinand Motor og Porsche Center Bergen).Byttbilen blir på en måte som Tinder for bil, sier han.- For de fleste er det å bytte bil forbundet med store kostnader. «Å bytte bil er dyrt, det er bare sånn det er», sier enkelte. Eller «Nei, jeg har ikke råd til å bytte bil nå», hører vi andre si. Det ligger en forventning i at det å bytte bil, må koste mye penger. Dette til tross for at nye biler blir rimeligere for hvert år som går. Det har faktisk aldri vært billigere å kjøpe bil i Norge. Så hvorfor er det så kostbart å bytte bil? Må det være slik? Vi mener nei. Derfor begynte vi i høst arbeidet med å utfordre en bransje som vi mener ikke har fulgt med i timen, sier Birkenfeldt i et innlegg på Linkedin.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Gunnar Birkenfeldt. Foto: Tor Farstad/Bilfoto.no
- Når Anne ønsker å bytte sin Golf i en Passat. Hvorfor ikke finne han som eier en Passat men som føler seg ferdig med stor bil og kunne tenke seg nettopp en Golf? La oss kalle han Pål. Snakker vi om nyere bruktbiler vil et direktebytte spare begge parter for minst 50.000 kroner hver, sammenlignet med et tradisjonelt innbytte. Med andre ord har Anne og Pål en pott på tilsammen 100.000 kroner på å bli enige om sitt mellomværende!Med en stor database av kunder ute i samme ærend og ved hjelp av enkle parametere jobber Byttbilen nå med å få den store datamotoren sin til å utføre automatisk gjensidig matching basert på kundenes preferanser.- Når vi har funnet en match fasiliterer vi alt slik at Anne og Pål kan gjennomføre en trygg handel. Vi fjerner alle de klassiske usikkerhetsmomentene i bruktbilhandel, sier Birkenfeldt.Gründeren sier til Hegnar.no at det er en LIVE pilot de ruller ut nå, for senere å lansere en helautomatisk tjeneste.- Bakgrunnen er jo at vi ser at bilprodusentene jobber bevisst med å gjøre veien fra produsent til forbruker kortere, bransjen er i stor endring, teknologiskiftet, digitaliseringen, dreiningen de store aktørene investerer store beløp på fremtidens mobilitet. Jeg har jo vært forhandler selv de siste 12-13 årene og ser hvor bransjen er på vei. Så ønsket er at vi lager en disruptiv og innovativ rigg som fjerner fordyrende mellomledd og tilbyr mer effektive prosesser ved hjelp av digital teknologi. Det skal være mulig å bytte bil hjemme i sofaen, fra iPaden, i pausen av fotballkampen! I praksis tar arbeidet med kontrakter, eierskifte, finans, forsikring og garanti bare noen få minutter. Signert med bankID kan man faktisk bytte bil før 2. omgang starter, sier Byttbilen-sjefen.Han understreker at de ikke skal utfordre .- Det har aldri vært hensikten. Snarere tvert i mot krever vi at alle som benytter tjenesten også har aktiv annonse på Finn, sier Birkenfeldt.