<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Ap i Oslo er et radikalt miljøparti

MDG har fått både æren og skylden for byrådets politikk, hevder byrådsleder Raymond Johansen. – Men jeg leder dette kollegiet og har godkjent politikken.

    Publisert 4. sep. 2019 kl. 11.56
    Lesetid: 5 minutter
    Artikkellengde er 1169 ord
    TILHENGER AV RØSKING: – Noen bruker veldig lang tid på å dra av plasteret, sier Raymond Johansen. Nå vil han ha mer av æren for det som er blitt opfattet som MDG-politikk i Oslo. Foto: NTB Scanpix

    (Denne artikkelen ble først publisert 12. mars 2019.)

    CANNES, FRANKRIKE: En topptung tropp fra Norges eiendoms-, investor- og advokatmiljø er samlet på Mipim i Cannes denne uken. Tirsdag ettermiddag fikk de selskap av byrådsleder Raymond Johansen (Ap), som var gitt oppdraget å åpne den offisielle Oslo-standen i byens velkjente festivalpalass.

    I markedsføringen i Cannes gjør Oslo et stort poeng av at byen er kåret til europeisk miljøhovedstad i år.

    ÅRLIG MØTESTED: En billettpris på nærmere 20.000 kroner er ikke et hinder for de 24.000 betalende på Mipim-messen i Cannes. Foto: Valentin Desjardins

    – Man møter veldig mange nordmenn fra eiendomsbransjen som jeg får snakket og diskutert med. Det synes jeg er nyttig og bra, sier Johansen.

    – Det er ikke like lett hjemme?

    – Da konkurrerer det med alt annet. Jeg har også møtt representanter fra København og Manchester, og oppdager etter fem minutter at vi har mange av de samme utfordringene.

    – Som er?

    – Endringer i byenes sentrum og begrensninger av bilens tilgang, som er et stort diskusjonstema i alle byer. Det er knyttet til lokal forurensning, helseplager og klima. Man har planlagt for biler, men trafikken har vokst veldig – hvordan man balanserer den utviklingen. Vi er inne i et stort skifte hvor handelen endrer karakter, både i kjøpesentre og i bysentra.

    Vil ta mer av æren selv

    Ingen by i verden har definert et så stort bilfritt areal i sentrum som Oslo. Statistikk fra Akershus Eiendom viser at leieprisene for butikklokaler i dette området har falt opptil 30 prosent de seneste to årene.

    Gårdeierforeningen Byfolk, med Carl Erik Krefting i spissen, hevder det skyldes hindringer for tilgjengeligheten.

    MDG har vel fått både æren og skylden for mye av politikken, og vi burde kanskje hatt mer av æren og skylden selv
    Raymond Johansen (Ap), byrådsleder i Oslo

    – Er det MDG som egentlig har makten i Oslo?

    – MDG har to byråder og gjør en veldig god jobb, men jeg er byrådsleder, og allerede i 1998 programforpliktet Arbeiderpartiet i Oslo et bilfritt sentrum. Det er ingen konflikt om det, sier Johansen, før han skynder seg å legge til:

    – Altså internt i byrådet.

    Johansen fortsetter:

    – Ap i Oslo er et radikalt miljøparti. MDG har vel fått både æren og skylden for mye av politikken, og vi burde kanskje hatt mer av æren og skylden selv. Jeg leder jo dette kollegiet, og har godkjent politikken.

    BILFRITT: Produksjonen av dette skiltet har gått på høygir mens Ap, SV og MDG har hatt makten i Oslo. Foto: Håkon Sæbø

    I en meningsmåling utført av Norstat for VG og NRK i februar, fikk MDG en oppslutning i Oslo på hele 10,7 prosent. SV og Rødt fikk til sammen 15,4 prosent, mens Arbeiderpartiet falt kraftig fra 32 til 26,5 prosent.

    Fremskrittspartiet mot katastrofevalg

    Høyre ble største parti med 33,6 prosent, men det rødgrønne flertallet ble beholdt på grunn av MDG og de mørkerøde partienes fremgang.

    – Motstanderne av vår politikk har valgt å henge den ut som MDG-politikk for å gi et inntrykk av at politikken er ekstrem, og det har i hvert fall bidratt til å styrke MDG ved at de fremstår som handlekraftige. Realiteten er at vi står veldig samlet, sier Johansen.

    Også Høyre fjernet parkeringsplasser. Det er graden av å bruke pekefingeren i det grønne skiftet som varierer
    Raymond Johansen (Ap), byrådsleder i Oslo

    – Er det kjernepolitikk for Arbeiderpartiet å stenge byen for biler?

