<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Blystad-eid containerskip braste på land

Et skip eid av Arne Blystads containerrederi Songa Container fikk et ublidt møte med en tyrkisk kai fredag. Søndag er skipet klarert for videre seilas.

Publisert 29. des. 2019
Oppdatert 29. des. 2019
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 306 ord
SKIPSREDER: Arne Blystad er medeier i flere ulike rederier. Her fra Investordagen i 2018. Foto: Foto: Iván Kverme

På vei sørover gjennom Bosporos-stredet fredag fikk det 2008-bygde containerskipet «Songa Iridium» problemer med motoren, og kolliderte med en kai rett utenfor Istanbul som følge av motorhavari.

Kollisjonen ble først rapportert av tyrkiske medier.

OPPDATERING: Søndag kveld opplyser en talsperson for Nordic Shipmanagement, som står for den tekniske driften av skipet, til Finansavisen at «Songa Iridium» er klarert til å forlate Istanbul etter reparasjon av motoren.

Skipet ble inspisert av dykkere lørdag og kom fra sammenstøtet uten store skader. Kun den såkalte bulb-baugen var gjenstand for mindre skader, ifølge talspersonen.

«Skipet er fullt operasjonelt og ventes å seile avgårde snarlig», heter det i en uttalelse.

En video av hendelsen er delt på YouTube.

Blystad-prosjekt

«Songa Iridium» eies av Songa Container hvor investor Arne Blystad er styreleder.

Songas containerskipsflåte teller 15 fartøyer med kapasitet til å transportere mellom 1.000 og 5.000 standard 20-fots containere. «Songa Iridium» har plass til 2.015 slike containere.

Blystad og styremedlem Magnus Roth er de to største eierne i selskapet med 37,6 prosent hver, mens Klaveness Invest eier i underkant av 20 prosent av aksjene.

Scrubbere

Songa Container ble etablert sommeren 2017. I fjor høst ble det besluttet å installere scrubbere på hele flåten for å møte svovelutslippskravene til IMO som trer i kraft 1. januar 2020.

Blant annet for å finansiere ettermontering av scrubbere, hentet selskapet inn 130 millioner dollar, eller vel 1,1 milliarder kroner, i desember i fjor gjennom utstedelsen av et treårig, sikret obligasjonslån tilrettelagt av ABG Sundal Collier.

Rederiet var dermed et av få selskapet som i det hele tatt klarte å få inn penger i et kvartal der finansmarkene var preget av enorm uro og fallende aksjekurser.  

Flere forvaltere Finansavisen var i kontakt med, pekte på Blystads gode rykte i markedet som årsaken til at innhentingen av milliardbeløpet lyktes.

I tredje kvartal omsatte Songa Container for 7,4 millioner dollar og endte opp med et underskudd på 4,3 millioner dollar.