<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norwegians styreleder: – En god start

Styreleder Niels Smedegaard har på kort tid tatt drastiske grep, noe som vises i kvartalsrapporten. – Som jeg sier, vi er nødt til å tjene mer penger i Norwegian, sier han.

    Publisert 26. okt. 2019 kl. 00.43
    Oppdatert 27. okt. 2019 klokken 08.17
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 433 ord
    NEXT: Norwegians styreleder Niels Smedegaard på tredjekvartalspresentasjonen til Norwegian. Når Focus2019 snart er ferdig vil et nytt prosjekt, NEXT, ta over. Målet er en besparelse på ytterligere 4 milliarder kroner. Foto: Terje Pedersen

    Niels Smedegaard  er tidligere toppsjefen i rederiet DFDS, som for nordmenn er mest kjent som «danskeferga». Han overtok vervet som styreleder når Bjørn Kise noe overraskende trakk seg tidligere i år. 

    Og på sin første kvartalspresentasjon som styreleder kunne selskapet vise til det sterkeste kvartalet i Norwegians historie.

    – Det er en god start i tredje kvartal, men et kvartal gjør det ikke alene, sier Smedegaard til Finansavisen, og legger til:

    – Som jeg sier, vi er nødt til å tjene mer penger i Norwegian.

    Kutter og kutter

    Styrelederen har sammen med resten av styret instruert ledelsen til å kutte kostander, hvor de mest lavthengende fruktene skulle bli tatt før i kostnadsprogrammet Focus2019. Kostnadskuttene nærmer seg nå 2 milliarder for året, som også var planen. Oppdatert guiding for 2019 er nå økt til 2,3 milliarder kroner.

    MAX: Norwegian håper å ha Max-flyene tilbake i trafikk i løpet av første halvår i 2020. Foto: Panasonic

    Men nå har flyselskapet leid inn endeleksterne rådgivere, med erfaring fra luftfart og andre flyselskaper,som sammen med flere avdelinger internt i Norwegian skal jobbe med å finne andre steder å enten spare penger eller å strømlinjeforme operasjonene.

    I tillegg til disse eksterne er det rundt 30 ansatte fra Norwegian som jobber med dette, og det er disse som vil ta over prosjektet når de eksterne gradvis skal «fases» ut.

    – Men disse eksterne skal sparke oss i gang, sier Smedegaard, og går litt videre:

    – I de siste ukene har vi startet profesjonaliseringen av prosessene i Norwegian.

    – Hva ligger i det?

    – Det handler om alt fra administrasjon, crewet om bord, catering, vedlikehold og å få alt dette til å flyte.

    NEXT

    Prosjektet han sikter til har fått navnet «NEXT», Norwegian Excelling Together, og skal gjennom de neste to til tre neste årene fokusere på å gjøre tøffe avgjørelser på rutenettverk, som blant annet betyr å kutte ulønnsomme ruter. 

    I tillegg skal det fokuseres i lengre linjer på å øke topplinjen og være sterke på kostnadsstyringen.

    – Etter 2021 er målet å ha 4 milliarder i forbedringer, sier han.

    – Noe vil komme fra topplinjen, andre gjennom kostnader og det å gjøre ting smartere, sier Smedegaard.

    – Hva snakker vi om på kapasiteten?

    – Vi skal redusere 10 prosent av tilgjengelig setekilometer i 2020. Det blir å optimalisere rutenettverket, implementere nye digitale verktøy og i tillegg forbedre «on-time».

    Smedegaard har erfaring med slike prosjekter fra tidligere, men ikke i denne skalaen.

    – Vi er ikke en velsmurt maskin pr. nå, og det vil ta tid å gjennomføre slike prosesser.

    Norwegian guider en omsetning i 2020 på nivå med 2019. Selskapet har for tiden en lav hedging av flydrivstoff, med rundt 30 prosent på faste priser ut året.