<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kraftig økning i tilbudet: Milliardærbrødre satser på tannturisme.

Det er et hav av selskaper som legger til rette for tannturisme. Nye klinikker dukker opp. Milliardær-brødrene Adolfsen har kjøpt seg inn i en tannklinikk i Budapest.

Publisert 1. sep. 2019
Oppdatert 30. nov. 2019
Lesetid: 10 minutter
Artikkellengde er 2388 ord
TROR PÅ TENNER: Kristian og Roger Adolfsen. Foto: Eivind Yggeseth

Denne artikkelen ble først publisert 13. juli 2019.

Donau snirkler seg gjennom byen, med Buda på den ene siden og Pest på den andre. Turister vandrer over Kjede-broen på vei til neste severdighet. Personer klare for tannbehandling går langs elvebredden på vei til en billig tannklinikk. 

Det er blitt mange å velge i, både i Budapest og andre byer. Et lite søk på Google og valgmulighetene dukker opp én etter én.

– I Budapest kan du få reparert tennene til en betydelig lavere pris enn i Norge, sier Kristian Adolfsen.

Han og broren Roger er blitt milliardærer på eldreomsorg, barnehager og asylmottak. Nå har de rettet øynene mot tannbehandlinger i utlandet, og eier 50 prosent av Budapestklinikken etter å ha gått inn med kapital gjennom flere emisjonsrunder det siste året.

– Det er ikke de store summene foreløpig, men vi har tro på denne næringen, sier Adolfsen.

Skal vokse

Budapestklinikken holder til i et firestjerners spahotell i den ungarske hovedstaden. Hver uke blir 40-45 pasienter behandlet. De fleste av dem nordmenn.

– Etterspørselen øker, og vi har potensiale til å øke kapasiteten enda mer, sier Eivind Larsen.

Han tok over som administrerende direktør i selskapet i år. Ut gikk to av de opprinnelige gründerne. Inn kom Larsen med bakgrunn fra retail. Budapestklinikken skal vokse.

– Denne sektoren har mye å gå på. Jeg kan bidra med kompetanse innen merkevare og salg. Med et tydeligere konsept og mer forutsigbar prising kan vi ta et nytt steg, mener Larsen.

TANNTURISME: Kristian Adolfsen (t.v.) og Roger Adolfsen har kjøpt seg inn i en tannklinikk i Budapest. Foto: Eivind Yggeseth

15 nye klinikker

Budapestklinikken er også på plass i Norge, i henholdsvis Tønsberg og Tromsø. Tanken er at pasientene kan komme til den norske klinikken for en første konsultasjon. Når det er snakk om omfattende behandlinger går turen til Budapest. Mindre jobber og oppfølging kan skje hjemme i Norge, og for å utvikle dette konseptet har selskapet planer om å ekspandere betraktelig. Målet er 15 nye klinikker i løpet av de neste tre årene. Først ut er Bodø, med åpning rundt årsskiftet.

– En stor og fantastisk klinikk med glassfasade ut mot sjøen, skryter Larsen.

– Blir det flere emisjoner for å sikre penger til veksten?

– Vår hovedplan er å vokse gjennom løpende drift, men det er en trygghet å ha solide eiere i ryggen.

Bjørn Hugo Hansen og Even Carlsen er de neste på listen over de største eierne i selskapet med totalt 25 prosent av aksjene. De tre klinikkene omsatte for 40 millioner i fjor. I år ser omsetningen ut til å bikke 50 millioner.

– Forhåpentligvis blir det et plussresultat. Vi investerer mye for å kunne vokse, sier Larsen.

– Markedet eksploderte 

Det er ikke noe nytt at mennesker reiser over landegrenser for å fikse tennene sine. Spesielt ikke for Ungarn. Da Janos Kadar ledet det Sosialistiske Arbeiderpartiet på 70-tallet åpnet han Ungarn opp mot de vestlige landene. 

Det ble lettere å reise til Ungarn enn andre sosialistiske land, og spesielt østerrikere og tyskere oppdaget fordelene med rimelig ungarsk tannpleie. 

Markedet eksploderte
Dan Stensen

Da det sosialistiske regimet kantret bare økte denne typen tannreiser. Også nordmenn kastet seg på. Ungarn, Tyrkia, Thailand og de baltiske landene har vært yndede mål for å fikse tennene. 2012 ble et jubelår for tannhelsereiser, da EU-regulativet om rett til refusjon av utgifter til helsehjelp i et annet EU-land ble implementert. 

