<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Smutthull i loven gir supervekst på harry-godis

Et smutthull i loven gjør at nordmenn netthandler billig snop fra Morten Hanssons svenske Maxgodis. Nå går selskapet på børs og storsatser.

    Publisert 11. apr. 2017 kl. 12.34
    Oppdatert 11. apr. 2017 klokken 13.16
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 510 ord

    På ett år har nettbasert grensehandel av søtsaker til nordmenn eksplodert. Selskapet Net Trading Group (NTG), som driver nettbutikken Maxgodis.se har økt omsetningen fra 1,6 millioner svenske kroner i 2015 til 11,2 millioner i fjor, skriver Finansavisen.I år regner de med å selge godteri, snacks og brus for 38 millioner. Neste år er salgsmålet 69 millioner og i 2019 tror administrerende direktør Morten Hansson at de vil runde 100 millioner svenske kroner i omsetning. For å klare det trenger NTG mer penger som skal brukes på markedsføring, en ny og mer effektiv nettside og flere ansatte.Göteborg Corporate Finance har ifølge avisen i mars forsøkt å hente inn 15 millioner svenske kroner i en åpen emisjon. De fikk inn 12,5 og fratrukket honorar til tilretteleggeren, sitter NTG igjen med rundt 10 millioner friske svenske kroner.– Vi fikk litt mindre enn forventet, men det er nok. Vi har ingen planer om ytterligere emisjoner, sier administrerende direktør Morten Hansson til Finansavisen.I slutten av april noteres selskapet på den svenske aksjebørsen Nordic Growth Market og i overkant av 600 aksjonærer kan da selge og kjøpe aksjer fritt. Unntaket er Hansson og Sørlie og deres familie. De kan selge seg ned om et halvt år, og helt ut av selskapet om ett år, men det har de ingen planer om.– Vi har tro på konseptet. I januar i fjor omsatte vi for 75.000 kroner. Samme måned i år solgte vi varer for 1,5 millioner kroner, sier Hansson til avisen.Gründerne vannet utEtter emisjonen kontrollerer de i underkant av 40 prosent av selskapet. Resten av aksjonærene er ifølge Finansavisen svenske småsparere og noen profesjonelle investorer. I tillegg har Maxgodis sin distributør kjøpt en større aksjepost i en tidligere emisjon.Opprinnelig satset de to gründerne 50.000 kroner. Innsatsen er siden økt til rundt en halv million. Nå er selskapet verdsatt til 46,5 millioner svenske kroner.Det var Hanssons mangeårige forretningspartner Petter Sørlie som høsten 2014 fikk ideen til den nettbasert grensehandelsbutikken. Da besluttet Stortinget å øke grensen for toll- og avgiftsfri import av varer fra 200 til 350 kroner.De to norske gründerne legger ikke skjul på at nettopp lovendringen var svært viktig for Maxgodis' suksess.Lokker med halv prisGodteri koster mer i Norge enn i Sverige fordi den norske stat krever en særavgift på sukker og sjokolade. De kostnadene bortfaller når varene selges fra Sverige, selv om de er produsert i Norge og selges av Orkla og Freia. Når kundene i tillegg slipper å betale moms på varene, blir regnestykket svært interessant, både for kunder med godtekick, men også for investorene.Fratrukket frakt kan nordmenn ifølge avisen nemlig handle varer for 330 kroner per forsendelse fra Maxgodis.– Da får man over dobbelt så mye varer som man ville fått for den samme summen i Norge, sier Hansson.Han viser til at 20 prosent av omsetningen nå er brus, i tillegg til en god del snacksprodukter.– Vi importerer Coca-Cola fra Tyskland til Sverige og selger et brett med 24 bokser til nordmenn for 119 kroner. De sparer 15 kroner pr. boks i forhold til å handle brusen i butikker i Norge, forteller Hansson til Finansavisen.