«Everybody’s a playboy. Everybody tries to be one, some manage it, others don’t»
Rivieraen var på 1950-tallet kjent som jaktmarker for et knippe notoriske skjørtejegere. De var rike, bilene raske og deres forførerske egenskaper med det motsatte kjønn, grenset ifølge deres samtidsvitner, til det magiske.
Størst av dem alle var Fiat-arvingen Gianni Agnelli. En kvinnebedårer av rang, superkjendis og umoralsk utskudd etter 50-tallets standarder.
Playboyen
Han representerte alt italienere elsket: sport, biler og sex. Upåklagelige manerer, sjarm og skyhøyt forbruk er alle karakteristikker som gjorde Agnelli til kongen av sosieteten.
Men Agnelli hadde også stor politisk og økonomisk betydning for landet. Han kjempet først for fascistene, og senere de allierte under andre verdenskrig.
Samlet
I 1966 overtok han familiebedriften. Han forsøkte å diversifisere Fiat ved å gå inn i bank, forsikring, mat- og mediebransjen, men fikk bena slått under ham når oljeprisen falt og det ble kjent at Fiat spionerte på sine ansatte.
Politikere sentralt i Roma var heller ikke spesielt begeistret for Torinos «stat-i-staten»-verdenssyn, men L`avvocato ble likevel en samlende figur for landet.
VIDEO: Se traileren til dokumentaren her: (saken fortsetter under videoen)
I 1976 solgte Agnelli kontroversielt 10 prosent av Fiat til Gaddafis libyske regjering og vanket tidvis med David Rockefeller og Henry Kissinger – som kalte Agnelli Italias «faste etablissement».
Han sto gjennom gjentatte stormer og bygget opp Fiat til det utgjorde 4,4 prosent av landets brutto nasjonalprodukt.
Gianni Agnelli var både gentleman, sexsymbol og ble et symbol på Italias nyrenessanse i etterkrigstiden.
«Agnelli» er tilgjengelig på HBO Nordic.