FLYTTET TIL POLEN: Dan Stensen eier tannklinikken Dentestica i Krakow. Foto: Dentestica

Har du rett til refusjon etter en behandling hjemme i Norge, være seg tenner eller andre ting, har du samme retten ved behandling innenfor EØS-området.

– Markedet eksploderte. Det dukket opp klinikker over alt, forteller Dan Stensen, eier av tannklinikken Dentestica i Krakow.

Mange lokale pasienter

Han flyttet til den polske hovedstaden i 2006 for å starte en helseklinikk rettet mot det norske markedet. Klinikken kunne tilby både tannbehandlinger, plastisk kirurgi og synskorreksjon, men det var noen tunge år i starten. Markedet var umodent. Han var ny og gjorde flere feil. Klinikken spesialiserte seg etter hvert på tenner, og nå har Stensen så mange nordmenn på pasientlistene som han ønsker seg.

– Jeg er fornøyd med det norske markedet. Det har jeg vært i fem år.

Han fant tidlig ut at det var vanskelig å få nordmenn til å feire jul i tannlegestolen i Krakow. Så når nordmennene kun fylte tannlegestolene gjennom en åtte-ni måneders lang sesong, så måtte det gjøres plass til lokale pasienter. Totalt er det mellom 300 og 500 norske pasienter innom klinikken årlig.

– Selv om vi nå har pasienter fra hele verden, så kan jeg kan ikke ha mer enn 40-50 prosent nordmenn. Det blir for risikabelt og sesongbetont. Jeg er avhengig av lokale pasienter gjennom hele året sånn at vi også har noe å gjøre i de periodene hvor folk er mindre lystne på å reise til Polen, sier Stensen.

20 millioner kroner

Markedet for tannhelsereiser er blitt profesjonalisert. Før søkte du opp en klinikk på nett og dro på egenhånd. Nå er det nettsider på norsk, en norsk stemme i andre enden når du ringer, en bil som henter deg på flyplassen og en ny norsk stemme som hjelper deg på klinikken.

– Ikke for å skryte for mye, men det var vi som utviklet denne måten å følge opp pasientene på. Vi er originalen, hevder Stensen.

– Tannlegespråket kan være utfordrende, spesielt på et annet språk enn morsmålet.

Han har bygget en egen klinikk som sto ferdig i 2012. Nå er den i ferd med å bli utvidet for å øke kapasiteten med 50 prosent, til 11 tannlegestoler, eget laboratorium og et møterom for kurs og konferanser. I fjor endte omsetningen på 14,8 millioner kroner. På bunnlinjen sto det igjen 600.000.

EKSPANDERER: En av snart 11 tannlegestoler på Dentestica-klinikken. Foto: Dentestica

– Vi har gjort store investeringer de tre seneste årene. I år sikter vi mot en omsetning på 20 ­millioner kroner.

Jeg tjener mye mer nå enn jeg gjorde som sekretær på familieklinikken
Kari Gravdal

Fra tannlegefamilie

Vi drar nordover i Polen til Gdansk, men først innom Odda på Vestlandet i Norge. Der har Kari Gravdal etablert firmaet Tannhelsereiser. Hver måned sender hun 70 pasienter til en klinikk i Gdansk hun samarbeider med.

– I juni var det dobbelt så mange pasienter som i fjor, sier Gravdal.

– Hvor mye billigere er behandlingen i Gdansk?

– Det kommer an på hva slags behandling det gjelder og hvem du sammenligner med, men ofte er det 40-70 prosent billigere enn å gjøre det i Norge.

FRA TANNLEGEFAMILIE: Kari Gravdal har etablert selskapet Tannhelsereiser. Foto: Erlend Kjernli

Hun vokste opp i en tannlegefamilie med far, bror og onkel som tannleger. På det familiedrevne tannlegekontoret i Odda jobbet hun som sekretær, men fant ut at hun ville prøve noe på egenhånd.

– Jeg så at mange valgte å dra til utlandet for å få behandlinger. Da tenkte jeg at de kunne trenge hjelp fra en som har vært i bransjen.

De første årene med Tannhelsereiser gikk sparepenger ut og lite kom tilbake igjen. Det tok lang tid å bygge opp tillit og nettverk. 

