<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Finnair med resultatvarsel grunnet corona

For kun tre uker siden trodde Finnair på begrenset virkning av corona-viruset. Men nå er trekker selskapet etterspørselsveksten, reviderer utsiktene for resten av året og slenger ut en «profit warning».

    Publisert 28. feb. 2020 kl. 09.39
    Oppdatert 28. feb. 2020 klokken 16.05
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 318 ord
    PROFIT WARNING: Finnair er usikre på konsekvensene av corona-viruset. Med store operasjoner mot Asia ser Finnair seg nødt til å melde om dårligere utsikter for 2020. Foto: NTB Scanpix

    – Når corona-situasjonen nå har gått inn i en ny fase med utbrudd i en rekke nye land må vi gjøre nødvendige tiltak på kostnadssiden, våre operasjoner og allokering av ressurser for å opprettholde våre inntekter, skriver konsernsjef Topi Manner i Finnair i meldingen.

    Vi skal ikke mer enn tre uker tilbake, under fremleggelsen av tallene for 2019, at Manner trodde effekten av viruset ville ha en «liten innvirkning» i første kvartal, selv om flyvninger til Kina ble rammet.

    Finnair guidet da en kapasitetsvekst på 4 prosent på 2020, men denne trekkes nå tilbake.

    « Grunnet lavere etterspørsel etter flyreiser grunnet corona-viruset forventer vi at Finnairs resultat for første kvartal blir lavere enn samme periode i 2019», skriver selskapet.

    Selskapet tror derfor at driftsresultatet vil bli lavere enn 3 millioner euro i første kvartal i år.

    Som easyJet og Lufthansa

    Finnair har en rekke langdistanseflyvninger til Asia, og tror nå at det vil bidra til å svekke etterspørselen også i andre kvartal, altså mot sommeren.

    På bakgrunn av det varsler selskapet nå at resultatene for 2020 vil bli signifikant lavere enn i 2019, hvor selskapet leverte et overskudd på 162,8 millioner euro, eller drøye 1,6 milliarder norske kroner.

    Selskapet vil istedet for vekst fokusere på å gjøre endringer i kapasiteten og gjøre en rekke endringer i rutenettverket.

    I tillegg vil Finnair, som både Lufthansa og easyJet, ha fokus på kostnader for å redusere den finansielle innvirkningen av etterspørselsfallet.

    Målet er å redusere kostnadene med 40 til 50 millioner euro, hvor det som hos konkurrentene vil gå ut over nyansettelser, salgs- og markedsaktiviteter og prosjekter.

    – Det er vanskelig å forutse hvordan situasjonen vil utvikle seg de neste månedene. Samtidig tror vi på vårt Asia-fokus samt strategien for en bærekraftig og lønnsom vekst, sier Manner, og legger til:

    – Vi er fast bestemte på å fortsette denne langsiktige planen, til tross for disse midlertidige justeringene.