<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

Ny Porsche har blitt en fantastisk suksess

Det er et skikkelig Porsche-rush ved inngangen til 2017.

Publisert 13. jan. 2017 kl. 10.11
Oppdatert 13. jan. 2017 klokken 10.12
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 509 ord

Det er hektiske dager for Porsche-senterne om dagen ettersom mange kunder har ønsket å utsette levering til 2017 på grunn av avgiftsomleggingen.- Vi var i den heldige situasjon at alle relevante modeller gikk ned i pris da effektavgiften endelig ble avskaffet. Det er selvsagt gledelig, men har medført en litt krevende situasjon for våre forhandlere i siste kvartal i 2016 med nesten stopp i inntekter fra nybilfakturering. Det kommer igjen nå, så januar blir en god måned, sier administrerende direktør Morten Scheel hos den norske importøren Autozentrum Sport AS til Hegnar.no.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi fikk føle på den hektiske stemningen da vi besøkte Porsche Center Bergen forrige fredag. I løpet av dagen leverte de blant annet ut hele tre Porsche Panamera Turbo, en bil med en startpris på 2,1 millioner kroner.- Med ekstrautstyr koster disse mellom 2,7 og 2,9 millioner. Vi har forhåndssolgt 7 Turboer allerede, inklusive en lang utgave som er 15 cm lengre enn standardversjonen, sier salgsdirektør Gunnar Birkenfeldt hos Porsche i Bergen.Birkenfeldt sier at forrige og denne uken har vært hektiske for dem, med mange utleveringer av nye biler. Totalt snakker vi om 12-15 nye Porscher i løpet av kort tid.(Artikkelen fortsetter under bildet)Daglig leder Endre Johnsen i Porsche Center Bergen sier at det var veldig stille før jul, i påvente av avgiftsomleggingen.  Utfordringen var samtidig at de måtte betale 35 millioner kroner til fabrikken for biler som ikke var levert til kundene.Panamera blir den store modellen i år. I Bergen har mange av kundene i starten gått for den rå Turbo-utgaven, men snart kommer den ladbare 4-E Hybrid-utgaven med 462 hk, firehjulstrekk og en startpris på 1,2 millioner kroner, som vil stå for en stor andel av salget.- Her er utfordringen at vi ikke klarer å få tak i mange nok biler. De siste kundene har vi måttet forklare at de må sette seg på liste, så blir de kontaktet når vi har bil klar, sier salgsdirektøren til Hegnar.no.(Artikkelen fortsetter under bildet)Scheel hos importøren sier at Panamera har blitt en helt fantastisk suksess.- Nye Panamera kom først til våre forhandlere i november, og med forhåndssalget som startet i sommer har vi på den korte tiden solgt 90 biler i Norge. Til sammenligning var det i hele 2012 solgt 39 Panamera, som var rekordåret for den første generasjon Panamera. Suksessen betyr at vi dessverre har noe leveringstid for øyeblikket, men vi jobber med fabrikken for å få mer produksjon og tror vi skal kunne levere bil på et drøyt halvår slik det ligger an nå, sier Scheel til Hegnar.no.Han sier at Porsche er meget tilfreds med at effektkomponenten endelig er fjernet fra avgiftssystemet. - Hestekrefter forurenser ikke, så den komponenten har heller ikke hatt noe formål. Ikke bare betyr det at effektive motorer med høy ytelse får lavere avgift, men også at miljøriktige alternativer premieres. Hos oss i Porsche har motorer med lavt forbruk og høy ytelse alltid vært vår filosofi, sier Scheel.