<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Lot kundene blø i fem år – forvalter bøtelagt

Det straffer seg å ta for høye gebyrer.

    Publisert 20. nov. 2019 kl. 15.09
    Oppdatert 20. nov. 2019 klokken 15.36
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 194 ord
    FORVALTER FIKK SVI: Det britiske finanstilsynet, her ved direktør Andrew Bailey, har bøtelagt forvalter etter å ha tatt for høye gebyrer fra småsparere. Foto: Reuters/NTB scanpix

    Det britiske finanstilsynet (FCA) har bøtelagt Henderson Investment Funds med nesten 1,9 millioner pund for å ha tatt for mye i gebyrer fra småsparere i to fond over en periode på fem år, skriver Financial Times.

    Boten tilsvarer rundt 22 millioner kroner på dagens valutakurser.

    Forvalteren, som skiftet navn til Janus Henderson Group i 2017, fikk boten etter å ha behandlet småsparerne «betydelig forskjellig» fra institusjonelle investorer.

    Henderson reduserte i november 2011 nivået på den aktive forvaltningen av et japansk og et nord-amerikansk fond.

    – Betalte for noe de ikke fikk

    Mens de fleste institusjonelle investorene ble informert om endringen og tilbudt forvaltning gebyrfritt, fikk småsparerne ifølge avisen ikke beskjed.

    Ifølge FCA fortsatte Henderson å ta de samme gebyrene fra småsparerne de neste fem årene, uten å yte det samme nivået av aktiv forvaltning.

    Totalt tok Henderson 1,78 millioner pund mer i gebyrer enn om fondene hadde vært passive. Dette rammet blant andre 4.713 småsparere.

    – I denne saken betalte småsparerne gebyrer for aktiv forvaltning de ikke mottok. (...) Saken forverres av tiden det tok for Henderson å identifisere skaden og fikse den, sier FCA-direktør Mark Steward i en kommentar.

    FCA har ifølge Financial Times kompensert alle investorene for overfaktureringen.