<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ferrari Portofino og Aston Martin DB11

GAUSTATOPPEN, TELEMARK: Aston Martin DB11 Volante og Ferrari Portofino gir deg alt du trenger i en kabriolet, men de er knapt konkurrenter.

    Publisert 27. aug. 2019 kl. 16.36
    Oppdatert 21. juli 2020 klokken 20.51
    Lesetid: 7 minutter
    Artikkellengde er 1676 ord
    NORGESREKLAME: Turistene ved Gausadtoppen fikk mer enn fjell, rømmegrøt og geiter med som minner fra turen. Her sniker Ferrari Portofino foran sin motstander, en sort Aston Martin DB11. Foto: Håkon Sæbø

    (Denne saken ble første gang publisert i Finansavisen Motor i september 2018.)

    Løve eller gepard? Aksel Lund Svindal eller Henrik Kristoffersen? Melk eller Cola? De løser alle oppgavene perfekt enten de skal fange et bytte, vinne et renn eller slukke tørsten, men de gjør det vidt forskjellig. 

    Så også med Aston Martin DB11 Volante og Ferrari Portofino når de skal frakte deg raskt, komfortabelt og med stil fra A til B, eller bare fra A og raskeste omvei tilbake til A.

    Du trenger nemlig ingen unnskyldning for å ta disse bilene ut på tur, selv om det helst børe være oppholdsvær, lite trafikk og liberale fartsgrenser. Noe Norge har flust av, bare du sjekker yr.no og kommer deg noen mil bort fra byene.

    VARME RUMPER: Ferrari Portofinos fire og Aston Martin DB11 Volantes to eksosrør varmet opp den norske fjellheimen. Foto: Håkon Sæbø

    Ulike

    Begge bilene har omtrent lik pris, lekkert design, sprek V8-motor og bakhjulstrekk. I tillegg har de også avtagbart tak, luksuriøst interiør og fantastiske kjøreegenskaper, men konkurrenter er de likevel ikke. Ferrari Portofino er nemlig en sportsbil med praktiske egenskaper, mens Aston Martin DB 11 Volante er en GT-cruiser med heftig motor.

    Ferrari Portofino er nemlig en sportsbil med praktiske egenskaper, mens Aston Martin DB 11 Volante er en GT-cruiser med heftig motor.

    Det er det enkelt å konstatere etter en kjøretur fra trauste by- og motorveier langs Oslofjorden til svingete landeveier og bratte fjellveier i Sondre Norheims rike. Da holder vinduene og vindavviserne den stadig kaldere fjelluften unna kupeen, mens lyset, luktene og den økte fartsfølelsen slipper inn.

    At turistene ved Stavsrohytta fikk oppleve to av verdens heftigste kabrioleter i fri dressur, i tillegg til rømmegrøt med spekemat og den storslagne utsikten ved Gaustadtoppen, bidro ytterligere til Norges-reklamen. 

    Kompensasjon fra Innovasjon Norge og Den Norske Turistforening får vi regne litt på når vi ser hvor mange bilder og videoer som havner på sosiale medier.

    MYE Å LIKE: Interiøret i nye Aston Martin DB11 Volante har mye positivt ved seg. At brukergrensesnittet er hentet fra Mercedes-Benz er en god egenskap. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 8)
    MYE Å LIKE: Interiøret i nye Aston Martin DB11 Volante har mye positivt ved seg. At brukergrensesnittet er hentet fra Mercedes-Benz er en god egenskap. Foto: Håkon Sæbø

    Skarp og stram

    Den største forskjellen mellom de to bilene dukker opp når hårnålssvingene i en norsk fjellside skal bestiges, eventuelt på bane. 

    Kombinert med lavere vekt biter de keramiske bremsene i italieneren bedre fra seg, slik at du lettere får ned hastigheten inn i svingen. Styringen er mer presis og gir en tilbakemelding som forteller deg når understyringen er på riktig nivå. 

    Gassresponsen er hakket kjappere og sammen med den elektronisk styrte bakakseldifferensialen får du kreftene ut i riktig hjul og ned i bakken uten nødvendigvis å aktivere ESP eller spinne ukontrollert. 

    Akselerasjonen oppover i girene er lynrask og girskiftene likeså, mens det skarpe lydbildet skremmer villrein og ryper langt vekk fra jaktterrenget.

    Slik oppførsel lokker samtidig lettere til seg biler og motorsykler med videokamera, blå lyspærer og nyutdannede trøndere fra høyskolen i Slemdalsveien. 

