<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

NAV-rapport forklarer NAV-skandalen

Mangelfull kompetanse og dårlig kapasitet og kommunikasjon førte til NAV-skandalen, ifølge internrapporten som ble lagt frem tirsdag.

    Publisert 12. des. 2019 kl. 14.09
    Oppdatert 12. des. 2019 klokken 14.19
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 97 ord
    LEGGER FREM INTERNRAPPORT: Revisjonsdirektør i NAV, Terje Klepp. Foto: NTB scanpix

    – Det er ikke én enkelt årsak til at ting har gått såpass galt, sa revisjonsdirektør Terje Klepp i Nav på en pressekonferanse torsdag.

    Klepp nevner likevel det han mener er de viktigste årsakene til NAV-skandalen:

    – Det er de tre K'ene, som jeg kaller de. Mangelfull kompetanse, dårlig kapasitet og dårlig kommunikasjon, både internt og eksternt.

    NAVs internrevisjon har fått i oppgave å gjennomgå hva som skjedde da EØS-forordningen om bruk av trygd i utlandet trådde i kraft, og hva som skjedde etter trygderettens konklusjoner i 2017.

    Rapporten som ble lagt frem tirsdag, ble ferdig sent onsdag kveld, ifølge Klepp.