<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Lavgir i bilbransjen

Den Europeiske bilbransjen sliter kraftig som følge av salgssvikt og produksjonsproblemer. Det gir kursras på børsen. 

    Publisert 16. mars 2020 kl. 13.08
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 247 ord
    I REVERS: Europeiske bilprodusenter sliter med permitteringer og salgssvikt Foto: Volvo

    Virusfrykt fører til salgssvikt og stengte fabrikker for de europeiske bilprodusentene. Superbilprodusenten Lamborghini var først ut med å stenge dørene, og har stanset produksjonen ved fabrikken i Sant´Agata i Bologna frem til 25 mars. 

    Bråstans i bilsalget i verdens største bilmarked, Kina, fikk i første omgang skylden for salgssvikten. Etter strenge restriksjoner og stengte grenser i Europa har bilprodusentene fått ytterligere problemer. 

    Volkswagen, som er verdens nest største bilprodusent etter Toyota, melder om kansellerte skift og hjemsendte arbeidere ved flere fabrikker i Spania. Fiat Chrysler, med rundt 12 prosent av verdens bilmarked, melder om store produksjonskutt i Europa som følge av virusutbruddet. 

    LMC er verdens ledende leverandør av prognoser for verdens bilindustri, og kom onsdag med dystre spådommer for utviklingen i bilsalget. Estimatene deres tilsier en salgsnedgang på fire prosent, tilsvarende 3,7 millioner biler, og et totalt volum på 86,4 millioner biler. Det er det laveste nivået siden 2013.

    - Påvirkningen av COVID-19 på bilindustrien har passert den opprinnelige situasjonen i Kina, noe som resulterer i nedjusterte prognoser i de fleste større markeder, sier Jonathon Poskitt, Director Global Sales Forecasts i LMC.

    Produksjonsproblemer og salgssvikt har også ført til kraftig børsfall for flere av de største europeiske bilprodusentene. På én uke har Fiat Chrysler-aksjen falt 15,6 prosent, Volkswagen og BMW har rast i overkant av 27 prosent og Daimler (Mercedes Benz) har stupt nesten 34 prosent.