<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mediebransjen ber om 1 milliard kroner i krisehjelp

Mediene trenger en krisepakke på 1 milliard kroner for å overleve koronakrisen, mener Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Publisert 25. mars 2020 kl. 12.03
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 167 ord
TØFFE TIDER: Administrerende direktør i MBL, Randi Øgrey, etterlyser en krisepakke på 1 milliard kroner. Foto: NTB Scanpix.

De har bedt kulturministeren om tiltakspakken.

600 millioner kroner skal gå til å dekke bortfallet av annonseinntekter, 100 millioner kroner til ekstra mediestøtte som favner bredere enn dagens produksjonstilskudd, og 300 millioner kroner i midlertidig fritak for arbeidsgiveravgiften de neste fire månedene, mener MBL.

– Trafikktallene og behovet for journalistikk har aldri vært så stort som nå, og paradoksalt nok sammenfaller dette med en dramatisk nedgang i annonseringen, sier direktør Randi S. Øgrey i MBL.

Regjeringen skal legge fram en ny krisepakke i statsråd på fredag. Da må krisetiltak for mediene være en del av pakken, mener mediepolitisk talsperson Freddy André Øvstegård i SV.

– Mediene våre er viktigere enn kanskje noen gang før. De får ut kvalitetssikret og trygg informasjon som folk trenger i denne krisetida, sier han til NTB.

Han mener krisetiltakene må inneholde både bevilgning til mediestøtten og offentlig kjøp av annonseplass i mediene.