<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

MDG vil stoppe alle nye «monsterveier»

MDG vil skrote motorveiprosjekter som ikke er igangsatt. Det skal gi 8 milliarder kroner til kutt i kollektivpriser, gratisreiser, tog og sykkel- og gangfelt.

    Publisert 21. nov. 2019 kl. 06.29
    Oppdatert 21. nov. 2019 klokken 06.31
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 406 ord
    MDGs talspersoner Une Bastholm og Arild Hermstad legger torsdag fram partiets alternative statsbudsjett. Bildet er fra partiets valgvake tidligere i høst. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

    Satsingen kommer fram i samferdselspakken i partiets alternative budsjett, som legges fram torsdag.

    – Regjeringen er besatt av å bygge nye flerfelts monsterveier som vi ikke trenger. Dette er svindyrt og gammeldags, sier MDGs talsperson Arild Hermstad til NTB.

    Partiet vil i sitt budsjettforslag for 2020 redusere kollektivprisene med 20 prosent og innføre gratis kollektivtransport for barn under skolealder i hele landet. Prislappen er 3,85 milliarder kroner.

    Dette beløpet er inkludert i partiets satsing på kollektiv, sykkel og gange, som har en samlet pris på 6,1 milliarder. For å finansiere satsingen legger MDG opp til å hanke inn 10 milliarder kroner på en splitter ny flyseteavgift neste år, noe Dagbladet kunne fortelle om onsdag.

    – Flere felt gir økt trafikk

    MDG henter også inn penger ved å sette bom for alle ikke igangsatte veiprosjekter som skal øke kapasiteten, og som vil skape mer trafikk og utslipp.

    – De store monsterveienes tid er forbi. I stedet må vi bruke pengene på å forbedre kollektivtilbudet og sikre og vedlikeholde de veiene vi allerede har, sier Hermstad.

    Han nevner følgende eksempler på prosjekter som MDG ville stoppet neste år: E18 Vinterbro (230 millioner på 2020-budsjettet), E18 Lysaker–Ramstadsletta (400 millioner), planleggingsmidler til Rogfast (200 millioner) og E39 Vinjeøra (200 millioner). Hermstad trekker også fram E18 mellom Arendal og Grimstad og mellom Ålgård og Lyngdal som eksempler.

    – Er ikke dette en distriktsfiendtlig politikk og en oppskrift på mer kø?

    – All forskning viser at når du bygger flere felter, øker trafikken tilsvarende. Det går ikke an å bygge seg ut av bilkø, sier Hermstad.

    – Når det gjelder distriktene, satser vi 1 milliard mer på skredsikring og flomsikring og sørger for bedre veier der folk bor. Vi er opptatt av bedre standard på fylkesveier og lokale veier, sier MDG-toppen.

    Lang ønskeliste

    På MDGs ønskeliste står også en jernbanesatsing på 2 milliarder kroner utover regjeringens budsjett.

    Partiet ønsker å elektrifisere gjenværende togstrekninger, konsekvensutrede Nord-Norge-banen og høyhastighetstog, utrede hyperloop mellom Oslo og København og sørge for flere avganger mellom norske byer.

    I budsjettforslaget foreslår MDG ifølge Klassekampen også å øke både bensin- og dieselavgiften med 5 kroner per liter, noe som vil gi inntekter på vel 6 milliarder kroner.

    Dette beløpet skal, sammen med 1,9 milliarder kroner fra dagens flypassasjeravgift, deles ut i en ny klimabelønningsordning til folk.

    Opposisjonspartienes alternative budsjetter har liten reell politisk betydning utover å synliggjøre deres prioriteringer og satsingsområder. De fire regjeringspartiene, som har flertall i Stortinget, la nylig fram sin enighet om neste års statsbudsjett.

    (©NTB)