<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Anslår Boeing-tap til 7,4 milliarder

Southwest Airlines anslår at Boeing-problemene har svekket driftsresultatet for 2019 med over 7,4 milliarder kroner. I fjerde kvartal alene var svekkelsen 2,8 milliarder.

    Publisert 23. jan. 2020 kl. 14.39
    Oppdatert 23. jan. 2020 klokken 14.53
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 404 ord
    PARKERT: Her står flere 737 MAX-fly fra Southwest Airlines' flåte parkert på Southern California Logistics Airport i California. Flyselskapet meldte nylig at det ikke vil gjenoppta flyvningene med Boeing-flyet før i juni på grunn av stadig usikkerhet rundt flymodellen. Foto: NTB Scanpix

    Southwest Airlines oppnådde et nettoresultat på 514 millioner dollar i fjerde kvartal. I samme periode i 2018 var overskuddet 654 millioner dollar. Det fremgår av det amerikanske flyselskapets kvartalsrapport.

    Resultatet i forrige kvartal tilsvarer 0,98 dollar pr. aksje. Ifølge MarketWatch var det ventet et resultat pr. aksje på 1,12 dollar. Og ifølge Southwest Airlines selv har det tidligere vært ventet en inntjening på 1,09 dollar aksjen.

    Driftsresultatet endte på 665 millioner dollar, mot 820 millioner i fjerde kvartal 2018. Ifølge selskapet ble driftsresultatet svekket med 313 millioner dollar som følge av Boeings MAX-problemer. Det tilsvarer 2,8 milliarder kroner.

    Driftsresultatet for hele 2019 er ifølge selskapet svekket med hele 828 millioner dollar, av samme årsak. Det utgjør over 7,4 milliarder kroner.

    Kapasiteten ned, inntektene opp

    Inntektene i perioden beløp seg til 5.729 millioner dollar, som er opp fra 5.704 millioner ett år tidligere. FactSet-konsensus var ifølge MarketWatch 5,72 milliarder.

    Økningen kom til tross for at selskapets kapasitet gikk tilbake 0,9 prosent som følge av Boeing-problemene.

    På kostnadssiden opplyser flyselskapet om økning i lønnsutbetalinger, mens drivstoffregningen gikk ned. Det gikk også mer kostnader til vedlikehold og reparasjoner, mens det er bokført mindre i av- og nedskrivninger.

    Boeing-kompensasjon

    I perioden kom flyselskapet til enighet med Boeing om kompensasjon knyttet til 737 MAX-flyene, som har vært beordret til å stå på bakken siden mars 2019 etter å ha vært involvert i to store ulykker i fjor og året før. Tilnærmet hele kompensasjonen bokføres som en reduksjon i kostnadene knyttet til både nåværende og fremtidige MAX-fly i Southwests flåte.

    Dette ventes å redusere fremtidige nedskrivninger, opplyser selskapet.

    Selskapet har for tiden 34 MAX-fly i flåten, og ved inngangen til fjoråret hadde selskapet en plan om å ha 75 fly i drift ved utgangen av året. I tillegg har selskapet ventet levering av 38 nye fly nå i 2020.

    Mer Boeing-kompensasjon

    I en kommentar til regnskapstallene sier Southwest Airlines-sjef Gary C. Kelly at selskapet oppnådde gode resultater gitt bortfall på 828 millioner dollar i driftsinntektene og betydelig nedgang i antallet avganger som følge av MAX-flyenes flyforbud.

    Kelly sier videre at de finansielle skadene fra Boeing-problemene vil fortsette i 2020, og at selskapet fortsatt er i samtaler med flyprodusenten vedrørende ytterligere kompensasjon.

    Basert på nylig guiding fra Boeing estimerer Southwest at de aktuelle MAX-flyene vil kunne fly igjen fra midten av 2020.