<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 12. nov. 2019 kl. 20.59
Oppdatert 17. nov. 2019 klokken 07.54
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 546 ord
Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg.  Foto: NTB scanpix

Bør Lan Marie Nguyen Berg straffes?

Det har nå kommet frem at det er begått rundt 250.000 lovbrudd i Oslo kommune under det rødgrønne byrådet i Oslo. Det er, i hovedsak, snakk om brudd på arbeidsmiljøloven, og antall lovbrudd er så stort at det er vanskelig å forholde seg til det. Mye tyder på at det er loven det er noe galt med. Bagatellmessige brudd på arbeidstid og sykepleiere som må ta flere vakter for å få beredskap nok, er trolig hovedtyngden av lovbruddene. Men man kan ikke bare sette strek over 250.000 lovbrudd, selv om det nok er det det hele ender opp med, man må endre loven, slik at det ikke blir 500.000 lovbrudd (høres idiotisk ut).

Det hele ser sykt ut, og skal man bure inne de ansvarlige byrådene, som for eksempel byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg? Svaret er nei. I det daglige arbeidet er det etatsjefene i Oslo kommune som er ansvarlige, mens det øverste politiske ansvaret ligger hos byrådene. I parlamentarisk praksis går man av med så mange lovbrudd, på samme måte som private underleverandører må ta sitt ansvar for feil og lovbrudd (brudd på arbeidsmiljøloven) i sine selskaper, men ingen går i Oslo kommune. Byrådsleder Raymond Johansen holder en hånd over alle.

Det ser helt sykt ut

Det er verdt å ha dette i tankene når vi ser hva byrådet gjør i samferdselssektoren som ligger under Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

Etter den store valgseieren i kommunevalget, som gav MDG ikke mindre enn 15 prosent av stemmene, er de mektige blitt så provoserende at Arbeiderpartiet i Oslo sier stopp.

MDG har fått lederen i fire av fem sentrumsbydeler, og disse ledere har lansert en rekke tiltak for å stenge nye gater og rundkjøringer for biler. Inn kommer campingstoler og enkle bord og plastblomster.

Dette kommer etter at 3.000 parkeringsplasser er fjernet, sykkelstier anlagt og sentrale veier er stengt (Løkkeveien). Oslo er blitt en vanskeligere by å finne frem i og kjøre i, og det er vanskeligere å finne parkeringsplasser. Målet er den bilfrie by. Alle vil ha ren luft, sier Lan Marie Nguyen Berg.

Men når man ser trafikkstrømmene på veiene til og fra Oslo og i bysentrum, så er det veldig mange biler, og legger man til grunn at ingen kjører rundt for moro skyld, er det et stort behov for biltransport. Ikke alle har leilighet på Grünerløkka hvor de kan bruke sykkel eller gå til Karl Johansgate.

Leder i Oslo Arbeiderparti og gruppeleder for Ap i Rådhuset, Frode Jacobsen, sier til Dagsavisen at byrådet må «besinne seg litt.» Og «vi må få utredet det godt og bli kjent med konsekvensene. Det er ikke bare å stenge rundkjøringa på Bislett i morgen.»

Men det er det det rødgrønne byrådet gjør. De stenger veier og oppretter nye sykkelstier på løpende bånd. Vel vitende om at transporten blir vesentlig vanskeligere for mange.

Nå skal bydelspolitikerne gjøre det enda verre. Men så sier Jacobsen at dette må opp i bystyret. Det er der beslutningene må fattes. «Dette er store saker som gjelder hele Oslo by,» sier han.

Og da er vi tilbake ved utgangspunktet. Det er begått 250.000 lovbrudd i Oslo kommune.

Ingen bryr seg. Bør ikke da det rødgrønne byrådet vise litt ydmykhet i utformingen av sin politikk. Byrådet kan ikke valse over alle som er uenige. Nå sier Oslo Arbeiderparti at nok er nok.