    Det norske veinettet har imidlertid en rekke veistrekninger hvor du ikke behøver å bryte fartsgrensen og desibelnivået er lovlig, så med papirene i orden og høflig opptreden vil det likevel kunne gå bra.

    KLASSIKER: Helt siden DB 2/4 Mark III i 1957 har signaturgrillen fulgt Aston Martin. Er Aston Martin DB11 bilmerkets fineste for tiden? Foto: Håkon Sæbø

    Kjapp og komfortabel

    Støtdemperne i Ferrarien er så harde at å utnytte redskapen til fulle blir slitsomt og krevende i lengden. Hvis du jekker ned hastighetsbehovet et bittelite hakk er det i stedet Aston Martin som vil gjøre dagen perfekt. 

    Å tilpasse hastigheten til de nevnte hårnålssvingene er intet problem, da både bremser og styring er godt tilpasset bilen. 

    V8-motoren hentet fra AMGs fabrikk i Affalterbach gir deg mer enn nok effekt og moment til å takle alle utfordringer, mens øvrig mekanikk og elektronikk gjør oppgaven trygg og morsom.

    ELEGANT: 20-tommers spesialfelger setter sitt preg på Aston Martin DB11 Foto: Håkon Sæbø

    Størrelsen, vekten og støtdemperne gjør at bilen duver over et dårlig vedlikeholdt veinett, men ikke mer enn at aktiv kjøring også blir komfortabel. Med kjøreprogrammet i Sport+ er lydbildet fra de to store eksosrørene samtidig så høy og frekk at du aldri vil savne elbilen.

    Størrelsen, vekten og støtdemperne gjør at bilen duver over et dårlig vedlikeholdt veinett, men ikke mer enn at aktiv kjøring også blir komfortabel.

    Både Ferrari og Aston Martin sverger til store girhendler montert på rattstammen, noe som vitner om at aktiv kjøring er satt i fokus. Knapper og brytere for kjøreprogrammer og støtdempere på rattet gjør det raskt og enkelt å velge oppsett når du vil endre kjørestil. 

    Ferrari har i tillegg brytere for både fjern- og blinklys på rattet, så du trenger strengt tatt aldri å slippe grepet i de perfekt tilpassede grepsonene.

    Britisk og tysk

    En sentralt plassert turteller dominerer instrumentpanelene, hvor Aston Martins er digital og Ferraris analog. Digitale skjermer på hver side for å betjene og lese av kjøre- og komfortfunksjoner fra henholdsvis rattet og en egen bryter til venstre for det, fungerer eksemplarisk. 

    En større skjerm og betjening av klimaanlegget i midtkonsollen har de også, hvor Aston Martin også har hentet Mercedes-Benz brukervennlige kommandohjul mellom setene, mens Ferrari sverger til en stor berøringsskjerm.

    FØRERORIENTERT : Du behøver aldri slippe rattet i en Ferrari under kjøring. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)
    FØRERORIENTERT : Du behøver aldri slippe rattet i en Ferrari under kjøring. Foto: Håkon Sæbø

    At Aston Martin har fått noen tyske innslag trekker absolutt ikke ned, da det fungerer bedre enn tidligere. Ferraris egne systemer er litt mer minimalistiske, slik hele interiøropplevelsen også er. 

    Skinn, karbon og alcantara preger de fleste flatene og det ser moderne og tøft ut. Britene har på sin side funnet noen gigantiske trepaneler til dørene, seteryggene og dashbordet, slik at du slipper skjemmende skjøter mellom andre detaljer i skinn, alcantara og lettmetall.

    FORM OG FUNKSJON: Uansett hvor du ser, er det detaljer som er en fryd for øyet når en Ferrari Portofino inspiseres. Foto: Håkon Sæbø

    Baksetene i bilene er mest til pynt, men du får plass til dem som virkelig vil være med på tur. Forsetene har god støtte uten å være brutale, gode justeringsmuligheter og Aston Martin tilbyr kjøling for de varme sommerdagene.

    Vakker og kjekk

    Når Jan Thomas snakker om at skjønnhet kommer innenfra har han ikke peiling på hva han snakker om. Akkurat som med vakre kvinner eller kjekke menn er personligheten – det vil si drivlinjen viktig – men det er det du ser som definerer skjønnhet.

    Og her er Aston Martin DB11 Volante like vakker som Emilia Clarke og Ferrari Portofino like kjekk som Andrea Iannone.

