<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
VILL OG GAL: Lamborghinis nye superbil, Sián, har en V12-er som yter 785 hestekrefter ved 8.500 omdreininger. Foto: Lamborghini

Ny superhybrid til 30 millioner

Lamborghini Sián er bilmerkets første hybrid, men dette er veldig langt unna hybrider slik folk flest kjenner dem.

Publisert 6. sep. 2019 kl. 14.16
Oppdatert 7. sep. 2019 klokken 15.13
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 454 ord

Motoreffekten med både bensin- og elmotor er voldsomme 819 hk. 0 til 100 kilometer i timen går unna på  2,8 sekunder, noe som interessant nok er nøyaktig samme tall som Porsche oppgir for elbilen Taycan Turbo S.

Gode gamle bensinhester er kanskje ikke klare for skraphaugen riktig ennå, vil noen hevde.

Topphastigheten er sperret på 350 km/t, som forteller mye om ytelsene.

HYBRID: Lamborghini Sián har, i tillegg til sin V12-er, en elmotor som yter 34 hestekrefter. Totalt er effekten 819 hestekrefter. Foto: Lamborghini

350 km/t

Samtidig satte Bugatti Chiron nylig en rekord med nesten 500 km/t på testbane. Det har imidlertid ikke hindre Lamborghini i å selge ut hele den planlagte Sián-produksjonen.

Lamborghini feirer at de fyller 63 år i år, og oppgir at de bare vil lage 63 utgaver som alle er solgt.

Lamborghini har en fiffig navnetradisjon med okser, men denne gangen har de oppkalt den nye bilen etter det lokale italienske ordet for lyn i Bologna.

Ingen turbo

Et interessant aspekt ved Lamborghinis nye superbil er at den tolvsylindrede motoren ikke har noen turbo.

Bensinmotoren yter ville 785 hestekrefter ved 8.500 omdreininger, mens elmotoren bare bidrar med 34 hestekrefter. Noen miljøbil kan dette ikke kalles.

Superkapasitor?

I stedet for batterier som lades underveis, har italienerne satt inn en såkalt superkapasitor.

Lamborghini Sián

 

Motor: V12 bensin, uten turbo

Effekt: 785 hk / 8.500 omdr.

Elmotor: 48V, 34hk

0-100 km/t: 2,8 sek.

Toppfart: 350 km/t

Pris: Antatt 30 millioner kroner før avgifter.

 

Det låter som noe fra en film, men teknologien stammer fra 1950. Kort fortalt lagrer den energi på en måte som gir mye høyere kapasitet, og svært rask overføring sammenlignet med batterier.

Lamborghini sier at systemet er fulladet så snart bilen bremser, og kan bidra med øyeblikkelig skyv under akselerasjon.

Elmotoren skal kutte ut over 130 km/t, og ifølge produsenten gjør den bilen ti prosent raskere. Lamborghini opplyser at de har koblet elmotoren direkte til drivhjulene, og at den håndterer manøvrering i lav hastighet samt rygging.

GJENBRUK: Cockpiten er i nær slekt med Aventador, noe som ikke er feil. Foto: Lamborghini

Poltrana Frau

På innsiden er slektskapet med forløperen, Lamborghini Aventador, ganske tydelig. Skinnsetene er sydd av det italienske luksusmøbelselskapet Poltrana Frau, og deler av interiøret er 3D-printet. Bakerst på vingen står tallet 63, fordi Lamborghini feirer 63-års bursdag i år.

Enkelte uoffisielle kilder antyder at de heldige kundene som har fått lov til å kjøpe vidunderet ganske enkelt kan bytte om på de to sifrene for å prisen uten tilvalg. Hvis det stemmer at den koster 3,6 millioner dollar, vil nok Lamborghini Sián bli et godt bevoktet samleobjekt.

MILD: Selv om den ser ganske vill ut, er Sián en mild hybrid. Som første produsent kan Lamborghini fortelle at de bruker en superkapasitor i stedet for vanlige batterier i hybridløsningen. Fordelen er lavere vekt og høyere kapasitet, samt hurtig opp og utladning. Foto: Lamborghini