<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hurtigruten-ansatte går til Havila Kystruten

Alle de nær 400 ansatte i Hurtigruten som fikk tilbud om å gå over til Havila Kystruten, har takket ja. Samtidig har rederiet problemer med skipsleveransen.

    Publisert 24. feb. 2020 kl. 14.44
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 350 ord
    Alle de nær 400 ansatte i Hurtigruten som fikk tilbud om å gå over til Havila Kystruten, har takket ja. Her  hovedeier Per Sævik (til høyre) fotografert sammen med tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: NTB Scanpix

    Havila Kystruten , som er heleid av Havila Holding AS i Fosnavåg på Sunnmøre, skal fra januar neste år drifte fire av de elleve skipene på strekningen Bergen-Kirkenes.

    En del av avtalen med Samferdselsdepartementet var virksomhetsoverdragelse der de ansatte på de fire skipene til Hurtigruten som skal ut av kysttrafikk, skulle få tilbud om arbeid hos Havila Kystruten.

    Ny organisasjon på sjø og land

    Inkludert 25 lærlinger er det 386 personer som blir med på overgangen. I tillegg er det noen som har valgt å pensjonere seg. Mannskapet har samme tariffavtale og lønn som før.

    – Vi er i samme båt, og det er gjennom samhandling vi kan greie å skape og videreutvikle kystruten til en arbeidsplass og en reiseopplevelse der vi både tar vare på miljøet om bord og miljøet og naturen vi seiler i, sier HR-direktør Monica Nipen i Havila Kystruten.

    Rederiet opplyser videre at det skal bygges en helt ny organisasjon både på land og sjø. Flere stillinger i administrasjonen er nå lyst ut, og stillinger på sjøen blir utlyst på sensommeren.

    Leveranseproblemer med skip

    Rederiet bygger miljøvennlige passasjerskip som skal seile på strekningen Bergen-Kirkenes, men det har vært problemer med å få bygget skipene i tide til oppstart 1. januar 2021.

    Det spanske verftet Barreras skulle levere to av de fire fartøyene, men kansellerte ordren i høst etter en lang rekke problemer. Tidligere i februar bestemte man seg for å starte på nytt med de to skipene. Det tyrkiske verftet Tersan, som allerede hadde fått to av nybyggkontraktene, tok over de to siste ordrene, skriver Teknisk Ukeblad (TU).

    – Flere aktuelle skip

    Ifølge Havila vil de to første skipene bli levert i løpet av året, mens de to siste skal leveres i slutten av 2021. Ettersom de to siste skipene ikke blir klare før 2022-sesongen må rederiet leie skip midlertidig.

    Hovedeier Per Sævik i Havila Holding opplyser til Teknisk Ukeblad mandag at de fremdeles jobber med å få på plass en avtale. Rederiet har tidligere opplyst at det skal være flere aktuelle skip.

    TU skriver videre at Hurtigruten AS har opplyst at det er uaktuelt for dem å leie ut to av sine skip til den nye konkurrenten.

    (©NTB)