    – Hvis du tenker på å begrense bilbruk i sentrum, er ikke det så veldig kontroversielt. Også Høyre fjernet parkeringsplasser. Det er graden av å bruke pekefingeren i det grønne skiftet som varierer. Vi må utvikle gulroten så folk tar de riktige valgene, men du er også nødt til å gjennomføre noen restriktive tiltak.

    – De er kjempefornøyde

    Johansen hevder byrådet har bred støtte for sin politikk, også fra næringslivet.

    – Noen bruker veldig lang tid på å dra av plasteret. Jeg mener det er bedre å være tydelig og ikke kommunisere ut fra to munnviker. Vi er veldig tydelige på hva vi vil, og jeg får så mange gode tilbakemeldinger fra næringslivet på det. Vi ønsker å tilrettelegge for næringslivet. Jeg opplever at de er kjempefornøyde med jobben vi gjør.

    – Er de virkelig det?

    – Ja, det er de. Der mener jeg Krefting er i utakt med de store utbyggerne og resten av eiendomsbransjen, sier Johansen.

    KRITISK: Carl Erik Krefting, sjef i Carucel Eiendom og leder for Gårdeierforeningen Byfolk. Foto: Michael Groth

    Til Finansavisen mandag hevdet Carl Erik Krefting, som eier flere bygårder i sentrale Oslo, at de som ikke har luksusbutikker eller serveringssteder bare kan legge ned i Oslo sentrum.

    – Jeg forstår jo bekymringen i et paradigmeskifte vi står overfor i handelsnæringen i sentrum nå. Kjøpevanene endrer seg. Folk handler generelt mindre, men vi har aldri hatt så mange puber og restauranter som nå. Oslo er blitt en konserthovedstad! Det vil alltid være slik at en del typer virksomhet bukker under, og så kommer det andre ting i stedet. Hadde det vært sånn at noen parkeringsplasser histen og pisten ville hindret den nedgangen – det er rett og slett ikke sånn, sier Johansen.

    Bygger dansegulv

    Som erstatning for parkeringsplassene langs fortauene i Oslo, er det blitt malt prikker på asfalten og montert «utekontorer» som viste seg å bli lite brukt og raskt begynte å råtne. Andre steder er det kommet blomsterkasser og benker, men oftest er plassene erstattet av tomrom.

    – Hva skal all plassen fylles med?

    – Min politiske filosofi har jeg fra den svenske statsministeren Tage Erlander (regjerte fra 1946 til 1969, journ. anm.), som sa: Min oppgave er å bygge dansegulv, så får folk lære seg å danse selv.

    – Man må legge til rette for å fylle dette med innhold. Vi har blant annet utvidet arealer for gateservering, sier byrådslederen.

    – Næringslivets mann

    I sine yngre dager var 58-åringen leder av Sosialistisk Ungdom og senere Oslo SV. Arbeiderpartiet ble han ikke medlem av før i 1997.

    – Kunne du ikke like gjerne representert SV fortsatt?

    – Nei. Jeg er en radikal Ap-politiker som er ekstremt opptatt av verdiskapning. Vi må skape før vi kan dele.

    – Så det er det som skiller deg fra en SV-politiker?

    – Veldig. Og mot MDG. Jeg er i høyeste grad en næringslivets mann, sier Johansen.

    (Når Finansavisen senere støter på byrådslederen på et fortau i Cannes, huker han tak i oss og legger til at han både er EU- og NATO-tilhenger – i sterk strid med SVs linje.)

    TIDLIGERE SV-ER: Raymond Johansen (t.v.), mens han var leder for Oslo SV i 1991. Her sammen med Liss Schanke (SV). Bak fra venstre: Terje Kalheim (SV), senere DNB-sjef Rune Bjerke (Ap) og Rune Gerhardsen (Ap). Arkivfoto: NTB Scanpix

    – I hvor stor grad ønsker du å overta som leder for Arbeiderpartiet i Norge?

    Johansen smiler bredt og tar en lynrask, men likevel signifikant tenkepause, før han starter på den velkjente reglen:

    – Jeg stortrives med å være byrådsleder. Jeg elsker Oslo, byen jeg har bodd i hele mitt liv og byen mine foreldre og besteforeldre…

    Full splittelse om hvem som overtar i Ap

    – Man kan vel elske Oslo like mye som Ap-leder?

    – Hahaha. Dette var veldig hyggelig. Nå er vi 15 minutter på overtid, så nå må vi gå, sier Johansen.

    I sitatsjekken legger han til følgende:

    – Jonas er en meget god leder som jeg støtter fullt ut.