<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
ENTUSIASTENES VALG: Kan du litt om bil, drar du raskt kjensel på en Audi RS 4 Avant. Dens avslørende detaljer er skjult for intetanende forbipasserende, men svært synlige for kjennere. Foto: Håkon Sæbø

Superstasjonsvognen

Mange kjenner den ikke igjen på gaten, men for entusiastene er Audi RS 4 alt man behøver i en bil som skal kjøres alle sesonger.

Publisert 4. sep. 2019 kl. 14.14
Oppdatert 4. sep. 2019 klokken 14.14
Lesetid: 7 minutter
Artikkellengde er 1513 ord

Denne saken ble første gang publisert i Finansavisen Motor i juli 2018.

De refereres ofte til som «entusiastbiler», og det er kanskje ikke så rart. For det er ikke så mye annet fornuftig å kalle disse luringene. BMW M4, Mercedes-AMG C 63 og Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio.

Det er biler for dem som er mer opptatt av å imponere seg selv enn sine omgivelser.

SUV-ens velstand

Du kan være en velstående advokat eller fastlege, og lett gå for en Audi Q7 på grunn av dens pragmatisk forankrede fremtoning. Men også fordi det er en stor, kraftig og potent bil. Den utstråler virilitet og velstand, og det kan være viktig. 

STERKE KONKURRENTER: Vurderer du en Audi RS 4, er veien kort til BMWs nydelige M4 eller Mercedes-AMGs C 63. Sistnevnte har V8 og en lyd de andre tyskerne ikke helt når opp til. Audien er den eneste som kombinerer firehjulstrekk og stasjonsvogn. Foto: Håkon Sæbø

Vel så viktig som at tredje seterad er lett å betjene eller at bagasjerommet sluker barnas treningsutstyr. Det er mange biler som rommer treningsutstyr, men bare en stor, bredskuldret SUV har den nødvendige, subtile arrogansen høytstående nordmenn trakter etter.

Hva så med denne «entusiastbilen»?

Drømmen

«Den er sær», ville sikkert mange sagt, hadde de i det hele tatt visst hva en Audi RS 4 var. For bilfolk er det en umulighet å ikke vite at en RS-modell fra Audi er heftige saker – en bil det så definitivt er verdt å snu seg etter på gaten. Men slik tenker ikke de aller fleste.

Akkurat som med BMW M4, Mercedes-AMG C 63 og Alfa Romeo Quadrifoglio, fremstår Audi RS 4 Avant som en ganske alminnelig middelklassebil. Kanskje med litt ekstra styling – noen vulgære detaljer – men like fullt en vanlig bil. Grøss.

For bilfrelste er Audi RS 4 alt annet enn normal, og her seiler den opp som en realistisk drømmebil. Det samme gjør også søstermodellen Audi RS 5.

På skinner

Forventer du den telepatiske styringen til en BMW M4, blir du imidlertid skuffet når du begynner å ratte rundt i en Audi RS 4. Det er ikke slik du skal gledes, mener Audi åpenbart.

Styringen er litt sløv, litt intetsigende og veldig Audi. Å lunte rundt i byen med en RS 4 er således ingen dyptpløyende berikelse. Det føles omtrent som å kjøre en hvilken som helst Audi, bare med betydelig redusert komfort. 

At styringen tilsynelatende er søvndyssende, er et snodig grep i en av Ingolstadts absolutt villeste biler. 

Til sammenligning er det i en Mercedes-AMG C 63 sensasjon fra første rattomdreining, både med tanke på lyd og følelse gjennom rattet. Du skal kjenne at du befinner deg i en spesiell bil, selv om forbipasserende kanskje ikke anerkjenner det.

ALLTID KRAFTIG: Bi-turbo V6-eren på 2,9 liter imponerer med sin voldsomme kraft. Dreiemomentet er på 600 Nm og effekten på 450 hestekrefter. På veien føles Audi RS 4 enda kraftigere. Foto: Håkon Sæbø

Så lekent er det ikke i RS 4 før du begynner å kjøre aktivt. Når du først gjør det – lusker deg ut på favorittveiene en sen kveld eller tidlig morgen – blir det snart nok åpenbart hvorfor RS 4-navnet er forbundet med mystikk. Den har vært der siden navnet dukket opp med B5-karrosseriet i 1999.

Styringen, som i byen lurte deg til å få inntrykket av at den var litt doven, skal nå vise seg å ha ganske mye tilbakemelding. Presisjonen kommer til overflaten. Selvtilliten vokser, og hastigheten i svingene øker. Veigrepet er ganske enkelt vanvittig.

Med quattro firehjulsdrift er det alltid med en viss trygghet at RS 4 kan hives inn i svingene. Det føles ikke farlig – som i en BMW M4 i M Dynamic Mode – om du dummer deg ut, men det er likevel med en god dose spenning. 

Mens kurven blir skarpere griper de sportslige setene rundt deg som en entusiastisk bestemor du ikke har sett på en stund. Biffspisende direktører med brede rumper vil muligens ikke finne seg helt til rette i en RS 4 på kontinentkryssende tur, men for dedikert, hard kjøring er setene perfekte.

Biffspisende direktører med brede rumper vil muligens ikke finne seg helt til rette i en RS 4

Perfekt er også lyden fra den 2,9 liter store bi-turbo V6-eren. Nesten perfekt. 

Flere har klaget over at lyden inni bilen låter litt falsk, men i praksis fungerer det forholdsvis godt. På utsiden er det ikke et AMG-orkester som spiller opp for å skremme alle i umiddelbar nærhet, men RS 4 har likevel en fin motorlyd.

Den låter som en kraftig bil fra en konservativ, tysk bilprodusent, men overraskende nok fremgår det av testbilens utstyrsliste at det er krysset av for sportseksos (15.930 kroner ekstra). Om dette skal være tilvalget, er det tvilsomt at standardeksosanlegget kan være særlig overbevisende. 

