<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
REKKEVIDDEANGST: Nye Mazda CX-30 har ingen voldsom batterikapasitet, og resultatet er en elektrisk rekkevidde mange vil klø seg i hodet over. Foto: Mazda

Ny elbil med komisk rekkevidde

«Alle» satser på elbil, men ikke alle slår i bordet med en heftig elektrisk rekkevidde. Det demonstrerer Mazda med sin nye elbil, MX-30.

Publisert 23. okt. 2019 kl. 10.21
Oppdatert 24. okt. 2019 klokken 13.49
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 441 ord

Det er ikke lenge siden svenskenes nye elbil, Volvo XC40 Recharge, ble presentert. Her fristes  det med en rekkevidde på 400 kilometer, som mange nordmenn kan leve med. På bilmessen i Tokyo viser japanerne en ny elbil, som kanskje overrasker litt.

Går kort

Nå lanserer Mazda sin første elektriske bil, og den havner på et helt annet sted på skalaen sammenlignet med Volvo XC40 Recharge, men det gjelder heldigvis også prismessig. 

Bilen heter Mazda MX-30 og kommer til Norge en gang etter sommeren neste år. De første norske kundene får bilen en gang i september. Men:

Mazda MX-30 får en rekkevidde på kun 200 kilometer.

ARTIG: Bakdørene på Mazdas nye elbil er bakhengt, som på en BMW i3. Det ser spennende ut, men ikke alle er like begeistret for det praktiske rundt en slik løsning. Foto: Mazda

Ifølge en pressemelding er Mazdas filosofi å tenke på hele «produktets livssyklus». Her mener Mazda at at man man tenke på utslipp ved produksjon og utnyttelse av jordens ressurser. 

Derfor har Mazda har valgt et batteri med kapasitet på 35.5 kWt for MX-30, og mener at det gir det optimale kompromisset mellom nytteverdi og bærekraft.

Mazda MX-30

 
Batterikapasitet 35.5Kwh
Rekkevidde / foreløpig data Ca 200km etter WLTP-syklus
DC lading CCS (50 kW)
AC lading Ombordlader 6,6 kW
Akselavstand 2655 mm
Lengde 4395 mm
Høyde 1570 mm
Bredde (uten sidespeil) 1795 mm
Dekk 215/55R18
Åpningsvinkel for Freestyle-dører 82° foran, 80° bak
Mazda

Om mange elbillystne nordmenn er enig i det, gjenstår å se.

Det kan bemerkes at en VW e-Golf, som forøvrig snart erstattes av VWs nye elbil, ID.3, har et større batteri. Men dette er en vesentlig eldre bil.

Pris

Det er muligens en trøst at Mazda MX-30 har en startpris på 249.000 kroner. Da koster den bare litt mer enn innstegsversjonen til Kina-elbilen MG ZS EV, som har en rekkevidde på 263 kilometer og en startpris på lave 229.900 kroner. 

Og når bildene av Mazda MX-30 betraktes, kan det godt tenkes at nordmenn lar seg overbevise, for det er et ganske spesielt design Mazda presenterer. 

BILLIGBIL: Rekkevidden er lav, batteriet lite men så er hellerikke prisen voldsom. 249.000 kroner starter nye Mazda MX-30 på, og da får blant annet med tre digitale skjermer, adaptiv cruise control, head-up display og LED-lys. Foto: Mazda

Det, i kombinasjon med et friskt design, kan potensielt sende kjøperne til Mazda, men det skal samtidig bli spennende å se hvor mange det blir, siden rekkevidden ikke er spesielt god.

Uvanlige dører

Et pussig, men spennende grep, er Mazda MX-30s dører. De er bakhengte og Mazda kaller dem «freestyle-dører», hvor hensikten blant annet er å sende tankene tilbake til Mazdas ikoniske sportsbil RX-8. Dørene kan åpnes med en vinkel på 82 grader foran og 80 grader bak for enkel inn og utstigning.