<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Meglerne hans har solgt pepperkakehus for fire millioner

- Ikke alle er like heldige som oss, sier Kenneth Aadland til HegnarOnline. Hans proaktive meglere har hjulpet Bergens barn og unge med fire millioner på ti år. Og mer blir det.

Publisert 16. des. 2013 kl. 16.19
Oppdatert 21. apr. 2020 klokken 11.41
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 548 ord
Foto: Proaktiv Eiendomsmegling.

I forrige uke omtalte vi et par pepperkakehus, hvorav det ene hadde blitt solgt for hele 26.000 kroner.

I Bergen har Proaktiv Eiendomsmegling arrangert sin årlige Pepperkakeauksjon siden 2003.

– De første årene gikk pengene til Haukeland sykehus (barneavdelingen, barnepsykiatrisk, barnekirurgisk og til sist et aktivitetssenter). Sistnevnte er det viktigste prosjektet vi har vært med på, da vi bidro til å få bygget nytt tilbygg til sykehuset.

– De siste årene har vi hjulpet Kirkens Bymisjon - blant annet med ny bil i fjor. Det fine er at hver eneste krone fra oss går rett til alt det gode arbeidet de utfører. Bymisjonen gjør mye for de mange som ikke er like heldige som oss, og som føler at de faller utenfor, sier daglig leder Kenneth Aadland til HegnarOnline

Pepperkakehus for fire millioner 

I løpet av de ti årene (altså før årets auksjon) har Proaktiv solgt pepperkakehus for nesten fire millioner kroner.

Alle budgivere forplikter seg til å stå ved sine bud, uavhengig av om de har høyeste bud.

Til nå i årets auksjon har meglerhuset samlet inn over 200.000 kroner for pepperkakehuset på ca. 0,5 kvadratmeter. I fjor kom det inn 264.000 kroner.

Altså har kvadratmeterprisen kommet opp i ca. 400.000 kroner. Målet er at hver og en av de 35 meglerne i Proaktiv Bergen samler inn minst 10.000 kroner.

Slik sett er Proaktiv altså over halvveis til målet.

 Paradokset med julen 

Aadland mener alle meglere burde bruke litt av førjulstiden på ideell virksomhet.

– Det er så lett å bli navlebeskuende, og glemme hvor ufattelig heldige vi er. Det er et paradoks at det i julen kan synes som at mange av oss stresser og kaver med ting som virkelig tar bort det julen bør dreie seg om – å se andre mennesker og bry seg om dem som er rundt oss.

– Det er en hektisk hverdag, og for oss som bruker mye tid på å skape materielle verdier for kundene våre er det iallfall viktig å få hodet opp fra tallene og bruke kompetansen vår til å hjelpe dem som trenger det mest, fortsetter Proaktiv-sjefen.

Meglerne hans megler pepperkakehuset til alle de treffer gjennom et år.

– Vi har sett hvor stor forskjell de rette menneskene kan skape når de får bruke midlene vi samler inn. Naturligvis burde vi alle jobbe med slik i større utstrekning, men dette er altså vårt lille bidrag.

– Kanskje hele bransjen bør samles om et slikt årlig initiativ? Det vil åpenbart være sunt for flere, fortsetter Aadland.

 Se forbi nesetippen 

Hans og Proaktivs fokus er å se ting i et litt større perspektiv.

– Dette handler om å se lenger enn sin egen nesetipp, og at det i alt vårt julestress finnes noen som sitter alene og ikke har noe å se frem til i julen.

– Noen har hatt opplevelser som gjør at de sliter med alkohol eller andre rusmidler, noen er uten arbeid, mens andre har havnet skjevt ut økonomisk. Og tenk på alle barna som kommer i vanskelige situasjoner, både i hverdag og kanskje spesielt høytid, sier Aadland videre.

Megleren understreker avslutningsvis at det er så lite som skal til for å havne utenfor.

– Vi skal være utrolig takknemlige for at vi ikke av en eller annen grunn har behov for hjelp fra andre, og kan bare krysse fingrene for at vi får det om vi en dag skulle trenge det, avslutter Proaktiv-megleren overfor HegnarOnline.