Krise i bilbransjen
Permitteringsvarsler, færre registreringer, tomme butikker, svekket kronekurs og fabrikkstengninger får store konsekvenser for norsk bilbransje.
Han gråter for sin syke mor, om enn ikke bokstavelig i disse coronatider, når Thomas Øvreseth i importør- og forhandlerselskapet Insignia nå oppfordrer folk til å kjøpe biler fra lager i Norge. Der har han blant annet Jaguar, Land Rover, Aston Martin og Morgan.
– Den kraftige svekkelsen av kronen vil garantert føre til prisøkning på nye biler. Stengning av bilfabrikker medfører økte kostnader, noe vi kan vente også tas ut i økte priser. Spørsmålene rundt avgiftene i Norge, spesielt på elbiler, er også et usikkerhetsmoment, sier han.
Prisene vil aldri bli lavere enn det vi ser nåThomas Øvreseth, Insignia
Både nye og brukte biler som allerede er på plass vil ikke påvirkes av dette, og han mener derfor det er smart å kjøpe bil nå.
– Totalt uoversiktlig
– Regner man på bruktimporten i dag, ser vi at en 2018-modell I-Pace vil koste rundt 120.000 kroner mer enn det de selges for hos forhandler i Norge. Prisene vil aldri bli lavere enn det vi ser nå, og kjøper man bil nå bidrar det dessuten til å hjelpe norsk bilbransje til å overleve lenger i krisen. Forholdene og markedsutsiktene er totalt uoversiktlige, sier bilselgeren.
Dette bekreftes av flere importører og forhandlere som gjennom forrige uke uttalte seg i takt med de mange fabrikkstengningene, valutasvingningene og permitteringene. De to største importør- og forhandlergrupperingene, Møller Mobility Group og Bertel O. Steen, har begge iverksatt permitteringer, i likhet med Bilia og flere andre aktører.
Mens Bertel O. Steen innfører 50 prosents permittering, er det 750 av de 3.150 ansatte i Møller Mobility Group som skal permitteres i første omgang. I tillegg tar konsernledelsen ifølge nyhetstjenesten Bilbransje24 et lønnskutt på inntil 30 prosent.
Informasjonssjef for Audi og Skoda, Morten Moum, tør ikke være konkret om prisutviklingen, annet enn at importen påvirkes av valutakursen.
– I et kort perspektiv har vi godt med lagerbiler tilgjengelig for rask levering og forutsigbarhet rundt pris, legger han til.
Dyrere bruktbiler
Skal du gjøre et kupp på bruktbil, må du ifølge Øyvind Berger hos Engine Room på Høvik handle raskt.
– Det er klart bruktbilene også må heves i pris i henhold til kursutviklingen. En annen prisdriver er jo etterspørselen, nå som de fleste fabrikkene stenger og leveringstiden blir kraftig forskjøvet, sier han.
Daglig leder Finn Phillipps i bilbransjens eget auksjonshus, Autoringen, sa fredag til nyhetstjenesten Bilnytt.no at forrige uke var en av deres beste så langt i år, og at de ikke har gjort noe med prisene – ennå.
Prisøkningen må dessverre bli vesentlig høyere enn hva vi har vært vant til de siste åreneMarius Tegneby, BMW
«Valutasituasjonen spiller nok inn, og situasjonen som er skapt av coronaviruset kan gjøre det vanskelig å få tak i bruktbiler fra utlandet. Samtidig er det lettere å selge biler til 100.000 kroner enn til 500.000», uttalte Phillipps.
BMW vil også øke sine priser 1. april, og ifølge kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby vil økningene bli betydelige, men ikke for dem som allerede har en kontrakt.
– Prisjusteringene har ikke tilbakevirkende kraft. Vi har ikke til hensikt å ta høyde for hele valutaendringen på rundt 30 prosent, men vi kan allerede nå fastslå at prisøkningen dessverre må bli vesentlig høyere enn hva vi har vært vant til de siste årene, sier han.
Som under finanskrisen i 2008, tror han dessuten at interessen for bruktbiler vil øke.
– Bruktbil er og vil være en viktig del av forhandlernes aktiviteter, hvor det gjelder å være leveringsdyktige.
Kan bli kritisk
Bilbransje24 gjennomførte torsdag og fredag en undersøkelse blant 387 virksomheter over hele landet, der 42 prosent svarte at de var sterkt påvirket av situasjonen og at det kan bli kritisk.
89 prosent merker redusert tilgang på arbeid på verkstedet, og over 80 prosent etterlyser flere tiltak fra myndighetene.
Til tross for permitteringer, opprettholder Bertel O. Steen ifølge informasjonssjef Audun Hermansen hos Mercedes-Benz det meste av driften.
– Vi er definert som en samfunnskritisk virksomhet, så det er helt nødvendig at våre verksteder er tilgjengelige. Forhandlerne holder dessuten åpent for både kjøp og utlevering av biler, sier han.
Færre biler
Mandag kom oppdaterte registreringstall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, som viser en nedgang i antallet registreringer med 32 prosent så langt denne måneden og 12,3 prosent så langt i år.
Blant disse 27.745 bilene er 49,6 prosent elektriske, 19 prosent ladbare hybridbiler og 11 prosent hybrid, mens bensin og diesel står for henholdsvis 9,3 og 11,1 prosent av bilsalget.
For bruktimporten er nedgangen dramatisk større, med et fall på hele 51,6 prosent til 69 biler så langt i mars, og ned 37,3 prosent til 2.224 biler så langt i år.