<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

To norske flyplasser vil bli først med kommersiell elfly-rute

Flere aktører går sammen om å gjøre verdens første kommersielle elfly-rute mulig. Målet er at ruten mellom Stavanger og Bergen skal være i drift fra 2023.

    Publisert 5. nov. 2019 kl. 06.43
    Oppdatert 5. nov. 2019 klokken 06.46
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 150 ord
    STORSATSING: Stavanger lufthavn, Sola skal bli selvforsynt med fornybar energi i 2025. Det skal skje gjennom en stor satsing på blant annet sol og vind. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix

    – Målet er å få verdens første kommersielle elfly-rute. Dette er en verdensrekord ingen har bedre forutsetninger enn oss for å klare. Her bidrar store partnere, og det er ingen tvil om at det er realisme i dette, sier administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen til Stavanger Aftenblad.

    Prosjektet er et samarbeid mellom Avinor, Sparebanken Vest, Berg-Hansen, Aircontact Group og Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

    Regjeringen har gitt Avinor i oppdrag å utvikle et program som skal legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Det er Avinor Flesland og Sola som har ansvaret for å få på plass elfly-infrastrukturen.

    – Det er ingen som foreløpig vet helt hvordan dette skal se ut i praksis, så for oss er det kjempeviktig å få flere partnere som kan bidra til planleggingen, sier lufthavndirektør Anette Sigmundstad på Sola til avisa.

    Strekningen mellom Stavanger og Bergen er 16 mil og har rundt 550.000 passasjerer i året.

    (©NTB)