<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ingen flyskam å spore i trafikktall

Den mye omtalte flyskammen i Sverige er borte fra trafikktallene til SAS, med en passasjervekst på 3,7 prosent innenriks i januar.

Publisert 7. feb. 2020
Oppdatert 10. feb. 2020
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
INGEN FLYSKAM: De nordiske flyselskapene har opplevd en vekst i trafikken i januar, med fullere fly og høyere priser. Foto: NTB Scanpix
INGEN FLYSKAM: De nordiske flyselskapene har opplevd en vekst i trafikken i januar, med fullere fly og høyere priser. Foto: NTB Scanpix

Siden «flyskam» ble et begrep har flyselskapene fryktet et bratt fall i etterspørselen etter flyreiser, og da spesielt i Sverige. Men selv om svenske Swedavia, tilsvarende Avinor, rapporterer om kraftig fall i flyreiser, er det et viktig element som blir utelatt: Kapasitet.

– Vi er glade for den forbedrede operasjonelle kvaliteten, vårt tilbud og innfasingen av nye, drivstoffeffektive fly. Dette gjør det mulig for oss å styrke vår posisjon og markedsandel i våre hjemmemarkeder, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS.

For med en samlet Max-flåte på bakken og Norwegians kraftige nedtrapping i ruteprogrammet, vil naturligvis antallet passasjerer også falle i Stockholm.

INVESTERER I NYE FLY: Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS Foto: NTB Scanpix

For SAS ble det derfor nok en måned med vekst i trafikken. Med over 1,94 millioner passasjerer, charter inkludert, gir det en økning på 3,2 prosent sammenlignet med fjoråret.

SAS`trafikktall for februar inkl. charter

Tall i mill. Feb. 20

Endring fra feb. ’19

Passasjerer 2,110 1,4 %
Fyllingsgrad 66,8 -0,6 p.p.
Yield 1,0* 3,7 % **
Punktlighet 83 %

*I svenske kroner

** Valutajustert

God vintermåned

Vintermånedene er historisk sett svake for flyselskapene. Men januar har vært god, sammenlignet med fjoråret, for alle de nordiske flyselskapene.

For også Finnair kan vise til vekst i passasjertrafikken. Selskapet fraktet 1,12 millioner passasjer i mai, som er en oppgang på hele 11,3 prosent mot fjoråret.

SAS på sin side, frisker for tiden opp langdistanseflåten med åtte splitter nye Airbus A350 XWB-maskiner, hvor den første ble satt i trafikk mellom København og Chicago i forrige uke.

Den samme flytypen leveres i store antall til Finnair, som har 14 i flyparken med ytterligere fem i bestilling. Flyselskapet har en kapasitetsvekst på nær 10 prosent på langdistansesatsingen sin mot Asia og spinnville 25,8 prosent over Atlanteren.

Trafikktall for Finnair i januar

FINNAIR
Tall i mill. jan. 20

Endring fra jan. ’19

Passasjerer 1,122 11,3
Fyllingsgrad 78 1,0 p.p.
Punktlighet 85,8 % 21,1 p.p.

Det hører med til historien at Finnair ikke har like mange destinasjoner i USA som i Asia. Hverken SAS eller Finnair har noen Max-fly i stallen, og begge styrer mot rene Airbus-flåter.

Varmt vær økte punktligheten

En annen likhet mellom de to flyselskapene i januar var økningen i kabinfaktoren. SAS økte kabinfaktoren med 0,8 prosentpoeng til 65,7 prosent i januar, mens Finnair klarte å fylle ett prosentpoeng mot fjoråret, og hadde et kabinbelegg på 78 prosent.

Den svake svenske kronen, som også kan være en grunn til at svensker velger å ikke dra på ferie, dro ned den valutajusterte yielden for SAS med 2,8 prosent. Den landet allikevel på 0,98 svenske kroner.

Det varme været har også vært en bidragsyter til å holde flyene i rute. SAS oppnådde en punktlighet på 88,7 prosent, mens Finnair landet 85,8 prosent av sine fly til oppsatt tid.

Norwegians trafikktall i august

Trafikktall August ’20 Endring fra august ’19
Passasjerer 0,31 mill. -91 %
Fyllingsgrad 62,1 % –28,8 pp.
Yield 0,84 % 84 %
Punktlighet 97,9 % 21,7 pp.

Norwegian rapporterte sine trafikktall tidligere denne uken. Selskapet har dratt ned kapasiteten kraftig, og får betalt, i form av høyere inntjening.