Hun foreslo ulike klinikker i ulike land for pasientene, men oppdaget at det bare førte til at pasientene ikke klarte å bestemme seg. Da hun inngikk samarbeid med klinikken Dental Sense i Gdansk ble det enklere.

– Jeg tjener mye mer nå enn jeg gjorde som sekretær på familieklinikken, sier Gravdal.

Nå lønner hun seg med 60.000 kroner hver måned, av det som ser ut til å ende med en omsetning på 1,5 millioner kroner i år.

Anbefaler klinikk

Nye tenner gir nye muligheter. Flere tidligere pasienter dukker opp som arrangører av gruppereiser til klinikkene der de selv har vært. Allis Olsen har gruppen «Tannlegereiser til Gdansk» på Facebook.

– Jeg så mye lureri og tenkte jeg kunne hjelpe til. Jeg anbefaler klinikken jeg var på og tilbyr meg å være tolk, sier Olsen.

Noen tar skrittet enda lenger. Marit Gulliksen ble nylig engasjert som såkalt representant for den ungarske klinikken VitalCenter, etter at hun selv har vært pasient der. En norsk nettside kom opp i mars, oversatt av Gulliksen selv.

– Tidligere var klinikken rettet mot Tyskland og Sveits, men nå er det flere nordmenn som melder sin interesse. Jeg håper mange blir med på den neste turen vi arrangerer til høsten, men vi legger også tilrette for individuelle reiser gjennom hele året, sier Gulliksen.

Hjelper nordmenn

Bjørn Bergheim er også representant for klinikken der han fikk behandling, drevet av Kreativ Dental. Gjennom selskapet Kreativ Dental Norge tar han av seg kontakten med de norske pasientene.

– Pasientene har mange spørsmål både før og underveis i behandlingen. De fleste pasientene synes det trygt å forholde seg til en norskspråklig person som tar seg av alt det praktiske omkring avtaler ved klinikken. Jeg bestiller hotell og sørger for at pasientene blir hentet på flyplassen når de kommer til Budapest, forklarer Bergheim.

I 2009 fikk han utført en omfattende behandling, som besto av blant annet tannimplantater, fullstøpte porselenskroner og flere tannbroer.

– Jeg kjenner derfor klinikken, behandlingene som tilbys og Budapest godt. Pasientene setter stor pris på å snakke med noen som faktisk har fått behandling der nede selv.

Han ble representant for Kreativ Dental i april i år og forteller om god vekst i antallet pasienter. To klinikker blir til tre i løpet av året.

– Med tre klinikker og et avansert tannteknisk laboratorium i en radius av et par hundre meter er klinikken unik i europeisk sammenheng, sier han.

Doblet antallet pasienter

To brødre skiller seg også ut. Hverken Inge Anders eller John Erling Meisal har tannlegebakgrunn, men sammen med tannlege Marius Fischer eier de selskapet OralCare som har klinikker i Budapest og Oslo. En ny klinikk i Trondheim er under etablering.

– Vi investerer i klinikkene og har flinke folk som jobber der, sier Inge Anders Meisal.

Klinikken har spesialisert seg på tannimplantat. For de som må bytte ut alle tennene, hevder Meisal at pasientene kan få nye faste tenner på fire dager.

ØKT PÅGANG: Inge Anders Meisal driver OralCare sammen med broren Inge Anders Meisal. Foto: Oralcare

– Over 90 prosent av pasientene har fått faste tenner på fire dager. Dette skiller oss litt ut, siden vi har tatt i bruk behandlingsmetoden med umiddelbare tannerstatninger på implantat.

I 2018 doblet klinikken antallet pasienter sammen­lignet med fjoråret. Den økte pågangen fortsetter i år.

– Jeg tror det er tre ting som gjør at folk velger å dra til Budapest: Prisen, at refusjonsrettighetene er de samme, og at det for mange i Distrikts-Norge er bedre å dra til Budapest å gjøre alt på noen dager, enn å reise flere timer til og fra en klinikk i Norge.

I alle markeder er det banditter som tar shortcuts
Dan Stensen

Mange tiår uten tannlege

På hjemmesiden har selskapet eksempler på behandlinger I Budapest der prisen er halvparten av hva den er i Norge.

– Gode priser og gode betingelser gjør at vi ser en voldsomt vekst. Det er stadig større interesse for våre tjenester, sier Eivind Karlsson, klinikksjef i OralCare.