GODT STED: Interiøret i RS 4 Avant er typisk Audi. Det er rent, ryddig og logisk. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 3)
GODT STED: Interiøret i RS 4 Avant er typisk Audi. Det er rent, ryddig og logisk. Foto: Håkon Sæbø

Kundene som vil at det skal bråke ytterligere, bør søke trøst hos tilbydere av ettermontert sportseksos, og dem finnes det en del av.

Avhengighetsskapende

Audi RS 4 har 450 hestekrefter. Dreiemomentet er satt til 600 Nm, og fra 0 til 100 kilometer i timen skal gå unna på 4,1 sekunder. I selskap med Mercedes-AMG C 63 S og dens 510 hestekrefter fra en twin-turbo V8-er, fremstår Audis effekt litt puslete. Men du kan være helt trygg på at det er nok.

Det kan late til at Audi ikke bare er litt konservative når de justerer lyden fra eksosen, men også når de vurderer hvor mye effekt RS 4 skal markedsføres med. Dette fordi RS 4 kan synes å ha mer enn 450 hestekrefter. 

Både i svinger og på rettstrekker akselererer RS 4 så hurtig at 500 hestekrefter låter mer og mer sannsynlig. Uansett hva den spreke V6-eren egentlig yter, er det sikkert at den er kraftig nok for de fleste oppgaver.

Redskap

Audi-entusiastene behøver ikke ytterligere kjøpsargumenter for en RS 4 Avant enn å betrakte de bulende hjulbuene. Som tilstrammede muskler er det et designknep som får bilen til å se bred og og kampklar ut.

Men det er også et tungtveiende argument at RS 4 er den eneste i segmentet som leveres med kombinasjonen firehjulsdrift og stasjonsvognens store bagasjerom. 

AMG-en fås som stasjonsvogn, men ikke med trekk på alle fire. Alfa Romeo fås bare som sedan, mens BMW M3 sedan er gått ut av sortimentet på grunn av omlegging til WLTP. BMW M4 er forøvrig heller ikke noen utpreget god familiebil, med sitt knappe baksete og bagasjerom.

Mer, mer, mer: Testbilen er utstyrt med sportseksos til 15.930 kroner ekstra, men låten kunne likevel vært høyere og frekkere. Vil du ha lyd, er det Mercedes-AMG du skal gå til. Foto: Håkon Sæbø

Skulle du utelukkende fokusert på segmentets høyeste grad av brukervennlighet, vil derfor Audi RS 4 Avant alltid vinne. Tar du hensyn til konkurrentenes mer hårreisende kjøreegenskaper – som noen definitivt vil ha når de først velger en slik bil – er det mer tvilsomt at RS 4 troner på toppen. Til det er styringen litt for hverdagslig og motorlyden litt for sedat.

Samtidig vil brikkene falle ytterligere på plass etter hvert som du bruker bilen til helt vanlige gjøremål. 

Vel er en RS 4 mindre komfortabel enn en vanlig A4, men det er ikke så ille at du ikke overlever. Testbilen er utstyrt med Dynamic Ride Control, et aktivt understell som lar deg stille inn nivået av komfort, og da er det ikke fullstendig uutholdelig.

Når startprisen også er ganske svelgbar, gjør det RS 4 til det logiske valg. Bilen starter på overkommelige 1.071.700 kroner og ender, i testbilens tilfelle, på nær 1,3 millioner kroner.

RS 4 er ikke perfekt, men når alt kommer til alt, er det vanskelig å finne en bil som utgjør et bedre kompromiss, og for det må den feires. Så før du kjøper nok en treg, tung SUV eller folkelig elbil bør du i det minste prøvekjøre en Audi RS 4 Avant.

Audi RS 4 Avant

 

Motor: 2,9 l. V6 Bi-turbo

HK/kW/Nm: 450/331/600

0-100 km/t: 4,1 sekunder

Toppfart: 280 km/t

Egenvekt: 1.790 kg

L/B/H: 478/186/140 cm

Forbruk: 0,88 l/mil

CO2-utslipp: 199 g/km

Bagasjerom: 505/1.510 liter

  • *Priser:

**Rimeligste modell 390.400 kroner

Denne modellen 1.084.600 kroner

Med utstyr 1.289.610 kroner

*Inkludert leveringsomkostninger. **A4 Avant 1,4 TFSI 150 HK

  • Pluss

Absurd veigrep.

Svært sterk og villig motor.

Barskt utseende.

  • Minus

Konkurrenter med bedre styring.

V6-lyden kunne kommet bedre frem.

Fartsgrenser.

  • Design 

En vanlig A4 ser litt tilbakeholden ut. For kjennere ser Audi RS 4 vill ut.

  • Førermiljø 

Setene er sportslige og funksjonelle. Interiøret er velbygd, slik du forventer av en Audi.

Kjøreegenskaper

Veigrepet er ekstremt og kreftene enorme. Styringen kunne vært litt artigere, men slikt får du sjelden hos Audi.

  • Ytelser 

Audi hevder at RS 4 har 450 hestekrefter, men ute på veien føles det som om den yter mer. Bilen er mildt sagt rask.

  • Plass

En slags superbil du kan bruke til alt. Ingen av konkurrentene skilter med denne kombinasjonen av plass og firehjulstrekk.

  • Mye for pengene

Med så mye fart og moro fremstår ikke prisen så dum. Spesielt ikke når den sammenlignes med hva forrige RS 4 kostet.

  • Score 9/10 

Motorsterke biler har aldri vært billigere i Norge, og det er en situasjon som antagelig ikke kommer til å vare. Kjøp en RS 4 nå, før det er for sent.