<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
VARSLER PRISHOPP: Morten Scheel i Autozentrum Sport regner akkurat nå på hvor mye prisene må heves.  Foto: Eivind Yggeseth

Varsler prissjokk for bilkunder

Hva skjer med bilpriser og andre importvarer når dollarkursen er opp 18 prosent siden nyttår og euroen er opp 19? Velkommen til prissjokk.

Publisert 17. mars 2020 kl. 15.10
Oppdatert 19. mars 2020 klokken 11.15
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 600 ord

Den voldsomme svekkelsen i kronekursen rammer ikke bare dem som skal handle billig flesk på Svinesund. Bilprisene kan stå foran en massiv prisøkning. Når prislappen kunden betaler for elektriske biler ikke består av avgifter, kommer valutasmellen til å slå direkte ut i hele sluttprisen på bilen.

Effekten kan bli voldsom – opp mot 100.000 kroner opp for en bil til en halv million hvis bilprodusentene må velte alt over på kundene, og ikke klarer å presse ned prisene på batteripakker og annet i mellomtiden.

Men da skal de være raske for den norske kronen har stupt 10 prosent mot både dollar og euro på bare en drøy uke.

– Prisøkninger så det monner

Daglig leder Morten Scheel i Porsche-importøren Autozentrum Sport holdt på å regne på prishoppet da Finansavisen snakket med ham tirsdag ettermiddag.

– Vi kjøper i euro, og da er situasjonen ekstraordinær nå. Vi holder på å kalkulere dette nå da vi har som policy å endre prisene med endring i eurokursen, sier Scheel, som legger til at de forsøker å gjøre så få endringer som mulig. 

– Hvor mye øker dere?

– Det er ikke vanskelig å regne ut hvor mye det egentlig skal utgjøre når kursen har steget 15 prosent de seneste par ukene. Med elektriske biler slår hele prisøkning ut i bilprisen, så det blir prisøkninger så det monner.

– Kalkylene på bilene er slik at vi må ta ut valutaoppgangen. Det er ingen annen måte. Selv om det er dyre produkter, er det lave marginer. Samtidig må vi opprettholde salg, så det er en vanskelig floke å løse, sier Scheel.

Hans Porsche Taycan kostet fra 914.000 kroner da den kom ved nyttår. Korrigerer man for valutaen, øker prisen med 175.000 til nær 1,1 millioner kroner.

Har ligget på etterskudd

Konkurrenten Tesla bekrefter at de justerer prisene, men er litt mer hemmelighetsfulle.

– Vi gjør prisendringer fra tid til annen, men det er ikke noe vi kommenterer fortløpende eller varsler på forhånd. Men vi er nøye med at de som har bestilt får den prisen de ble lovet, sier kommunikasjonssjef Even Roland i Tesla.

Det var et spark til dem som etter børskrakket plutselig har en ekstra million kroner å legge i en Tesla. I motsetning til konkurrentene har ikke selskapet en ekstern forhandlerstruktur. Deres bilforretninger er heleid av Tesla i USA.

De som var tidlig ute med å kjøpe Tesla, har nytt godt av at nye Teslaer er blitt stadig dyrere som følge av dollarkursoppgangen fra 5,50 kroner siden 2013.

– Veldig ubalanse

De seneste to årene har dollarkursen steget nærmest kontinuerlig, hvorpå Tesla har skrudd opp prisene. Men Finansavisen vet at Tesla har ligget på etterskudd, og den seneste dollaroppgangen har forsterket skjevheten.

Men da det ikke er bilproduksjon i Norge er alle i samme båt.

– Så langt har vi ikke varslet om prisøkninger, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

– Vi hadde prisøkning i forbindelse med nyttår tilsvarende avgiftsøkningene, men nå har det skjedd mye. Selv kjøper vi i norske kroner fra fabrikken, som i sin tur ser på hele konkurransesituasjonen.

– Jeg kan ikke si hva Toyota vil gjøre, men historisk har normalt prisene økt når fabrikkene har fått økte kostnader i forbindelse med kronekursen. Hvor mye er vanskelig å si, sier han.

– Pr. i dag er valutasituasjonen ikke kompensert. Det blir en veldig ubalanse om ikke prisene endrer seg. Faktum er at fabrikkene får mindre for bilene nå enn for et år siden.

– Valutaendringen er derfor ikke veltet over på kundene, men jeg tror likevel ikke noen fremskynder bilkjøp. Det er ikke noe man tenker på nå, sier Olsen.