<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sissener: – Likviditetslån er eneste løsning

Forvalter Jan Petter Sissener har selv lånt ut penger til flyselskapet som kjemper for å overleve. – Den eneste løsning nå er et kortsiktig likviditetslån fra myndighetene, sier Sissener.

    Publisert 15. mars 2020 kl. 21.01
    Oppdatert 17. mars 2020 klokken 19.23
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 665 ord
    KAN SVI: Forvalter Jan Petter Sissener kan måtte konvertere gjeld til egenkapital dersom Norwegian blir reddet av myndighetene. Alternativet kan være å tape hele lånet til Norwegian dersom flyselskapet slås konkurs. Foto: Iván Kverme

    Forvalter Jan Petter Sissener har i lengre tid kritisert Norwegian for å fly med en altfor tynn balanse, og var en sterk motstander av betalingsutsettelsen på obligasjonslånene, hvor fondet hans er investert i.

    Men nå frykter Sissener at han kan ende opp med en gjeldskonvertering, eller i verste fall, at hele lånet går i null.

    – Under de rådende omstendigheter er det klart at Norwegian kan gå konkurs, sier Sissener til Finansavisen.

    – Ser du noen løsning utenom en redningspakke fra myndighetene?

    – Nei, den eneste løsning nå er et kortsiktig likviditetslån fra myndighetene, sier han, og legger til:

    – Og det gjelder også SAS, og kanskje også andre.

    Restrukturering må komme

    Dersom regjeringen gir Norwegian den livsviktige tilgangen på kapital for å overleve vil det dernest være nødvendig med en fullstendig restrukturering av balansen, hvor begge obligasjonslånene samt det konvertible lånet, trolig vil kunne konverteres til egenkapital.

    – I hvert fall obligasjonene, og sannsynligvis kanskje også bankgjeld og eventuelle likviditetslån fra myndighetene, sier Sissener.

    For dagens aksjonærer vil det bety en massiv utvanningseffekt, som trolig også vil kunne utløse en form for reparasjonsemisjon mot aksjonærene.

    Men flere fondsforvaltere har allerede luktet en restrukturering, og som Finansavisen skrev på torsdag har fond fra Pareto, KLP, Danske Invest og trolig også Nordea solgt seg ut.

    « Vi er imponert over mye av det Norwegian har fått til, men vi har alltid vært skeptiske til den lave egenkapitalandelen,» sa leder av forvalterteamet i Danske Invest, Lars Erik Moen, til Finansavisen på torsdag. 

    Samtidig bekreftet han at fondet, som har vært blant selskapets fem største aksjonærer, var tomme for Norwegian-aksjer.

    Tvenge bekrefter salg

    For det er dårlig nytt for Norwegian med et frafall av kapitalsterke aksjonærer, som igjen setter et ekstra stort press på myndighetene for å redde flyselskapet.

    Nå bekrefter også investor og milliardær Torstein Tvenge til Finansavisen at han er borte fra aksjonærlistene.

    UTE: Investor Torstein Tvenge har solgt sine 1,5 millioner Norwegian-aksjer. Foto: Eivind Yggeseth

    – Ja, jeg solgte alle aksjene de siste 2-3 dagene før helgen, sier han, og legger til:

    – Selskapet trenger en helt annen likviditet når flåten, som kanskje skal stå på bakken i to til tre måneder, skal på vingene igjen, sier Tvenge.

    Norwegian er i knestående, mildt sagt. Ved utgangen av året hadde flyselskapet hele 156 fly å betjene gjeld og leasingforpliktelser på, ifølge selskapets ferskeste investorpresentasjon.

    Men med Max-flåten på bakken (18), og motorproblemer på langdistansemodellen Dreamliner (10), ble hele 1,7 milliarder spist opp av 2019-resultatet, som også bidro til å svekke omsetningen.

    – Kan det være aktuelt for myndighetene å ta over Norwegian?

    – Jeg tror ikke myndighetene vil eller kan ta kontrollen over Norwegian, sier Sissener, som lanserer en annen løsning:

    – Staten kan kjøpe flyflåten og leie den tilbake på gunstige vilkår inntil verden normaliseres. Deretter til markedsmessig vilkår.

    Dette ville fjernet store deler av Norwegians gjeldsforpliktelser på over 60 milliarder kroner.

    Tid er avgjørende

    Konsernsjef Jacob Schram hadde «kun» 3,1 milliarder på bok da han overtok styrestikka den 1. januar 2020.

    Og selskapets strategi om å få lønnsomhet blomstret før coronakrisen kom, kostnadene ble barbert med 2,3 milliarder i 2019 og det ble solgt unna en rekke fly.

    I tillegg fikk selskapet på plass en avtale med kineserne som vil fullfinansiere Airbus-ordren på 100 fly. Alt for å sørge for god likviditet.

    TØFFE TIDER: Norwegian-sjef Jacob Schram jobber iherdig med å få orden på Norwegian fra hjemmekarantene. Foto: NTB Scanpix

    – Hvor mye penger trenger Norwegian?

    – Alt vil avhenge av hvor lang tid det tar før vi er tilbake i normaltilstand, sier Sissener.

    « Vi ser nå på alle muligheter og det verst tenkelige scenarioet er at vi må la alle flyene stå på bakken,» svarte Schram på Finansavisens spørsmål under fredagens pressekonferanse.

    For Norwegian-sjefen har naturligvis også forstått at pengene renner ut av selskapet om alle flyene må på bakken. 

    Selv om regjeringen overtar permitteringskostnadene på de 5.000 ansatte som allerede er permittert dra dag tre, vil det være vanvittige kostnader som trengs den dagen flyene igjen skal i luften.