<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rekordresultat for Nike i Norge

Nike Norway nådde rekordresultat i fjor, til tross for en liten omsetningssvikt.

Publisert 16. jan. 2020 kl. 20.23
Oppdatert 19. jan. 2020 klokken 16.55
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 190 ord
STRAMMET INN PÅ DISTRIBUSJONEN: Fra og med 1. januar ble det forbudt for Nikes retailpartnere å sende Nike-produkter utenfor den gjeldende retailers «handelsterritorium». Foto: NTB Scanpix

All Nikes virksomhet i Europa styres fra Nederland, og Nike Norway gjennomfører strategier som settes sentralt. Nike European Operations Netherlands, som eier Nike Norway, kommenterer ikke regnskapstall i enkeltmarkeder.

Regnskapstallene for Nikes agent, Nike Norway, taler likevel for seg. Omsetningen sank marginalt til 58,7 millioner kroner i regnskapsåret som ble avsluttet 31. mai i fjor, mens resultatet før skatt skjøt i været med over 4 millioner og landet på 16,3 millioner.

Nike Norway*

 
(Mill. kr) 2018/19 2017/18
Driftsinntekter 58,7 59,6
Driftsresultat 15,4 11,8
Resultat før skatt 16,3 12,0
Årsresultat 12,0 9,3

*Avvikende regnskapsår, 01.06-31.05

Nike Norway har blant annet redusert lønnskostnadene med 2,8 millioner kroner. Selskapet sysselsatte 25 årsverk ved utgangen av 2018/19.

Norske forhandlere får kun selge i Norge

Her til lands selges Nike-produktene blant annet via Gresvig-systemet, XXL, Foot Locker og Urban (Varner), i tillegg til i Nike-butikker og diverse nettbutikker.

I desember kom nyheten om at Nike ville endre distribusjonsrettighetene for sine forhandlere rundt omkring i verden. Fra og med 1. januar ble det forbudt for Nikes retailpartnere å sende Nike-produkter utenfor den gjeldende retailers «handelsterritorium».

Dette gir Nike bedre kontroll over distribusjonen av sine produkter. Ifølge nettstedet Highsnobiety kan merkevareleverandører på denne måten dessuten skape en kunstig mangel i utvalgte markeder, og dermed opparbeide mer spenning rundt en produktlansering.