Salget av bobiler er rekordhøyt her i landet, viser ferske tall. Fjoråret endte på tett oppunder 3.000 nyregistreringer.- Det norske totalsalget ble 2841 nyregistrerte bobiler, ni prosent opp fra 2012, sier Odd Askjem, president i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) og daglig leder i Askjems Camping-Center AS.Også 2012 var et rekordår for bransjen. Nordmenn blir stadig mer glade i camping på hjul, og for bobiler spesielt har salgskurven vært bratt i flere år på rad.- Hvis utviklingen fortsetter i samme spor kan vi komme til å runde 40.000 norskregistrerte bobiler i løpet av 2014. Da nærmer vi oss en dobling av bestanden på bare fem-seks år, sier Askjem i en melding.Også vinterstid er det aktivitet i campingmarkedet.- I fjor lå nysalget nær 100 enheter i både januar og februar. Så kommer erfaringsmessig en markant økning i mars, mens perioden fra april og ut juli er høysesongen. I 2013 var juni toppmåneden, med 478 nyregistreringer.Viktig vektgrense Gjennomsnittsbilen har mer utstyr enn tidligere, og er fullpakket med avansert teknologi. Samtidig har den blitt lettere, men uten å ha blitt mindre.- Slankingen skyldes lettere materialer og smartere konstruksjoner. I dag får man masse mer bobil innenfor vektgrensen på 3,5 tonn enn for noen få år siden, sier Geir Holm, markedsansvarlig i NCB.Denne grensen har stor betydning for å kunne nå et større og yngre publikum.- De som er født etter 1972 må ta sertifikat for liten lastebil for å kunne kjøre bobil som er tyngre enn 3,5 tonn. Reglene i Norge gjelder også i andre europeiske land. Tyngre biler er dessuten pålagt en årlig EU-kontroll og har dyrere bompengeavgifter, sier Holm.Prisene for nye bobiler starter på rundt en halv million. De fleste kundene bruker mellom 700.000 og 900.000 kroner.