    Begge bilene er så spekket med vakre detaljer i både paneler, linjer og lykter at du kan gå rundt bilene gang etter gang og stadig finne noe nytt å elske. Tøffe og store felger, brede og lave dekk, samt fargete bremsekalipere løfter inntrykket fra siden ytterligere.

    For FA Motor: Ferrari Portofino og Aston Martin DB11 Foto: Foto: Håkon Sæbø

    Grillen, luftinntakene og de lange panserne røper at det sitter noe spennende godt plassert forakselen. Bakfra er det rene linjer, elegante diffusorer og eksosrørene som viser de forbikjørte hvem som er sjefen.

    Vi har tidligere testet bilene hver for seg her i Finansavisen Motor, og gitt dem toppkarakterer. Demobilen fra Insignia var relativt ny, mens AutoXO Sport har tatt inn en testbil med 15.000 kilometer på tripptelleren. Ifølge navigasjonen har den vært brukt (og misbrukt?) blant annet av polske journalister og kunder, så vi skal ikke bebreide dem for eventuelle småfeil, men konstaterer at karakterene fra sist står seg godt.

    Du må derfor bestemme deg for om du vil ha en bil som tar deg raskest mulig gjennom svingene mens hornene gror ut av pannen, eller en bil som tar deg nesten like raskt og mer komfortabelt gjennom både mer eller mindre krevende utfordringer. 

    Med 90 ekstra hestekrefter og komfortelementet i tillegg stikker Ferrari Portofino av med seieren, men Aston Martin DB11 Volante er langt fra noen taper.

    TO V8-ERE: Både testens Aston Martin DB11 og Ferrari Portofino har V8-ere under panseret. Begge er turboladede med Ferrarien har 600 hestekrefter og Aston har 510. Foto: Håkon Sæbø

    Tekniske data

     

    Modell: Ferrari Portofino, Aston Martin DB11 Volante

    Motor: 3,9 liter V8 T 4,0-liter V8 T

    HK/kW/Nm: 600/441/760, 510/375/675

    0-100 km/t: 3,5 sek., 4,1 sek.

    0-200 km/t: 10,8 sek., 12,5 sek.

    Toppfart: 320 km/t, 300 km/t

    Vekt: 1.664 kg, 1.870 kg

    L/B/H: 458/193/131 cm, 475/206/130 cm

    Forbruk: 1,07 l/mil, 0,99 l/mil

    CO2-utslipp: 245 g/km, 230 g/km

    Bagasjerom: 292 liter, 206/169 liter

    • Pris

    Rimeligste 2.590.000, kr 2.535.000 kr

    Denne modellen 2.590.000, kr 2.535.000 kr

    Denne med utstyr 3.068.700, kr 3.074.000 kr

    • Pluss 

    Design, Design

    Kjøreegenskaper, Komfort

    Motor, Motor

    • Minus 

    Dyrt ekstrautstyr, Dyrt ekstrautstyr

    Ikke «Hard Core» Ferrari, Duvende understell

    Fartsgrenser, Fartsgrenser

    • Design 

    Ferrari: Smak og behag kan ikke diskuteres, men dette er vakkert. 

    Aston Martin: Du blir aldri lei av å se på bilen og finne stadig nye lekre detaljer.

    • Førermiljø 

    Ferrari: Lekkert, stramt og førerorientert med alt nødvendig utstyr. 

    Aston Martin: Kombinasjon av AM-design, M-B teknikk og de lekreste materialer.

    • Kjøreegenskaper 

    Ferrari: Ikke «Hard Core» Ferrari, men heftigere enn det meste annet. 

    Aston Martin: Med komforten et knepp opp mister du det ekstreme racing-genet.

    • Ytelser 

    Ferrari: Trenger du mer er du enten syk eller fryktelig bortskjemt. 

    Aston Martin: Du vil aldri savne mer effekt og fartsfølelsen med taket nede er enorm.

    • Plass 

    Ferrari: Plass til to fleksible i baksetet og bagasje til småturer. 

    Aston Martin: God plass til to fleksible i baksetet og bagasje til småturer.

    • Mye for pengene 

    Ferrari: Du bør bruke 18 prosent ekstra på utstyr for å gjøre den perfekt. 

    Aston Martin: Du bør bruke 21 prosent ekstra på utstyr for å gjøre den perfekt.

    • Konklusjon:

    Ferrari: 10/10. Den heftigste og tøffeste kabrioleten på markedet. 

    Aston Martin: 9/10. Den vakreste åpne GT-bilen på markedet, og flust med krefter.