<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
HØFLIG: Audi S8 hever seg 50 millimeter når du låser den opp, for å lette innsteget. Foto: Ragnvald Johansen

Test av Audi S8: Ekspress med dress

Barcelona, Spania: Audi slapp løs den nyeste utgaven av S8 på småveiene rundt Barcelona. Den feide bort brysomme rivaler uten å miste pressen i dressen.

Publisert 6. des. 2019 kl. 22.27
Oppdatert 10. des. 2019 klokken 09.21
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 936 ord
GODT MILJØ: V8-eren kobler bort fire sylindre for miljøets skyld når du kjører i dorgefart. Foto: Ragnvald Johansen

På vei inn mot bomstasjonen vippes giret i Audi S8 over til «S». Bommen løfter seg, samtidig med at bilen i nabofilen også får klar bane. Der befinner det seg en sort utgave fra et kjent tysk merke, som tydeligvis har tenkt seg av gårde først i løypa. Audi S8-en er temmelig stor, og ganske anonym, uten synlig spoilere eller digre luftinntak. Overraskelsen til naboen blir nok ganske markant, når den digre direktørbilen går fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder, og så viser baklysene på vei mot Barcelona.

DIGITAL LUKSUS: Dette er noe av det ypperste Audi har å by på. Førermiljøet er reinspikka digital luksus. Foto: Audi

Bak den diskret grillen befinner det seg en fireliters twin-turbo V8 på 571 hk og 800 Nm. Sammen med den batteridrevne hjelpemotoren og Quattro firehjulstrekk, slynger V8-eren det som må være rundt to tonn bil av gårde på imponerende vis. Kortet med totalvekt holder Audi foreløpig tett mot vesten, men den må nødvendigvis være ganske høy med tanke på alle de spennende dingsene ombord.

Carving ski

I cockpiten har alt det du før visste hvor befant seg, flyttet inn på lekre digitale flater. Med litt sveip og trykk dukker innstilingene for chassis opp.

DISKRET RAKETT: Audi S8 har et svært diskret design. Det er lite som flagger at denne er noe utenom det vanlige. Foto: Ragnvald Johansen

Innstillingen «Comfort» har gått programmeringskurs for bli mer positiv, og stiller nå med eget «+» -tegn bak. I denne innstillingen leser kamera og en haug med sensorer veibanen, og beregner etter beste evne hva du holder på med.

I fint driv på spanske småveier hever luftfjæringen bilen i ytterkant av svingen, slik at den heller innover. De som har prøvd carving ski i alpinbakken vil dra kjensel på opplevelsen. Ifølge Audi er det opp til tre grader helning, motsatt vei av det en vanligvis opplever når det går i mer enn dorgefart. Systemet fungerer i henhold til intensjonen, og etter noen mil virker det helt naturlig.

JEVN HEKK: Hekken byr på fire blanke rør, men er ellers ganske jevn og stilren. Foto: Ragnvald Johansen

Søler ikke

«Comfort+» har et triks til på lager når du kommer frem til neste landsby. Hvis Audi S8 oppdager at du er på vei mot en fartshump, trekker den opp hjulene like raskt som en badende motorjournalist når noe stryker langs benet under vann. Det er en underlig opplevelse, når timing er såpass perfekt at fartshumpen nærmest fremstår som en optisk illusjon.

Om du allikevel tramper inn bremsen, setter bilen kløvene i asfalten og spenner i mot slik at eventuelle passasjerer ikke søler kaffe. «Comfort» kan ofte bli litt kjedelig når en tester biler, på denne turen ble «Comfort+» favoritten.

LEVER UNDER LOKKET: V8-eren med doble turboer lever under et plastlokk. Blokka er i aluminium, og turboene jobber parallelt. Foto: Ragnvald Johansen

Konfekt

Audi S8 har en klart definert kjøpegruppe, der ganske mange har kontor på Aker Brygge. Kjell Inge Røkke har tidligere kjørt Lamborghini Diablo Roadster, og diverse tysk konfekt. Det vil ikke overraske om han legger inn en ordre på Audi S8, men det er heller tvilsomt om han lar seg frakte rundt i baksetet.

