Dollarkursen har steget fra 7,75 til 9,25 på ett og et halvt år. Samtidig har eurokursen steget fra 9,50 til 10,25. Valutaendringene er dramatiske for handelsbedrifter som kjøper og betaler varer i dollar.
Valutakursendringene påvirker selvfølgelig våre marginerFredrik Tønnesen, Elkjøp
– Bedriftene våre kalkulerer inn en risiko ved kjøpstidspunktet hvor de tar høyde for noen svingninger. Det er likevel ingen tvil om at mange i år får dårligere marginer enn planlagt på en rekke varer på grunn av de store utslagene siste månedene, sier Leif Bache-Mathiesen, bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel.
Elkjøp: – Påvirker marginer
Adm. direktør Fredrik Tønnesen i Elkjøp Norge følger valutakursene tett om dagen.
– Valutakursendringene påvirker selvfølgelig våre marginer, når vi får en svekkelse av kronen som vi ser nå, sier han.
Foreløpig hevder han at han har skånet kundene. Det vil ikke vare evig.
– Vi har et løfte til våre kunder om å være konkurransedyktige på pris, og monitorerer markedsprisene kontinuerlig.
Vi ligger nå an til en bedring i konkurranseevnen med 3 prosent fra 2018 til 2019Øystein Dørum, sjeføkonom NHO
– Vi har sikret oss mot kortsiktige svingninger i valuta, men vedvarer det over tid vil dette selvfølgelig også påvirke vår inntjening. Vi jobber kontinuerlig med å bli så effektive som mulig, slik at vi kan være prisledende ut mot konsument. Her ser vi på alt fra frakt, innkjøp og husleie.
Vi kjøper inn i lokal valuta, så leverandørene vil veldig fort måtte snakke om valuta, og ta høyere priserTolle Grøterud, XXL
Elkjøp kjøper inn sine varer hovedsakelig i dollar og euro.
XXL: – Høyere priser
Børsnoterte XXL har hatt mye å slite med, og dollaroppgangen gjør det ikke lettere for adm. direktør Tolle Grøterud.
– Det store spørsmålet for oss er forhandlingene med merkeleverandørene. Vi kjøper inn i lokal valuta, så leverandørene vil veldig fort måtte snakke om valuta, og ta høyere priser. Her inngår også andre parametre som råvareprisutvikling og andre kostnader samt innkjøpsvolumer, sier Grøterud.
Han understreker at XXL omsetter 94 prosent merkevarer der innkjøpene gjøres i kroner. For de resterende 6 prosentene handler det om egne merkevarer der butikkjeden er fullt ut eksponert mot dollaroppgangen.
– For private labels-varene «hedger» vi 50 prosent av eksponeringen, sier Grøterud.
De fleste av våre bedrifter velger å ta den risikoen fordi de erfarer at valutasikring ikke lønner seg i det lange løpLeif Bache-Mathiesen, NHO Service og Handel
– For private labels begynte prisene å bevege seg tidlig, og da prøver vi å ta det inn mot sluttbruker. Jeg snakker særlig om sykler der vi har private label, og følgelig ser klare valutaeffekter.
– Man tenker valuta hele tiden. Det er store valutaeffekter i bransjen om dagen, sier Grøterud.
Dropper forsikring
Ifølge Leif Bache-Mathiesen satser de fleste handelsbedriftene på å bære valutarisikoen uten å kjøpe forsikringer i valutamarkedet.
– Valutasvingninger utgjør en kjent risiko når våre varehandelsbedrifter importerer sine varer, og de fleste av våre bedrifter velger å ta den risikoen fordi de erfarer at valutasikring ikke lønner seg i det lange løp, sier han.
Men der handelsbedriftene har fått valutaspøkelset tredd nedover hodet samtidig med at netthandelen truer, kan eksportbedriftene juble over gode dager, hvilket ifølge sjeføkonom Øystein Dørum i NHO bidrar til økt vekst i norsk økonomi.
– Vi ligger nå an til en bedring i konkurranseevnen med 3 prosent fra 2018 til 2019. I utgangspunktet gjør det norske varer billigere i eksportmarkedet, så det trekker mot økt aktivitet i Norge.
– Det er positivt for eksportbedriftene, men ikke så positivt som kronesvekkelsen tilsier ettersom det er en lang verdikjede der innsatsvarene kan ha blitt dyrere, sier Dørum som tilføyer at det er motsatt for importbedriftene.
– Et tredje poeng er at mange av eksportbedriftene har sikret seg i valuta slik at de ikke nødvendigvis får glede av svak krone umiddelbart, sier Dørum.