<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sjelden kontrakt til «Skandi Bergen»

DOF-driftede «Skandi Bergen» har sikret seg en av svært få periodekontrakter som er delt ut til ankerhåndteringsskip den seneste tiden.

Publisert 29. nov. 2019 kl. 14.10
Oppdatert 29. nov. 2019 klokken 14.51
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 269 ord
NY JOBB: Ankerhåndteringsskipet «Skandi Bergen» driftes av DOF. Foto: DOF

Mens det deles ut lengre kontrakter til offshorederienes plattform forsyningsskip (PSV) i relativt stor stil, er det betydelig lengre mellom hver gang det deles ut en periodekontrakt til et ankerhåndteringsskip (AHTS).

Nå er imidlertid det 2009-bygde ankerhåndteringsskipet «Skandi Bergen» sikret arbeid for en periode på inntil tre måneder for italienske Saipem, ifølge meglerkilder.

Med oppstart 15. desember er fartøyet sikret utnyttelse i en sesongmessig svak periode.

«Skandi Bergen», tidligere «Far Shogun», driftes av DOF, men eies av selskapet Los Shipping II.

Total-deal

Solstad Offshore har sikret seg en håndfull av AHTS-kontraktene som er delt ut.

Blant annet skal «Normand Drott» og «Normand Prosper» bistå Total med et boreprogram på inntil 280 dager i Sør-Afrika. Dagaten for oppdraget som starter på nyåret skal være 40.000 dollar, eller nær 370.000 kroner.

Videre fikk den DOF-eide kraftpluggen «Skandi Vega» nylig seks ekstra måneder for Equinor, mens Viking Supply Ships' «Loke Viking» har vært på kontrakt med Gazprom siden mai. Denne avsluttes rett før jul.

«Skandi Bergen» er et av tre skip DOF overtok driften av i 2017. De andre er AHTS-en «Skandi Hera» og subseafartøyet «Skandi Darwin». De to sistnevnte eies av Los Shipping I.

Pengesluk

Bak Los-selskapene står Sigve Drønen, Lars Johan Mælingen og Oddvar Stangeland.

DOF har opsjoner på å kjøpe tilbake skipene.

«Skandi Darwin» arbeider på en 5-årig kontrakt med Shell Australia, mens «Skandi Bergen» og «Skandi Hera» har vært i spotmarkedet. I 2018 var utnyttelsesgraden på henholdsvis 52 og 57 prosent.

Til sammen hadde Los Shipping I og II inntekter på om lag 134 millioner kroner i 2018, og et underskudd 79 millioner kroner.