<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

MDG om lånegarantien til flybransjen: – Et kunstig åndedrett

Den statlige lånegarantien til flybransjen er et kunstig åndedrett med fellesskapets penger, mener MDG-politiker Arild Hermstad.

Publisert 19. mars 2020
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 295 ord
Talsmann Arild Hermstad for Miljøpartiet De Grønne mener at en statlige lånegarantien til flybransjen er et kunstig åndedrett med fellesskap Foto: NTB Scanpix

– Vi bør ikke falle for fristelsen å kompensere individuelle flyselskap for det som kan bli en varig nedgang i flytrafikken, sier nasjonal talsperson Arild Hermstad for Miljøpartiet De Grønne.

Hemstad tror at koronakrisen uansett blir «dødsstøtet» for Norwegians forretningsstrategi.

– Denne krisepakken endrer ikke på det. Det er som å sette dem på kunstig åndedrett med fellesskapets penger. Norwegian har vært nær å gå konkurs den siste tiden, og er nødt til å komme opp på samme nivå som før for å ha en lønnsom drift. Det tror jeg ikke er realistisk, sier han.

Hermstad mener det er viktig å ta vare på kortbanenettet i Norge, men understreker at markedet kan se veldig annerledes ut etter krisen, fordi reisevanene vil endre seg.

Et flertall på Stortinget går inn for en garantiordning på 6 milliarder kroner til flyselskapene, hvor staten bidrar med 90 prosent og selskapene må låne de resterende 10 prosent fra en bank eller annen finansinstitusjon.

SV ville ikke være med på garantiavtalen til flybransjen. Partiet frykter at staten kan kaste bort flere milliarder kroner.

– Dette kan være seks milliarder rett ut i luften, sier SVs næringspolitiske talsperson, Torgeir Knag Fylkesnes til TV 2.

Lånegarantien flyselskapene kom i stand etter at regjeringspartiene Høyre, Venstre og KrF kom til enighet med Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Frp. SV stiller seg derimot skeptisk til ordningen.

– Vi kan ikke uten videre gi tilskudd til bransjen. Dette er garantier som kan forsvinne like fort som dugg i solen, sier Fylkesnes.

Han mener det spesielt er stor usikkerhet knyttet til Norwegian, som allerede før koronakrisen var rammet av stor gjeld. Dessuten er han bekymret for signalet det sender til andre bransjer.

– Vi må huske at det er ikke bare flybransjen som sliter. Da er vi usikre på om slike lånegarantier er rette vei å gå, sier Fylkesnes.

(©NTB)