AVTAGBAR: Kontrollenheten for baksetet byr på disco-lys og varme. Foto: Audi

Det ligger riktignok et lite nettbrett nedfelt i midtkonsollen bak, og det kan styre temperatur, gardiner og disco-lyset i dørene. Men de beste lekene er tilgjengelig fra førerstolen. Noen av tunnelene oppe i fjellet har belysning som minner om en middelaldersk festning, og det gir muligheten til å aktivere «Night-vision». Skjermen midt i dashbordet viser et bilde av veien, snarlikt det Arnold Schwarzenegger observerer i Terminator-filmene.

Konkurrenter

 
Modell Motor HK/Nm (samlet effekt) Forbruk Toppfart 0-100 km/t Pris
Audi S8 4L V8 Twin-turbo bensin m/hybrid 571/800 1,14 L/mil 250 km/t 3,8 sek Ikke oppgitt
Mercedes-AMG S63 4Matic 4L V8 Twin-turbo bensin 612/900 1,23 L/mil 250 km/t 3,5 sek 2.200.900 kr
BMW M760Li xDrive 6,6L V12 Twin-turbo bensin 610/800 1,4 L/mil 250 km/t 3,8 sek 2.373.700 kr
ELEGANT: Designet er elegant og stilrent, uten unødvendige innpress eller store hull og gitter. Foto: Ragnvald Johansen

Elektrisk flukt

Når du igjen ser dagens lys, lokker venstre felt på autostradaen. Her er S8 i sitt ess. Så snart marsjhøyden på speedometeret er nådd, kobler V8-eren ut fire av sylindrene. Hybridsystemet høster elektrisitet og legger det på lager. Stereoanlegget fra Bowers & Wilkins skaper motlyd for å hindre at vindsus og dekkstøy trenger inn i kabinen.

Hvis Røkke og resten av Aker-gruppen skulle ønske å spare litt på oljeressursene, kobler Audi S8 bort de resterende fire sylindrene i perioder, og lar bilen seile av gårde i elektrisk flukt.

SPORTSLIG: Med de store felgene og kromblad i munnviken har Audi S8 en sportslig profil. <strong>Foto: Ragnvald Johansen</strong> (1 / 4)
SPORTSLIG: Med de store felgene og kromblad i munnviken har Audi S8 en sportslig profil. Foto: Ragnvald Johansen

Det er fint å føle på miljøet, men så dukker den sorte bilen fra første avsnitt opp igjen, og suser forbi som trollmannen fra eksos. Kjøremodus til «Dynamic», girkassen i S og spjeldet på vidt gap. Det er fremdeles høst, men i Barcelona føles det nesten som våren har kommet allerede. Audi Norge opplyser at bilen blir tilgjengelig for salg i begynnelsen av 2020 og priser vil foreligge da.

Audi S8
 
Motor 4L V8 Twin-turbo bensin/hybrid
HK/kW/Nm 571/420/800
Girkasse 8-trinn automat
0-100 km/t 3,8 sek
Toppfart 250 km/t (begrenset)
Vekt Ikke oppgitt
L/B/H 5.308/2.108/1.488
Forbruk 1,14 L /mil
CO2-utslipp 260 g/km (NEDC)
Bagasjerom i liter Ikke oppgitt
Priser*:
Rimeligste modell 1.800.000 kroner
Denne modellen 2.200.000 kroner
Testbilen 2.200.000 kroner
*anslag
Pluss
Ytelser og kjøreegenskaper
Luksus i diskret forpakning
Mye spennende elektronikk
Minus
Kanskje litt anonymt design
Ikke utpreget høy luksus i baksetet
Nokså tørst, tross batterier
Design Diskret, nesten anonym. En skjult rakett.
Førermiljø Dette er Audi på sitt beste.
Kjøreegenskaper Svært gode, mye elektronikk som passer på.
Ytelser Som en privat jet på veien.
Plass God plass foran, men ikke mer enn forventet bak.
Mye for pengene: Dette koster, men det smaker så godt.
Konklusjon 9/10: Sportslig direktør-ekspress.