MDG vil dermed gå mye lenger enn regjeringens nullvekstmål om at all trafikkvekst i byene skal skje med kollektiv, sykkel eller gange.
– Nullvekstmålet holder ikke dersom vi skal nå klimamålene i Parisavtalen og skape byer som er trivelige å bo i. Derfor vil De Grønne kutte biltrafikken i byene med en tredel frem mot 2030, sier partiets førstekandidat i Oslo, Lan Marie Berg.
Lavere kollektivpriser
De siste fem årene har antallet personbiler i Norge økt med drøyt 10 prosent til over 2.750.000 biler. Om lag 230.000 av dem befinner seg i Oslo, mens Bergen har nesten 107.000 og Trondheim drøyt 75.000, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå.
MDG vil kutte kollektivprisene med 20 prosent, noe som skal betales med mer bompenger.
– Undersøkelser i Oslo viser at tre av fire heller vil ha kutt i kollektivprisene enn at det blir billigere å kjøre bil. Regjeringens svar har vært å kutte bilavgiftene med over 11 milliarder kroner og øke avgiftene på kollektivtransport, sier Berg.
Les også: Raymond Johansen: – Ap i Oslo er et radikalt miljøparti
MDG vil også øke bomsatsene for å sikre tilskuddene til kollektivtrafikken, dersom inntektene fra bomringene går ned som følge av færre biler, opplyser partiet.
Tett løp i Bergen
I Bergen haler MDG nå innpå bompengemotstanderne i FNB, og ligger mindre enn ett prosentpoeng bak på den siste målingen på VGs partibarometer.
– Nå planlegges det store motorveier i alle himmelretninger inn mot Bergen sentrum, samtidig som Venstre i regjering har skrevet under på en avtale som ikke gir oss mulighet til å øke bompengene. Det er helt absurd når målet er færre biler, ikke flere, sier MDGs førstekandidat i Bergen, Thor Haakon Bakke.