<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mer opptatt av rater enn lastevolumer

Litt bedre betalte laster, kostnadskutt og mer effektiv drift kompenserer for lavere bilfraktvolumer hos Wallenius Wilhelmsen.

    Publisert 23. aug. 2019 kl. 10.47
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 684 ord
    TJENER FORTSATT PENGER: Wallenius Wilhelmsens finansdirektør Rebekka Glasser Herlofsen. Til venstre konsernsjef Craig Jasienski, som overtok ledelsen av bilskips- og logistikkselskapet da svenske Wallenius og Wilh. Wilhelmsen slo sammen sine bilskipsvirksomheter i 2017 etter å ha samarbeidet nært i en årrekke før det. Foto: Iván Kverme

    Reduserte fraktvolumer til sjøs og svakere markeder for nye biler er en utfordring for bilskips- og logistikkgiganten Wallenius Wilhelmsen. Likevel presenterte selskapet torsdag et bedre EBITDA-resultat i tremånedersperioden april-juni enn i andre kvartal i fjor. Også driftsresultatet var bedre.

    Resultatet før skatt dras imidlertid ned på grunn av utgiftsføring av 31 millioner dollar i urealiserte kostnader knyttet til rentederivater.

    – Markedssituasjonen er utfordrende, men til tross for nedgang i volumer klarer vi å levere et godt resultat som følge av en målrettet innsats for å bedre lønnsomheten, sier selskapets finansdirektør Rebekka Glasser Herlofsen til Finansavisen.

    Glasser Herlofsen forklarer forbedringen i resultatet før avskrivninger og renter med at man har vært mer opptatt av inntjeningen i form av rater fremfor volum i enkelte avtaler, samtidig som driften er effektivisert.

    – Resultatforbedringsprogrammet vi initierte i tredje kvartal i fjor med mål om 100 millioner dollar i besparelser har vært en stor suksess. 65 millioner er allerede bekreftet, mens neste bølge av forbedringer ventes å ta noe lengre tid, sier hun.

    Stordriftsfordeler

    – Vi kan ikke styre markedet, men jobber kontinuerlig med det vi kan kontrollere og forbedre. Som følge av den plattformen vi skapte gjennom fusjonen i 2017 har vi konsolidert våre virksomheter og levert 120 millioner dollar i synergieffekter, 20 millioner dollar mer enn det opprinnelige målet. For å opprettholde momentum i et krevende marked, etablerte vi deretter det nye resultatforbedringsprogrammet på 100 millioner dollar, sier finansdirektøren. 

    – Vi har en forbedring i EBITDA fordi vi er opptatt av å se på rater fremfor volum i enkelte avtaler der vi ikke har hatt gode nok betingelser. I tillegg effektiviserer vi driften.

    – Når snur markedet opp igjen?

    – Analytikere er positive til vekstutsiktene i bilsegmentet på mellomlang og lang sikt. Usikkerheten på kort sikt fortsetter imidlertid å øke, og det ventes flatt salg i alle større regioner, spesielt i Kina. Usikkerhet i global handel gir uforutsigbarhet.

    – Salget av store og tunge laster ventes å holde seg på et høyt nivå de neste 18 månedene, til tross for svekket momentum og varierende vekstprognoser i de tre hovedsegmentene. 2018 var et rekordår for globalt salg av anleggsmaskiner, og mens bransjeeksperter mener markedet nådde toppen i fjor, ventes volumene å bli mer eller mindre opprettholdt gjennom hele 2020, sier hun.

    STOR FLÅTE: Wallenius Wilhelmsen kontrollerer en flåte på 127 bilskip, både eide og innleide fartøyer. To nybygg med plass til 8.000 personbilenheter hver ferdigstilles i fjerde kvartal i år og første kvartal 2020. Foto: Wallenius Wilhelmsen

    Kina et «usikkerhetsmoment»

    Til TDN Direkt sier konsernsjef Craig Jasienski at selskapet fornyet åtte kontrakter i andre kvartal, hvorav tre var innen «high and heavy»- og breakbulk-segmentene.

    Ifølge Jasienski er totalverdien av de 72 prosent av gjenværende kontrakter som skal fornyes i år på 780 millioner dollar. Kontraktslengden for disse varierer.

    – Hvis betingelsene er gode vil noen av kontraktene vare i tre-fire år. Hvis betingelsene ikke er fordelaktige vil lengden være kortere, sier konsernsjefen.

    Jasienski betegner Kina som et «usikkerhetsmoment» på kort- og mellomlag sikt.

    – Makrobildet forteller oss at vi har et relativt mykt marked fremover. Kina er landet å følge med på, ettersom det fortsetter å falle fra toppen. Husholdningenes gjeld øker, det er lavere konsumtillit og salget faller, sier han.

    Bileksporten har falt med 3,1 prosent på årsbasis, men Wallenius Wilhelmsen tror det meste av fallet allerede er tatt.

    – Vi holder på vårt balanserte syn på fremtidsutsiktene. En usikkerhetsfaktor er den globale økonomien. Vi vet bare det vi leser i avisene, og hvis det skulle endre seg må vi justere deretter, sier Jasienski.

    Aksjenedtur

    Ved 14.30-tiden torsdag ble Wallenius Wilhelmsen-aksjen handlet for 22,58 kroner på Oslo Børs, marginalt opp fra onsdagens sluttkurs men ned 22,7 prosent siden årsskiftet og 31,4 prosent fra slutten av august i fjor.

    I løpet av 2018 falt Wallenius Wilhelmsen-kursen fra 59,25 kroner til 29,03 kroner, en refleks av svakere markedsforhold i bilskipsfarten.

    Til gjengjeld steg aksjen fra rundt 20 kroner sommeren 2016.

    På topp ble den omsatt for 66,20 kroner sist vinter.

    Meglerhuset DNB Markets har et kursmål på 32 kroner, men nøyer seg med en «hold»-anbefaling på aksjen.

    – Fremtidsutsiktene ser fortsatt usikre ut på grunn av dagens makrobilde og økt spenning rundt handelskonflikter, noe som også er reflektert i kursen, sier Glasser Herlofsen.

    WALLENIUS WILHELMSEN

     
    Mill.USD 2.kv./19 2.kv.18
    Driftsinntekter 1.005 1.044
    EBITDA 211 156
    Driftsresultat 88 72
    Resultat før skatt 6 27
    Resultat 3 23