– De som dro ned i 2008-09 var pionerene. Nå er det blitt veldig vanlig. Tannlegene er kompetente og utfører store implantatoperasjoner hver eneste uke. Utstyret er av høy kvalitet. Det er trygt.

Klinikken i Budapest behandlet i fjor 120 norske pasienter. De fleste av dem fra områder utenfor større byer og tettsteder.

– De fleste har ikke vært hos tannlegen på mange år. For noen har det faktisk gått mange tiår, forteller Meisal.

Tror trenden fortsetter

Karlsson snakker om tryggheten, men vi hører likevel historier om tannbehandlinger i utlandet som har medført smerter og ekstrakostnader for pasientene i ettertid. Dan Stensen tror ikke det er siste gang vi får servert slike historier.

– I alle markeder er det banditter som tar shortcuts. Det kan skje i Polen, i Ungarn og i Groruddalen. Jeg har ikke sett noe statistikk på at det skjer oftere i utlandet enn i Norge, men den som kun ser på pris kan møte en dårligere tannlege, sier han.

Stensen mener utviklingen vi ser med tannbehandlinger i utlandet bare vil fortsette. Om noen år er det ikke noe norsk helsevesen, men et europeisk helsevesen.

– Norske tannleger må ta del i utviklingen. De kan ikke isolere seg og stritte imot, sier han.

Folk må få gjøre akkurat som de vil
Morten Harry Rolstad, Den norske tannlegeforening

Forbrukertilsynet

Generalsekretær i Den norske tannlegeforening, Morten Harry Rolstad, har følgende å si om tannbehandlinger i utlandet.

– Vi lever i et konkurranseutsatt marked både innenlands og utenlands. Særlig i Polen og Ungarn har tannbehandlinger blitt en industri. Jeg skal ikke si ett vondt ord om tannleger i Europa, men for pasientene er det mye å tenke på. De kan ikke språket og må ta stilling til mye på kort tid. Det er ikke å anbefale.

– Hva tenker du om at så mange velger utlandet?

– Folk må få gjøre akkurat som de vil. Men de må huske at norsk pasientskadeerstatning ikke gjelder ved behandling i utlandet. Hvis noe skjer må de forholde seg til forbrukermyndigheter i det landet og eventuelt dra tilbake for å få det fikset. Hvis folk er villige til å gjøre det, så er det opp til dem.

– Nå er det mange klinikker i utlandet som også har klinikker i Norge, som for eksempel Budapestklinikken. Det gjør vel oppfølgingen litt tryggere?

– Du har vel sett hva Forbrukertilsynet har sagt om Budapestklinikken? Det sier vel sitt om hvordan de driver, avslutter Rolstad.

Endret formuleringer 

I mai i år sendte Forbrukertilsynet et brev til Budapestklinikken etter å ha mottatt en klage fra nettopp Den norske tannlegeforening. Det gjaldt “villedende prisopplysninger, villedende utelatelser med hensyn til risiko ved tannbehandling i utlandet og om forbrukernes rettigheter samt uklare garantivilkår”. 

Forbrukertilsynet etterspør dokumentasjon på hvordan klinikken kan skrive at “erfaringsmessig ligger prisene i Budapest fra 50 til 70 prosent lavere enn i Norge”. Forbrukertilsynet mener klinikken også på en tydeligere måte må beskrive relevante risikoer ved behandling i utlandet, som for eksempel at den antibiotikaresistente bakterien MRSA er et økende problem i mange land. 

Videre etterlyser Forbrukertilsynet informasjon til pasientene om at tannbehandling i utlandet ikke gir rett til å søke om erstatning fra norsk pasientskadeerstatning.

– Vi har naturligvis ingen andre intensjoner enn å drive 100 prosent lovlig. Da brevet fra Forbrukertilsynet ble kjent for meg endret jeg formuleringene i vår markedsføring som ble påpekt og sendte endringene tilbake for godkjenning. Dialogen med Forbrukertilsynet har vært veldig god og vi har holdt oss til de frister vi har fått, sier Eivind Larsen i Budapestklinikken.

– Vi ønsker et godt forhold til tannlegeforeningen. Derfor har vi også booket et møte med Rolstad i august for å lytte til deres synspunkter og fremme våre, slik at vi eventuelt kan gjøre andre justeringer hvis det er behov for det. Uttalelsen til generalsekretæren må han stå for selv.