Siden «flyskam» ble et begrep har flyselskapene fryktet et bratt fall i etterspørselen etter flyreiser, og da spesielt i Sverige. Men selv om svenske Swedavia, tilsvarende Avinor, rapporterer om kraftig fall i flyreiser, er det et viktig element som blir utelatt: Kapasitet.
– Vi er glade for den forbedrede operasjonelle kvaliteten, vårt tilbud og innfasingen av nye, drivstoffeffektive fly. Dette gjør det mulig for oss å styrke vår posisjon og markedsandel i våre hjemmemarkeder, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS.
For med en samlet Max-flåte på bakken og Norwegians kraftige nedtrapping i ruteprogrammet, vil naturligvis antallet passasjerer også falle i Stockholm.
For SAS ble det derfor nok en måned med vekst i trafikken. Med over 1,94 millioner passasjerer, charter inkludert, gir det en økning på 3,2 prosent sammenlignet med fjoråret.
SAS`trafikktall for februar inkl. charter
Tall i mill. | Feb. 20 | Endring fra feb. ’19 |
Passasjerer | 2,110 | 1,4 % |
Fyllingsgrad | 66,8 | -0,6 p.p. |
Yield | 1,0* | 3,7 % ** |
Punktlighet | 83 % | |
*I svenske kroner |
||
** Valutajustert |
God vintermåned
Vintermånedene er historisk sett svake for flyselskapene. Men januar har vært god, sammenlignet med fjoråret, for alle de nordiske flyselskapene.
For også Finnair kan vise til vekst i passasjertrafikken. Selskapet fraktet 1,12 millioner passasjer i mai, som er en oppgang på hele 11,3 prosent mot fjoråret.
SAS på sin side, frisker for tiden opp langdistanseflåten med åtte splitter nye Airbus A350 XWB-maskiner, hvor den første ble satt i trafikk mellom København og Chicago i forrige uke.
Den samme flytypen leveres i store antall til Finnair, som har 14 i flyparken med ytterligere fem i bestilling. Flyselskapet har en kapasitetsvekst på nær 10 prosent på langdistansesatsingen sin mot Asia og spinnville 25,8 prosent over Atlanteren.
Trafikktall for Finnair i januar
FINNAIR | ||
Tall i mill. | jan. 20 | Endring fra jan. ’19 |
Passasjerer | 1,122 | 11,3 |
Fyllingsgrad | 78 | 1,0 p.p. |
Punktlighet | 85,8 % | 21,1 p.p. |
Det hører med til historien at Finnair ikke har like mange destinasjoner i USA som i Asia. Hverken SAS eller Finnair har noen Max-fly i stallen, og begge styrer mot rene Airbus-flåter.
Varmt vær økte punktligheten
En annen likhet mellom de to flyselskapene i januar var økningen i kabinfaktoren. SAS økte kabinfaktoren med 0,8 prosentpoeng til 65,7 prosent i januar, mens Finnair klarte å fylle ett prosentpoeng mot fjoråret, og hadde et kabinbelegg på 78 prosent.
Den svake svenske kronen, som også kan være en grunn til at svensker velger å ikke dra på ferie, dro ned den valutajusterte yielden for SAS med 2,8 prosent. Den landet allikevel på 0,98 svenske kroner.
Det varme været har også vært en bidragsyter til å holde flyene i rute. SAS oppnådde en punktlighet på 88,7 prosent, mens Finnair landet 85,8 prosent av sine fly til oppsatt tid.
Norwegians trafikktall i august
Trafikktall | August ’20 | Endring fra august ’19 |
Passasjerer | 0,31 mill. | -91 % |
Fyllingsgrad | 62,1 % | –28,8 pp. |
Yield | 0,84 % | 84 % |
Punktlighet | 97,9 % | 21,7 pp. |
Norwegian rapporterte sine trafikktall tidligere denne uken. Selskapet har dratt ned kapasiteten kraftig, og får betalt, i form av høyere inntjening.