Få kan slå disse fra BMW
BMW lanserer X5 M og X6 M i Competition-versjon, for å yppe seg med de største bråkmakerne i SUV-klassen.
Lamborghini Urus kan vel fortsatt regnes som den SUV-en ingen bøller med. Men BMW X5 M og X6 M Competition stiller ifølge produsenten med 4,4 liters twin-turbo V8 på 625 hk, bare 25 mindre enn Lamborghini-en.
Begge BMW-modellene forsyner seg fra de samme hyllene på delelageret, men X6 M Competition er ekstra snau i nakken.
SUV-coupe har jo vist seg å være en salgssuksess generelt, og nå byr altså BMW på SUV-coupe dragster.
750 Newtonmeter skal stå klar til å sparke deg ut av lyskrysset allerede ved 1.800 omdreininger.
750 Newtonmeter skal stå klar til å sparke deg ut av lyskrysset allerede ved 1.800 omdreininger.
Gjør du som Raga Rockers synger og skrur krana på fullt, sier BMW at du når tresifret lykke på 3,8 sekunder.
Det kan jo være praktisk for å komprimere handleposene i bagasjerommet, og utnytte de 580 literne mest mulig.
Som toseter skal det gå an å frakte 1530 liter flatpakkede møbler i 290 km/t, dersom du har krysset av for «M Driver’s Package». Det er nok prisdrivende, men da skal det visstnok følge med kurs på bane.
BMW X5 M og X6 M Competition
Motor: 4,4L V8 bensin twin-turbo
Gir: 8 trinn auto
Effekt: 625 hk v/6000 rpm / 750 Nm v/1800 rpm
0-100 km/t: 3,8 sek.
0-200 km/t: 13,2 sek.
Toppfart: 250 km/t (290 km/t som tilvalg)
Vekt: 2370 kg
Forbruk: 1,27 l/mil
CO2: 289 g/km
Horn og rivjern
Noen produsenter snakker om harmoni og samspill som designfilosofi. BMW ser ut til å ha valgt aggresjon som stikkord for X5 M og X6 M Competition.
Begge er høye og brede, med svart grill og brede skjermer. Spisse speil med horn, og rivjern i luftinntaket, gjør at dette er en bil du kan søle kaffe av om den dukker opp i speilet.
Rundt omkring står de fargede stripene og bokstaven M, så dine medtrafikanter skal forstå at miljøet i ytre fil nettopp ble litt hardere.
Det er nok litt hardt om bord også, da BMW lover at M-divisjonen har skrudd til dempere og fjærer. Både Nordsløyfa og flere andre racerbaner nevnes, og de går langt i å antyde at firehjulsdriften kan hjelpe til med brede oppstell på dertil egnet område.
Med nesten 2,4 tonn på tvers og 625 blodsprengte hester i fri dressur, virker det som BMW ikke helt har glemt hvordan de skal heve hvilepulsen.
I kjent stil sier BMW at det finnes en mengde spennende knapper og menyer, for å enten temme beistet eller bruke pisken. En av de litt mer interessante er variable bremseeffekt.
Det er jo alltid kjekt med gode bremser, men om du setter de i «Sport» skal det visstnok stoppe ekstra brått.
Mer kake
«Festen er ikke over, det er kake igjen», skriver kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge Marius Tegneby i pressemeldingen.
Premiere for de nye modellene skal ifølge Tegneby være på den internasjonale bilutstillingen i Los Angeles i november, og lanseringen legges til begynnelsen av april 2020.
Norske priser oppgis til 2.253.500,- for BMW X5 M Competition og 2.255.300,- for BMW X6 M Competition.