<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
HYBRID OG BENSIN: I Europa vil bilkjøperne gjerne ha biler med bensinmotor, men salget av biler med alternative drivlinjer, som inkluderer ladbare og konvensjonelle hybrider, øker. Her en Kia og en Toyota. Foto: Håkon Sæbø

Europa digger bensin

Salget av bensinbiler fortsetter å stige i Europa og markedsandelen nærmer seg hele 60 prosent.

Publisert 5. sep. 2019 kl. 20.41
Oppdatert 8. sep. 2019 klokken 12.57
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 220 ord

I Europa er det bensin som gjelder. Registreringene økte med 7,2 prosent i andre kvartal, og andelen ligger nå på 59,9 prosent. I Italia økte bensinbilsalget med voldsomme 27,4 prosent, melder De europeiske bilprodusenters forening (ACEA).

Samtidig ble det solgt 1,3 millioner dieselbiler i andre kvartal alene, som indikerer at det fortsatt er mange som foretrekker dieselbilens egenskaper.

Diesel populært i Tyskland

Andelen dieselbiler ligger nå på 31,3 prosent i Europa, og i Tyskland var det en økning i dieselbilsalget på 3,5 prosent i andre kvartal. I resten av Europa falt salget med 16,4 prosent.

Folk plugger inn

Biler med alternative drivlinjer, det vil si ladbare hybrider, selvladende hybrider, elbiler og hydrogenbiler, hadde en sterk økning i andre kvartal. Salget av elbiler har nesten doblet seg siden i fjor, mens salget av de ladbare hybridene, som blant annet Toyota selger mye av, økte med 38,2 prosent i andre kvartal.

I Tyskland økte salget av biler med alternative drivlinjer med 60 prosent ,og bilmerker som Porsche, BMW og Mercedes-Benz øker tilbudet av slike modeller. Blant annet lanserte Porsche nylig sin første elbil, Taycan.

Elbillandet Norge

I Norge er imidlertid situasjonen en helt annen. Her til lands ble det i årets åtte første måneder registrert 99.460 nye biler. 43,6 prosent av dem er elbiler, en økning på 63,2 prosent siden tilsvarende periode i 2018.