<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
HYTTEGREND: Det er mye hytteliv i Norge, og da kan det være kjekt med en ladbar hybrid for å komme hele veien frem og tilbake uten ladeangst. Foto: BMW

Ny plugg-inn-hybrid fra BMW

BMW ruller ut stadig flere modeller med stikkontakt. Siste par ut er X1 og X2 xDrive25e.

Publisert 7. feb. 2020 kl. 21.39
Oppdatert 20. feb. 2020 klokken 11.13
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 369 ord

EU pisker samtlige bilprodusenter med ladekabelen, og truer med å bøtelegge én euro per gram Co2 per bil for de som ikke klarer kravet. Løsningen for BMW er flere ladbare hybrider, og aller helst av typen det selges mest av.

Lengden på modellnavnene ser ut til å øke i takt med rekkevidden, og BMW X1 xDrive25e er intet unntak. Om du løser bokstavgåten, blir det til en 3-sylindret turbo bensinmotor på 1,5 liter, med 125 HK og 220 Nm. Den snurrer på forhjulene via en sekstrinns automat, mens bakhjulene får elmotor på 70 kW og 165 Nm. BMW oppgir samlet effekt til 220 HK og 385 Nm.

HAR KROK: BMW melder at X1 xDrive25e kan leveres med hengerfeste, noe de fleste nordmenn liker. Foto: BMW

Flisespikking

Målestokken for miljøvennlighet splittes i stadig mindre fliser, og BMW oppgir 57 km elektrisk rekkevidde i henhold til NEDCcorr, som skulle bety noe sånt som gammel målemetode korrigert for nye tider. WLTP er den nye standarden, og der lyser det rødt etter 49 km.

Batteriet skal være på 10 kWh brutto, men du må trekke fra noe som går til automatiske systemer. Med vegglader skal 80 proset kapasitet være oppnådd på 2,4 timer.

Ytelsene er brukbare, med 6,9 sekunder på sprinten til 100 km/t og 193 km/t som topphastighet. Om du kun bruker batteriet, sperres hastigheten på 135 km/t. BMW X2 xDrive25e er i stor grad den sammen bilen, og der blir tallene 6,8 sekunder fra 0 til 100 km/t og 195 km/t.

Teknisk data

 

Modell: BMW X1 xDrive25e

Motor: 3 syl bensin turbo

Elmotor: 70 kW

Samlet effekt: 220hk / 385 Nm

0-100 km/t: 6,9 sek

Toppfart: 193 km/t

Pris fra: 423.000 kroner

Summetone inkludert

Her i hyttegrenda Norge er det kjærkomment med krok, og BMW oppgir at det skal kunne trekkes 750 kg på henger. Bagasjerommet oppgis til 450 liter, og da burde det være sjanse for påskeferie i år også.

Siden det er en BMW følger det med noen elektroniske godbiter, blant annet summetone i hastigheter opp til 30 km/t for å varsle intetanende fotgjengere. I tillegg blir det sikkert rikelig anledning til å heve startprisen fra 423.000 kroner ved avkrysningsmetoden. BMW melder at de tar opp bestilling på BMW X1 xDrive25e fra midten av januar, og at pris og lansering for BMW X2 xDrive25e kommer litt senere.